PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika školní TV - PPPD113N
Anglický název: Teaching School PE
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: PPPD114N
Je záměnnost pro: PPPD114N
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (22.02.2013)
Poslední úprava: Prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. (24.2.2013) Navazuje na poznatky z psychologie, pedagogiky a základů didaktiky TV. Přináší informace o aktuální problematice školní tělesné výchovy. Předkládá přehled o projektech, obsahových i organizačních změnách v curriculu, podmínkách k výuce TV, řeší nejčastější chyby studentů na praxi i nejčastější prohřešky žáků. Předmět je na pomezí teorie (didaktické poznatky) a praxe (příprava na první pedagogické výstupy na praxi).
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. (01.10.2020)

Cíl předmětu:

Připravit studenta na školní praxi se zaměřením na:

  • vědomosti obecné (kurikulum) a speciální (specifika TV)
  • pedagogické schopnosti (didaktické, percepční, komunikativní, organizační, tvůrčí, akademické …)

Studijní opory:

  • přednášky a semináře
  • doporučená literatura
  • nástroje distančního způsobu výuky (LMS Moodle s prezentacemi přednášek, MS TEAMS pro distanční výuku formou přednášky i seminárních výstupů studentů)

Didaktika ŠTV 227N prezenční

Kód předmětu na přihlášení: t6v4g2i

Virtuální místnost v kalendáři v den a čas:

Připojit se ke schůzce přes Microsoft Teams

Další informace o aplikaci Teams | Možnosti schůzky

Připojit pomocí videokonferenčního zařízení

475631015@t.plcm.vc VTC Conference ID: 1262222464

Pokyny pro alternativní vytáčení videokonferenčních zařízení

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (22.04.2015)

FIALOVÁ Ludmila, FLEMR Libor, MARÁDOVÁ, Eva, MUŽÍK, Vladimír. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky školní TV. Praha: Karolinum, 2010.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. 155 s.

PETTY, G. Moderní vyučování.Praha: Portál, 1996. 380 s.

SLAVÍK. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.

Časopis Česká kinantropologie

Časopis Tělesná výchova a sport mládeže

Metodický portál pro učitele na www stránkách MŠMT ČR

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (22.02.2013)

Poslední úprava: Prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. (24.2.2013)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

Zápočtový test.

Seminární práce.

Pedagogický výstup.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (22.02.2013)

Poslední úprava: Prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. (24.2.2013)

Přednášky:

1. Podmínky pro TV (materiální, právní, kvalifikační).

2. Plánování ve školní TV (Rámcový a školní vzdělávací program, celoroční plán, příprava na vyučování).

3. Efektivita vyučovacího procesu (skladba hodiny, psychická a fyzická zátěž, pedagogicky využitý čas).

4. Diagnostická práce učitele (hodnocení a klasifikace ve školní TV, Unifit test).

5. Interkulturní výchova prostřednictvím sportu a TV.

6. Výchova ke zdraví (sebepojetí, tělesné sebepojetí, obezita, stravovací poruchy, pohybový režim).

7. Dobrodružná a prožitková cvičení ve školní TV.

Semináře:

1. Základní školské dokumenty a předpisy, pracovní zatížení učitele TV.

2. Omlouvání žáků z TV, nenošení cvičebního úboru, osvobozování z TV.

3. Nekázeň, šikana, projevy rasismu.

4. Metodický portál pro učitele TV.

5. Řízení vyučovacího procesu TV (vyučovací styly, problémové vyučování, kruhový a variabilní provoz).

6. Poznávání jiných kultur prostřednictvím her, sportů a tanců.

7. Pohybový režim školní mládeže, výchova ke zdraví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK