PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do psycholingvistiky - YBA097
Anglický název: Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Prerekvizity : YBZB20000
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)
Kurz je pozváním ke studiu základů vývojové psycholingvistiky, a to s důrazem na studium jazykových předpokladů pro rozvoj gramotnosti. Tématicky má proto tento kurz zřetelný akcent v oblasti tzv. psycholingvistického přístupu ke studiu gramotnosti. Kurz má povahu systematické teoretické PŘÍPRAVY studenta PRO PSANÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE z tématu vývojové psycholingvistiky nebo vývojové psychologie jazyka, a je tudíž vhodný pro studenty, kteří hodlají v tomto tématu psát bakalářskou práci nebo mohou poznatky z kurzu použít ve své již zadané práci.Kurz kombinuje teoretickou a praktickou přípravu. Praktická příprava předpokládá ochotu a možnost studenta pracovat ve výzkumném terénu, tj. s dětmi v mateřských nebo základních školách. Kurz může plnit i úlohu přípravy ke SVIP.
Metody výuky
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.01.2015)

Kurz je vyučován formou přednášek a cvičení /seminářů k jednotlivým tématům kurzu. Počítá s akdivní účastní studenta  na jednotlivých seminárních/přednáškových setkáních. Zároveň předpokládá, že student zvládne v průběhu ssemestru přešíst předepsanou monografii.

Témata kurzu:
1. co je jazyk a jak jej využíváme pro osvojování gramotnosti
2. gramotnost v psycholingivistické perspektivě
3. vliv ortografické hloubky na rozvoj gramotnosti
4. struktura jazykových schopností v předškolním věku
5. vývoj fonologických schopností
6. vývoj lexikálních schopností
7. vývoj gramatiky a porozumění jazyku
8. poruchy vývoje jazykových schopností
9. metody výzkumu

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2016)

Kurs je ukončen testem znalostí. Vyučující eviduje docházku v přednáškové části kurzu a studentům s docházkou nižší než 75% udílí atestaci 4.

v LS 2016 je  atestace místi testu znalostí plněna terénní praxí k tématu slovní zásoby školního dítěte.

Upravit souhrn

Sylabus
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)


Témata kurzu:
1. co je jazyk a jak jej využíváme pro osvojování gramotnosti
2. gramotnost v psycholingivistické perspektivě
3. vliv ortografické hloubky na rozvoj gramotnosti
4. struktura jazykových schopností v předškolním věku
5. vývoj fonologických schopností
6. vývoj lexikálních schopností
7. vývoj gramatiky a porozumění jazyku
8. poruchy vývoje jazykových schopností
9. metody výzkumu


Literatura předepsaná:

SMOLÍK, f., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha , Grada 2014.


* Literatura doporučená:

FERNÁNDEZOVÁ, E.M., SMITHOVÁ CAIRNSOVÁ, H. Základy psycholingvistiky. Praha , Karolinum, 2014.

ALTMANN, G. T. M.: Výstup na babylonskou věž. Praha 2005
WHITNEY, P.: Psychology of Language. Houghton Mifflin 1998

 

Ke kurzu existují studijní popory v Moodle, kde vyučující dává k dispozici průběžně studijní materiály- jejich obsah je součástí povinné literatury.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Kurz je atestován krátkým písemným testem a následnou kolokviální zkouškou.V případě terénní práce studenta je možné kurz atestovat formou sběru dat ve výzkumném terénu.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.01.2015)

Kurz vyžaduje základní znalosti a orientovanost studenta v psychologii ( minimálně Úvod  do psychologie, ideálně také Vývojová psychologie ZS.
Kurz předpokládá aktivní účast studentů na semináři a průběžnou práci v kurzu v průběhu semestru. Není tedy úplně
vhodný pro studenty s náročnými mimostudijními aktivitami nebo studenty v kombinované formě studia- studenti v kombinované formě studia by měli svůj zápis konzultovats garantem kurzu.
Pro studenta je výhodou, pokud zároveň s tímto kurzem zapisuje Kontrolovanou četbu Altmann výstup na babylonskou věž či Přednáškový cyklus Vývojová psychologie školního věku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK