|
|
|
||
Didaktika sportovních her navazuje na předmět Teorie a základy didaktiky sportovních her zařazený ve 3. ročníku Bc studia na FTVS UK. Předmět rozšiřuje teoretické a zejména praktické znalosti a vědomosti v oblasti výuky sportovních her ve školním prostředí. Cílem předmětu je zisk klíčových kompetencí k efektivnímu plánování, organizaci, vedení
a hodnocení výuky širokého spektra sportovních her v rámci školní tělesné výchovy, popřípadě v prostředí různých forem volnočasových aktivit spojených se sportovními hrami. Stěžejní část předmětu představuje samostatná činnost studentů/studentek v podobě didaktických výstupů v průběhu vyučovacích lekcí, ve kterých tak prokazují schopnost efektivně organizovat a vést vyučovací jednotku na cílové téma v dané sportovní hře. Současně je cílem předmětu získání kompetence hodnotit pohybový výkon, následně utvářet individualizované intervence zvyšující motivaci žáků a zároveň snižující možné selhávání zejména tzv. vulnerabilních jedinců. Předmět je určen pro studenty 1. ročníku navazujícího magisterského studijního programu Učitelství tělesné výchovy a vojenské tělovýchovy pro střední školy.
Poslední úprava: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Student rozumí významu sportovních her v rámci školní tělesné výchovy z hlediska dlouhodobých biopsychosociálních benefitů Student je schopný připravit tematický plán vyučovacích jednotek zaměřených na danou sportovní hru Student se seznámil a rozumí problematice managementu heterogenní třídy a vulnerabilitě Student je schopen efektivně (bez zbytečných časových ztrát) vést vyučovací jednotku vzhledem ke specifikům vyučované skupiny (věk, úroveň dovedností, heterogenita skupiny, přítomnost vulnerabilních jedinců) Student v rámci vyučovací jednotky dokáže pracovat s didaktickými technologiemi (didaktické metody, formy, styly, postupy) tak, aby optimalizoval učební prostředí Student je schopný během výuky poskytnout žákům zpětnou vazbu vedoucí ke zlepšení učených dovedností Poslední úprava: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
DOBRÝ, Lr. Didaktika sportovních her: učebnice pro fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. 2., přeprac.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988. DOBRÝ, Lubomír. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-334-2. JANSA, P. Deskripce a analýza činnosti učitelů a žáků 1. stupně základní školy v tělesné výchově. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 174-199. JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8. PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1694-0. SVOBODA, B., KOCOUREK, J. Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 48- 73. TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her: učební text pro bakalářské studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2007. ISBN 978-80-86317-48-9. VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0970-3. VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
|
|
||
Požadavky na zápočet: 1. Účast ve výuce (povoleny max. 4 absence, z toho u jedné hry max. 2 absence). 2. Konzultace přípravy na didaktický výstup a její odsouhlasení příslušným učitelem, vypracování přípravy na didaktický výstup, realizace výstupu. 3. Konzultace k hodnocení didaktických výstupů, realizace hodnocení (pozorování), prezentace výsledků hodnocení.
Požadavky na zkoušku: 1. Splnění zápočtových požadavků. 2. Ústní pohovor. Poslední úprava: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Výuka předmětu je realizována celý semestr v rozsahu 1/3 (tj. 7krát 90 minut přednáška a 21krát 90 minut seminář (praktická cvičení)). V případě nutnosti (např. vládní omezení přímé výuky) distanční výuky bude výuka probíhat online.
2.1 Sylabus Témata přednášek: 1. Charakteristika a cíle předmětu, zápočtové a zkouškové požadavky, organizace 2. Management heterogenní třídy a vulnerabilita. 3. Specifika výuky brankových sportovních her ve školní TV. 4. Specifika výuky síťových sportovních her ve školní TV. 5. Specifika výuky pálkovacích sportovních her ve školní TV. 6. Problematika tvorby tematických plánů. 7. Specifika výuky sportovních her u osob se specifickými potřebami.
Témata seminářů (praktická cvičení): 1. – 3. Didaktické výstupy zaměřené na výuku volejbalu. 4. – 6. Didaktické výstupy zaměřené na výuku házené. 7. – 9. Didaktické výstupy zaměřené na výuku netradičních sportovních her. 10. – 12. Didaktické výstupy zaměřené na výuku basketbalu. 13. – 15. Didaktické výstupy zaměřené na výuku softbalu. 16. – 18. Didaktické výstupy zaměřené na výuku florbalu. 19. – 21. Didaktické výstupy zaměřené na výuku fotbalu.
Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (30.08.2023)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4896 Poslední úprava: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|