|
|
|
||
Didaktika 2 v navazujícím magisterském studiu prohlubuje náhled do problematiky modelování didaktické transformace vyučovaných obsahů. Opírá se o východiska z vlastní umělecké tvorby (specifické kompetence) a o diskursivní didaktické modely (reflektovaná tvorba v souvislostech současného umění a jeho teorie). Dalšími kontexty jsou principy vizuální gramotnosti, vizuální sémiotiky a komunikace v sociálních a kulturních souvislostech. Rozvíjí diskursivně konstruktivistické pojetí vzdělávání ve výtvarné výchově.
Uvádí do širších souvislostí současné trendy v didaktických přístupech i v mezinárodních souvislostech.
1)Vizuální komunikace, vizuální sémiotika a vizuální gramotnost; sociální a kulturní vliv výtvarného pedagoga; diskursivní charakter výtvarné výchovy; individuální přístupy k tvorbě a strukturace portfolia; výtvarná výchova v inkluzivním vzdělávání
2) Evaluace a konceptová analýza didaktických projektů; metareflexe výukových procesů; evaluace a příprava prezentace vlastního didaktického projektu k tématu diplomové práce
3) Výkladové rámce opřené o odbornou literaturu a její reflektované čtení
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Cíl kursu spočívá v rozvoji reflexivní kompetence studentů, kteří zvládají modelovat didaktické struktury, testovat je v praxi a na úrovni vyspělé explikace reflektovat procesy výuky a svoji úlohu v ní. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 10 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin Plnění průběžných úkolů a s portfoliem (za semestr): 10 hodin
Plnění předmětu Příprava na zápočet: 15 hodin Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
zkouška část písemná jako vstup k části ústní (explikace odborné terminologie) ústní zkouška: student předloží: Didaktické/reflektované portfolio jako oporu argumentace Předem - v dohodnutém teermínu předloží odborný text na téma: Metareflexe výukových procesů (text a obrazová dokumentace z praxe) neboli předloží písemnou úvahu o vlastním pojetí předmětu a jeho didaktice Specifikaci a vysvětlebí svého didaktického přístupu v kontextu dokumentu kompetenčního rámce absolventa MŠMT Prezentuje a komentuje vlastní výběr odborné literatury (včetně 1 zahraničního zdroje) 3 – 4 prameny, včetně výzkumných portálů Na dotázání vysvětlí a dokladuje z portfolia 3 trendy oborové didaktiky v ČR Na dotázání vysvětlí a dokladuje z portfolia 3 zahraniční trendy oborové didaktiky Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
ATKINSON, D. Mourning the past and opening a future. IjADE I (25), 2006. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1476-8070.2006.00465.x učebnice: FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-382-5, ISBN 80-7168-591-7. Výzkumná a odborná literatura: FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. OPEN ACCESS: Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J.: Hledání Japonska. Transkulturní inspirace v výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7 FULKOVA, M., TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. International Journal of Art & Design Education 27(1):27 - 42, January 2008 DOI:10.1111/j.1476-8070.2008.00555.x FULKOVA, M.: The Orbis Pictus we all live in: Coding the World with differently- abled visitors in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and BehavioralSciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428. Pages 2525 – 2534. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Výsledky učení: Na konci kursu studenti budou schopni: Prezentovat a komentovat didaktické portfolio Užívat odborný slovník Předložit odborný text na téma: Metareflexe výukových procesů (text a obrazová dokumentace z praxe) Specifikovat a vysvětlit svůj didaktický přístup v kontextu dokumentu kompetenčního rámce absolventa MŠMT Prezentovat a komentovat vlastní výběr odborné literatury (včetně 1 zahraničního zdroje) 3 – 4 prameny, včetně výzkumných portálů Vysvětlit a dokladovat 3 trendy oborové didaktiky Vysvětlit a dokladovat 3 zahraniční trendy v oborové didaktice Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|