PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Etika ve vzdělávání - OPNU1U117A
Anglický název: Ethics in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
Vyučující: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Anotace -
Předmět představuje teorii a praxi využití obecné etiky, napomáhá v chápání etického myšlení a rozhodování se, tříbení vlastních hodnotových postojů. Seznamuje studenty se základními problémy profesní etiky v oblasti managementu a vzdělávání. Rozvíjí schopnost studentů vycházet, rozhodovat a argumentovat z pozic základních etických principů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je:

 

- osvojení základních etických paradigmat, směrů a hledisek, utvářejících kontinuitu morality západní kultury,

- kultivace kritického názoru na názoru na rozmanitá pojetí morálky, s nimiž pracuje,

- získání základní obeznámenosti s náležitostmi kritické práce s morálními soudy, 

- získání základního vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou získání atestu je včasné odevzdání či prezentování kvalitního podkladu prokazujícího schopnost profesně etické rozvahy.

Podklad může mít podobu:

a) teoretické seminární práce věnované určitému problému či přínosu určité etické teorie pro etiku ve vzdělávání (4 - 6 NS) - př. Aristotelovo pojetí praktické moudrosti a jeho význam pro andragogiku;

b) etického zamyšlení nad určitým (typickým) fenoménem/dilematem v oblasti vzdělání (4 - 6 NS) - př. etické problémy spojené uplatňováním autority, téma nastavování pravidel a hranic, odpovědnost ve výchově;

c) etické reflexe kazuistického případu z oblasti výchovy a vzdělávání (4- 6 NS) - př. představení eticky exponované situace a její analýza (situatace typu relfexe učtelova problematického jednání vůči žákům, zkušenost s etickým dilematem, bossing, mobbing apod. 

Podklad pro získání zápočtu po domluvě s vyučujícím může být vypracováván nejen individuálně, ale též skupinově, ovšem za současné modifikace požadavků na výstup.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-0917-5.

PELCOVÁ, N. a I. SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2652-9.

SLÁMEČKA, V. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-01-05005-7.

HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené. Praha: Podané ruce, 2000. ISBN 80-858-3485-5. 

Doporučená literatura:

DOROTÍKOVÁ, S. Profesní etika v učitelství. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8.

Hartmann, N. Struktura etického fenoménu. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0970-1.

JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-725-4329-6.

KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.

PETERS, R. S. Ethics and Education. 4. rozšířené. Oxford: Alden & Mowbray, 2015. ISBN 978-1-138-89041-1.

ŠMAJS, J., BINKA, B. a I. ROLNÝ. Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.     Kořeny etiky

2.     Etické principy

3.     Členění etiky

4.     Současná etická dilemata

5.     Koncept vzdělávání a etika

6.     Vzdělávání a sociální kontrola

7.     Ospravedlňování ve vzdělávání

8.     Aspekty rovnosti ve vzdělávání

9.     Zohledňování zájmů

10.   Respektování a koncept člověka/osobnosti

11.   Etika řízení, manažerská etika

12.   Společenská a sociální odpovědnost

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Studijní opory
Podpora na Padletu: https://pedfuk.padlet.org/zicha/m-j-bly-tiv-padlet-gyrezq28m8mixv7w
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
Výsledky učení

Studující

- rozumí filosofickému založení etiky a zdůvodňuje význam profesní etiky pro pomáhající profese

- pojmenovává a reflektuje základní etická a filosofická paradigmata utvářejících kontinuitu morality západní kultury

- aktivně kultivuje schopnost svého kritického nazírání na rozmanitá pojetí morálky

- vjadřuje svůj vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti

- záměrně rozvíjí svoji morální citlivost a schopnost reflektovat a komunikovat eticky exponované situace ve výchově a vzdělávání

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK