Předmět Public Relations sportovních organizací se zaměřuje na komplexní přehled teoretických a praktických aspektů vztahů s veřejností (PR) v kontextu sportovních organizací. Cílem kurzu je poskytnout studujícím hluboké porozumění tomu, jak sportovní organizace komunikují se svými různými zájmovými skupinami a jak vytvářejí, udržují a posilují svou image na veřejnosti. Studující se seznámí se základy corporate identity, firemní kultury, a designu, a naučí se aplikovat tyto principy na sportovní prostředí. Kurz pokrývá klíčové oblasti, jako je branding sportovních organizací a sportovců, media relations, zásady komunikace s médii a organizování tiskových akcí. Dále se zaměřuje na krizovou komunikaci, strategie pro udržení pozitivní image organizace v krizových situacích a na efektivní využívání digitálních a offline nástrojů pro komunikaci s veřejností, jako jsou sociální média a tiskové materiály. Studující se naučí, jak navrhovat a realizovat sportovní PR eventy, které mají za cíl posílit vztahy s fanoušky, sponzory a dalšími klíčovými stakeholdery. V rámci kurzu budou studující analyzovat konkrétní případové studie a prakticky aplikovat teoretické poznatky na aktuální výzvy a situace, které mohou nastat v oblasti PR ve sportu. Po absolvování předmětu budou studující schopni samostatně navrhovat a realizovat PR strategie pro sportovní organizace, efektivně komunikovat s médii a dalšími zúčastněnými stranami, a reagovat na krizové situace, které mohou ovlivnit reputaci a veřejný obraz sportovních subjektů.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
The course acquaints students with the purpose and principles of communication and corporate public relations. It also deals with the survey and influencing of public opinion and target groups, the cultivation of image and the overall media policy and philosophy of the modern approach of the company to the public.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.12.2021)
Cíl předmětu -
Studující kurzu získají vědomosti o hlavních činnostech PR ve sportovních organizacích, v rámci cvičení budou tyto vědomosti aplikovat na praktických příkladech. Získají tak potřebné základní zkušenosti a dovednosti pro budoucí práci v oblasti sportovního PR.
Studující budou schopni definovat a vysvětlit základní pojmy v oblasti public relations, včetně vztahu mezi PR a image sportovních organizací, a identifikovat klíčové teoretické koncepty v této oblasti.
Studující budou schopni analyzovat systém firemní identity sportovních organizací, identifikovat její klíčové složky a navrhnout doporučení pro její zlepšení s ohledem na specifika sportovního prostředí.
Studující prokáží schopnost aplikovat principy firemní kultury na sportovní organizace a analyzovat, jak kultura organizace ovlivňuje její vnitřní a vnější komunikaci.
Studující budou schopni navrhnout a implementovat efektivní strategie firemní komunikace se zájmovými skupinami v sportovním prostředí, včetně fanoušků, sponzorů, médií a dalších relevantních aktérů.
Studující budou schopni vytvářet a hodnotit branding sportovních organizací, včetně analýzy hodnoty značky a prvků firemního designu, a navrhnout strategii pro její rozvoj.
Studující prokáží schopnost vytvářet a aplikovat strategie pro brand building jednotlivých sportovců, zohledňující osobní image a vztah k veřejnosti.
Studující budou schopni analyzovat vliv médií na image sportovních organizací a efektivně komunikovat s novináři a dalšími zástupci médií za účelem posílení pozitivní prezentace organizace.
Studující prokáží znalost zásad efektivní komunikace s médii a budou schopni aplikovat konkrétní techniky pro úspěšnou publicitu a zajištění mediálního pokrytí.
Studující budou schopni identifikovat a navrhnout důležité prvky zázemí pro zástupce médií na sportovních akcích.
Studující budou schopni identifikovat a využívat různé nástroje pro komunikaci s médii, jako jsou tiskové zprávy, tiskové konference, rozhovory a další formy mediálního vztahu.
Studující budou schopni samostatně plánovat, organizovat a vyhodnocovat tiskové akce pro média v kontextu sportovních organizací.
Studující prokáží schopnost identifikovat krizové situace ve sportovních organizacích a navrhnout efektivní komunikační strategie pro řešení krizí a ochranu image organizace.
Studující budou schopni navrhnout strategie pro využití corporate publishing a offline nástrojů pro komunikaci se stakeholdery sportovních organizací, včetně tvorby tištěných materiálů a publikací.
Studující prokáží schopnost aplikovat digitální a online nástroje v oblasti public relations, včetně sociálních médií, webových stránek a dalších online platforem pro zajištění efektivní komunikace a budování značky.
Studující budou schopni navrhnout, organizovat a hodnotit sportovní PR eventy, které podporují vztahy s veřejností a zajišťují pozitivní publicitu pro sportovní organizace.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
Students of the course will gain knowledge about the main activities of PR sports organizations, within the exercises they will apply this knowledge on practical examples. They will gain the necessary basic experience and skills for future work in the field of sports PR.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.12.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Zápočet:
Dosažení alespoň 22 bodů (ze 45 možných – viz tabulka na konci této části) z následujících aktivit:
Testy na přednáškách
Aktivity během seminářů
Týmová prezentace a PR report ze sportovní akce z předmětu Aplikační seminář (PMNG232N)
Úkoly k odevzdání
Zkouška:
zkouškový test
zpracování, prezentace a obhajoba praktického PR projektu
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
credit:
processing of practical projects
exam:
elaboration, presentation and defense of a practical PR project
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.12.2021)
Literatura -
Povinná literatura:
BAJČAN, R. Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-096-1. ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. Vydání 2020 s podporou výzkumného záměru UK FTVS Q19. Praha: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0. SVOBODA, V. Public relations - moderně a účinně. 2. vydání. Praha: Grada publishing, a.s., 2009. ISBN 80-247-0564-8. TOMANDL, J. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3457-3. VORÁČEK, J. Public Relations ve sportovních organizacích. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2027-5. VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Image a firemní identita. 1. vydání. Praha: Grada publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2790-5.
Doporučená literatura:
FERRAND, A., MCCARTHY, S. Marketing the Sports Organisation - building networks and relationships. 1st edition. Great Britain: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-45330-1. HOPWOOD, M., KITCHIN, P., SKINNER, J. Sport Public Relations and Communication. London: Routledge, 2011. ISBN 978-1-85617-615-6. MILLIGAN, A. Brand it like Beckham: The story of how brand Beckham was built. 2nd edition. London: Marshall Cavendish Business, 2010. 223 p. ISBN 978-981-4276-93-1. NEWMAN, T. et al. Social media in sport marketing. London and New York: Routledge, 2017. 202 p. ISBN 978-1-934432-78-5. PEDERSEN, P., MILOCH, K. S., LAUCELLA, P. Strategic sport communication. USA: Human Kinetics, 2007. ISBN-13: 978-0-7360-6524-5. STOLDT, G. C., DITTMORE, S., BRANVOLD, S. Sport public relations: managing organizational communication. USA: Human Kinetics, 2006. ISBN-13: 978-0-7360-5340-2.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.02.2024)
FERRAND, A., MCCARTHY, S. Marketing the Sports Organisation - building networks and relationships. 1st edition. Great Britain: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-45330-1.
HOPWOOD, M., KITCHIN, P., SKINNER, J. Sport Public Relations and Communication. London: Routledge, 2011. ISBN 978-1-85617-615-6.
MILLIGAN, A. Brand it like Beckham: The story of how brand Beckham was built. 2nd edition. London: Marshall Cavendish Business, 2010. 223 p. ISBN 978-981-4276-93-1.
PEDERSEN, P., MILOCH, K. S., LAUCELLA, P. Strategic sport communication. USA: Human Kinetics, 2007. ISBN-13: 978-0-7360-6524-5.
STOLDT, G. C., DITTMORE, S., BRANVOLD, S. Sport public relations: managing organizational communication. USA: Human Kinetics, 2006. ISBN-13: 978-0-7360-5340-2.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.12.2021)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet:
Dosažení alespoň 22 bodů (ze 45 možných – viz tabulka na konci této části) z následujících aktivit:
Testy na přednáškách
Aktivity během seminářů
Týmová prezentace a PR report ze sportovní akce z předmětu Aplikační seminář (PMNG232N)
Úkoly k odevzdání
Zkouška:
zkouškový test
zpracování, prezentace a obhajoba praktického PR projektu
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
credit:
processing of practical projects
exam:
elaboration, presentation and defense of a practical PR project
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.12.2021)
Sylabus -
Přednášky:
Úvod a celkový přehled k obsahu a průběhu kurzu. Úvod do public relations, definice, základní pojmy, vztah PR a image organizace
Systém corporate identity (firemní identity) sportovních organizací
Firemní kultura a její prvky ve sportu
Firemní komunikace se zájmovými skupinami ve sportovním prostředí
Firemní design, prvky značky, hodnota značky
Brand building sportovců
Media relations, vliv masmédií na image sportovních organizací
Zásady komunikace s médii
Prostředky a nástroje pro komunikaci s médii
Tiskové akce pro média
Krizová komunikace v public relations
Corporate publishing a offline prvky pro stakeholdery ve sportovním prostředí
Digitální a online nástroje pro public relations
Sportovní PR eventy
Semináře:
1. Přehled průběhu seminářů. Specifikace zápočtových požadavků.
2. – 10. Praktické aplikace a aktivity během seminářů v návaznosti na přednášky
11. – 13. Týmové prezentace a PR reporty ze sportovní akce
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
Lectures:
1. Introduction to public relations, definitions, basic concepts, PR relationship and organization image
2. Corporate identity system of sports organizations
3. Corporate culture and its elements in sport
4. Corporate communication with stakeholders in the sports environment
5. Corporate design, brand elements, brand value
6. Stakeholders in the sports environment
7. Media relations, the influence of mass media on the image of sports organizations
8. Principles of communication with the media
9. Means and tools for communication with the media
10. Press events for the media
11. Crisis communication in public relations
12. Corporate publishing
13. Digital and online tools for public relations
14. Sports PR events
Seminars:
1. The concept of corporate culture in sports organizations, case studies
2. Creating a corporate communication strategy for sports entities, case studies
3. Creation of corporate design and brand elements, case studies
4. Brand building athletes, case studies
5. Analysis of stakeholders
6. Practical exercises of communication with the media
7. Analysis and creation of information materials for media representatives, case studies
8. Preparation and creation of promo videos, analysis of practical examples
9. Media monitoring
10. Creation of elements of corporate publishing, analysis of practical examples
11. Analysis of communication with the public in crisis situations from sports
12. Digital and online communication of sports organizations, analysis of case studies
13. Preparation of PR project within the exam project
14. Preparation of PR project within the exam project
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (19.12.2021)