PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství I. - ORSP18006
Anglický název: Special Education Assessment and Counseling I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních a kvalitativních diagnostických metod.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (22.05.2018)
Literatura

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (22.05.2018)
Sylabus

- Kvalitativní diagnostické metody - pozorování, rozhovor, analýza produktů

- Zásady poradenské práce

- Vývojové škály, specifika diagnostiky dětí v raném věku

- Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika)

- Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání

- Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání

- Školní zralost a připravenost (diagnostika a intervence)

- Prevence rozvoje specifických poruch učení

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (22.05.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Administrace diagnostického nástroje

Písemný test

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (22.05.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK