PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Interventional Movement Programs - PLSM087C
Anglický název: Interventional Movement Programs
Zajišťuje: Katedra biomedicínského základu v kinantropologii (51-300200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrea Duchoňová
PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Anotace -
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Cíl předmětu -
ýstupy z předmětu pro posluchače Výstupem semestrálního kurzu je seznámení studentů s teoretickými základy, které vycházejí z výzkumných opor aktuálních problémů a praktických aplikací, při kterých si studenti ověří svou přenositelnost do praxe. při studiu si studenti ověřují své dovednosti v práci s teoretickými oporami a průběžně vyhledávají aktuální poznatky, část výuky je přímo zaměřena na konkrétní práci a orientaci v literárních oporách předmětu nebo nadřazeného směru. aplikace-cvičení-umožňují studentům vyzkoušet si přímo aplikované postupy při práci buď s modelovými nebo reálnými probandy. Součástí teoretické náplně je pochopení základních determinant oboru či směru, pochopení souvislostí a aplikačních principů pro praktické využití jak diagnostických, tak intervenčních postupů. V rámci praktických ukázek se uchazeči naučí odvodit principy pro tvorbu intervence, naučí se postupy aplikace intervence včetně všech jejích základních principů. Studenti budou podle modelu intervence interpretovat cíle a výstupy intervence. intervence a následně vyhodnotit a prodiskutovat výsledky.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
1. 80% docházka 2. Vypracování průběžné zprávy 3. Splnění znalostních předpokladů
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Literatura -

BLAIR, SN.a kol. Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989.
BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.
DOBRÝ, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998.
KARASIK, D., DEMISSIE, S., CUPPLES, L. A., KIEL, D. P. Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J. Geront. 60(5), 2005.
KUČERA, M. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997.
KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.
NAKAMURA, E., MORITANI, T., KANETAKA, A. Biological age versus physical fitness age. Eur. J.Appl.Physiol., 58, 1989.
NEWMAN, A. B., HAGGERTY, C. L., GOODPASTER, B., HARRIS, T., KRITSCHEVSKY, S., NEVITT, M., MILES T. P., VISSER, M. Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J. Am.Geriat.Soc., 51, 2003.
PAFFENBARGER, RS. - HYDE, RT. - ALVIN, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986.
SEGUIN, R., NELSON, ME. The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003.
SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8.
PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Znalostní test

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Sylabus -

Osnova výuky:
- identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu
- definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP
- zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.)
- východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové
- ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP
- schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny
- schopnost studenta vyhodnotit získaná data
- diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe)
- kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka
- hodnotit a navrhovat další možnosti IPP
schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK