|
|
|
||
Úvodní kurz věnovaný literárním aspektům Starého zákona. Zkoumá okolnosti vzniku Starého zákona, a to od
hypotetických ústně tradovaných i písemně zachycených celků až po kompozici těchto celků a vznik přesně vymezeného kanonického tvaru Starého zákona, i skupiny, jejichž zájmy tyto celky vyjadřují. Zkoumá žánry, které se ve Starém zákoně uplatňují, a to s ohledem na jejich sociální kontext, paralely v soudobých literaturách i jejich funkci ve Starém zákoně. Uvádí do pravidel textové kritiky, nezbytné pro exegezi textu. Předmět sleduje tuto strukturu: - Kategorie literární teorie - Dějiny historickokritického zkoumání Bible - Prameny dílčích celků a teorie jejich vzniku (Pentateuch, Hexateuch, Eneateuch) - Žánry Bible a jejich Sitz im Leben - Záměrná pluralita: aspekty redakce, kompozice a funkce kánonu - Literární úvod k jednotlivým skupinám biblických knih - Rukopisy, varianty: Základní pravidla a otázky textové kritiky Bible Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (23.06.2021)
|
|
||
Rolf RENDTORFF, Hebrejská Bible a dějiny: Úvod do starozákonní literatury, Praha 2000. Manfred OEMING, Úvod do biblické hermeneutiky: Cesty k pochopení textu, Praha 2001. John BARTON, The Hebrew Bible: A Critical Companion, Princeton 2016. Adam MACKERLE, Než budete číst Bibli podruhé: Vybraná témata o Bibli, České Budějovice 2014. David McLain CARR, Writing on the Tablet of the Heart: Origins of Scripture and Literature, New York 2005. Jonathan CULLER, Krátký úvod do literární teorie, Brno 2002. Wolfgang ISER, Teorie literatury: aktuální perspektiva, 2001. Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (23.06.2021)
|
|
||
Předmět má samostatný kurz na moodlu v části kurzů Katedry Starého zákona:
(https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=518)
U každé lekce jsou zadávány dílčí úkoly, jejichž výsledky studenti vkládají u každé lekce (buď přímo nebo vložením dokumentů) a tamtéž je učitelé komentují a hodnotí. Ke každé lekci patří v kombinovaném studiu část prezenční výuky (obvykle jednou měsíčně), při níž jsou studenti uvedeni do příslušné látky a její problematiky, dostávají zadání úkolů a studijní literatury. V úvodu následujícího setkání vyučující reaguje na způsob zpracování úkolů, obecně shrnuje své komentáře a odpovídá na vznesené otázky.
Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (23.06.2021)
|
|
||
např.: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=518 Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (23.06.2021)
|