Předmět seznamuje studenty jak s historií sociální pedagogiky, tak s jejím současným pojetím u nás a ve světě. Pozornost je věnována historii sociální pedagogiky, specifikům a úkolům sociální pedagogiky v současné době, pedagogizaci prostředí a problematice rizikového chování dětí a mládeže. Kurz představuje frekventantům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
The subject helps students to become aware of the history of social pedagogy and the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. The focus is on the history of social pedagogy, the specifics and tasks of social pedagogy at present, the pedagogy of the environment and problems of risky behavior of children and youth. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (26.10.2019)
Cíl předmětu -
Cíl předmětu: Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti výchovného a preventivního působení.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
The primary aim of the subject is to improve social competence of educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (26.10.2019)
Literatura -
Literatura:
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-117.
BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PŘADKA,M.-KNOTOVÁ,D.-FALTÝSKOVÁ,J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-117.
BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PŘADKA,M.-KNOTOVÁ,D.-FALTÝSKOVÁ,J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ze zkoušce:
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat jednu z následujících dvou publikací (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. • povinně je třeba dále prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. • zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami, • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2011, 2014).
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
Sylabus -
Sylabus: - historie a současnost sociální pedagogiky, - významné osobnosti sociální pedagogiky, - vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, - cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, - specifika a úkoly sociální pedagogiky, - pojetí sociální pedagogiky, - prostředí a pedagogizace prostředí, - sociální výchova, - školní kázeň.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
Syllabus: •the history and present of social pedagogy, •leading experts in social pedagogy, •relationship between social pedagogy and other disciplines, •the aim, topic, definition, scope of social pedagogy, •the specifics and tasks of social pedagogy, •the concept of social pedagogy, •environment and education, •social education, •school discipline.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (26.10.2019)