Předmět se zaměřuje na problematiku rizikového chování žáků ve školách. Seznamuje studenty s "příčinami" rizikového chování a představuje vybrané teorie rizikového chování. Důraz je kladen na komplexní a interdisciplinární přístup k dané problematice. Jsou diskutovány konceptuální, teoretické a metodologické problémy studia rizikového chování. Součástí předmětu je analýza vybraných projevů školní nekázně.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2016)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do současného stavu teoretického poznání v oblasti rizikového chování dětí a mládeže, resp. nekázně žáků ve škole, popsat a analyzovat "příčiny" neukázněného chování žáků a prezentovat vybrané teorie rizikového chování.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2016)
Literatura
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání.Praha: Triton, 2011. ISBN . 978-80-7387-436-0. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. FISHER, S. ŠKODA J. Sociální patologie. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3 KOMENDA, A. Sociální deviace. Historická východiska a základní teoretické přístupy. Olomouc : UP, 1999. ISBN 80-244-0019-7. LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-613-7. LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4. MUNKOVÁ, G. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2 URBAN, L., DUBSKÝ, J. Sociální deviace. Plzeň : Aleš Čeněk, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7380-133-5.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (01.05.2019)
Požadavky ke zkoušce
Prostudovaná literatura:
BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268.
Zápočtový test: • písemný test s otevřenými položkami, • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedené publikaci (Bendl, 2015).
Vypracování zadaného úkolu.
Absence bude řešena zpracováním náhradního úkolu.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (01.05.2019)
Sylabus
1. Rizikové chování a pojmy obsahově blízké. 2. Příčiny školní nekázně. 3. Teorie rizikového chování. 4. Prevence rizikového/neukázněného/problémového chování a její druhy. 5. Výchovné problémy ve škole - analýza vybraných projevů rizikového/neukázněného/problémového chování.