Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink
obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce)
v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně
metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava),
dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.01.2019)
Subject will enable to understand in the context why there is a performance improvement, what training should
include and how to proceed, ie theoretically master the main problems of training in the frame of patterns,
principles, methods, recommendations, etc. It is in the form of theoretical interpretation of training, in a systemic
approach, loading, training components (fitness, technical, tactical and psychological preparation), long-term
conception, periodisation and management of training.
Poslední úprava: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (13.11.2019)
Cíl předmětu -
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
The course is intended to contribute to the understanding of human performance motor skills, i.e. why performance increases, what training should include and how to proceed, i.e. to theoretically master the main problems of training (adaptation, motor learning, interaction) in the form of laws, principles, methods, recommendations, etc. Knowledge of the structure of sports performance including research methodology, loading, components of training (conditioning, technical, tactical and psychological preparation), long-term conception, construction and management of training.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Literatura -
PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012.
DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.
BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.
ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.
MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.
MARTENS, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 1996.
BORDE, A., D. HARRE AND G. SCHNABEL. Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. In.: Berlin: Sportverlag, 1997.
Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (14.10.2022)
BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 2009.
ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 2002.
Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 2012.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 2011.
SCHNABEL, G., HARRE, D., KRUG, J. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997.
Poslední úprava: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (13.11.2019)
Požadavky ke zkoušce -
���� Podmínky pro udělení zápočtu
Hodnocení na základě testů.
Dva typy testů:
Průběžný test (volitelný pro kombinované studium).
Závěrečný test (povinný).
���� Průběžný test (8. dubna 2025, 9:15)
20 uzavřených otázek (a, b, c, d – pouze jedna odpověď správná).
Maximální počet bodů: 20.
Obsah: Témata probraná mezi 18. únorem – 1. dubnem 2025.
The mid-term test is optional for part-time students.
If taken, it follows the same conditions as for full-time students.
Final test content follows full-time course topics, NOT part-time materials.
���� Final Test (Mandatory)
Takes place ONLY during the exam period.
Limited to 5 available dates.
In-person only.
Content:
15 open-ended questions.
Scoring:
0 points: Insufficient answer.
1 point: Partial answer, lacks key elements.
2 points: Complete and correct answer.
Max score: 30 points.
Final test can be attempted up to 3 times.
Registration through SIS is required.
���� Exam Requirements
Pre-requisite: Awarded credit (zápočet).
Format:
Oral exam.
Automatic pass for outstanding test performance (see grading system).
Exam topics: Available in TVS Sports Training - Exam Topics.doc.
���� Student Grading Options
Students can choose between two grading systems:
���� Blue Variant (Two Tests + Oral Exam)
Mid-term Test (20 questions, MCQ)
Pass mark:10 points.
If passed, score contributes to final test (2:1 ratio).
Example: 15 points → 8 points added to final test.
Final Test (15 open-ended questions)
Min. 14 points required to pass.
Final grading:
Mid-term + Final test = min. 19 points (5 + 14) → Credit awarded.
Final Grade Based on Total Score:
19 – 23 points → Grade 3 (Satisfactory).
24 – 28 points → Grade 2 (Good).
29+ points → Grade 1 (Excellent).
Failure to achieve 10+ points in the mid-term = automatic switch to the Orange Variant.
���� Orange Variant (Final Test Only)
No mid-term test.
Final test (15 open-ended questions).
Min. 16 points required to pass.
Credit awarded upon passing.
Final Exam:
Oral exam (registration via SIS).
Can be skipped if test scores meet criteria:
22 – 25 points → Grade 2 (Good).
26+ points → Grade 1 (Excellent).
���� Notes for Part-time Students
Default grading system = Orange Variant.
Option to switch to Blue Variant (same conditions as full-time students).
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Sylabus -
Témata přednášek:
1. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní trénink: cíl a úkoly.
2. Sportovní trénink jako proces spec.adaptace, motorického učení, soc. interakce.
3. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl.cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.
4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj.
5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj.
6. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,
7. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.
8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.
9. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.
10. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
12. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období. Sportovní forma a její' ladění. Tréninková jednotka.
13. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.
14. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců.
Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (14.10.2022)
1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.
2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.
3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.
4. Fitness training: endurance skills and their development.
5. Fitness training: speed abilities,
6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.
7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.
8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.
9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation
10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.
11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.
12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.
13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.
Poslední úprava: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (13.11.2019)
Studijní opory
Obecné informace o předmětu
Forma výuky: Primárně prezenční. Ve výjimečných případech probíhá on-line přes MS Teams (studenti budou informováni předem).
On-line přednášky:
Živě streamované a nahrávané pro možnost samostudia.
Přístup do MS Teams:
Kód týmu:a6k64t2
Ukončení předmětu:Zápočet + Zkouška
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Výsledky učení -
Výstupy z učení
· Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.
· Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.
· Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.
· Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách
· Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.
· Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem, trénovaností a výkonností.
· Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost, síla, vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.
· Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.
· Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.
· Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.
· Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.
· Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.
· Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Learning Outcomes
The student knows and can use professional terminology.
The student understands the content of sports training from a systemic and process-oriented perspective.
The student explains adaptation models and principles of training load and can apply these principles to specific adaptive stimuli.
The student comprehends the structure of sports training and can conduct a basic analysis of performance factors across different sports and disciplines.
The student can apply didactic methods and approaches for various age groups and understands the specifics of communication with both individual athletes and specific groups.
The student understands the various aspects of training management and their interconnections. They can design a training plan, track training indicators, and monitor training status and performance. They recognize the relationships between training, conditioning, and performance.
The student knows training load parameters for specific components of fitness (speed, strength, endurance) and can apply these parameters when designing specialized training programs.
The student can apply basic diagnostic methods (such as heart rate monitoring, lactate curve analysis) and individually evaluate the results.
The student understands the concept of coordination abilities and can incorporate them into technical training, linking them with motor learning principles.
The student can apply motor learning theories to the development of specific movement skills in technical preparation.
The student comprehends tactical preparation content and understands methods for acquiring tactical knowledge and skills.
The student understands the concepts of training planning and periodization and can practically integrate them into different phases of sports preparation across various sports. They can also analyze the risks associated with early specialization in different disciplines.
The student is familiar with gender-specific and special training needs (OSP) and understands their importance in the context of sports training.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)