PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciálněpedagogická diagnostika III - OPNS3S119A
Anglický název: Special Educational Diagnostics III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS3S111A
Anotace -
Předmět poskytuje studentům možnost seznámit se s vybranými tématy diagnostiky a poradenství ve školním a dospělém věku s akcentací dynamického přístupu v oblasti podpory jedinců se speciálními potřebami.
Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je studující seznámit s vybranými oblastmi diagnostiky a poradenství ve školním a dospělém věku a umožnit jim praktický nácvik využívání vybraných diagnostických nástrojů.

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zkušební administrace a vyhodnocení diagnostického materálu 

zpracování návrhu aktivit pro stimulaci kognitivních funkcí osob v seniorském věku ve stanovené struktuře  

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzděláváníz důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.

SVOBODA, Mojmír, HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. a ed. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.

ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ. D.Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4. 

Doporučení literatura

MÜHLPACHER, P.Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 9788021033450.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Metody výuky

Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v Moodle.  

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Obsah:

1.      Diagnostika kresby, specifika vývoje kresby

2.      Diagnostika pozornosti

3.      Diagnostika paměti a možnosti rozvoje paměti u osob seniorského věku

4.      Diagnostika adaptivního chování u osob s poruchou vývoje intelektu

5.      Diagnostika dopadů sociálního znevýhodnění a kulturní odlišnosti do vzdělávání

6.      Diagnostika a podpora osob s ADHD

7.      Funkční analýza chování, podpora pozitivního chování ve školním prostředí   

8.      Management chování a podpora traumatizovaných dětí

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující aplikuje postup administrace vybraného diagnostického materiálu s osobou v seniorském věku

Studující navrhne plán kognitivní stimulace podporřené pohybovými aktivitami pro osoby v seniorském věku

Studující na kazuistice popíše vhodná opatření k podpoře traumatizovaných dětí a mladých lidí

Studující zhodnotí možnosti a limity vužívání diagnostiky kresby u různých věkových skupin

Studující popíše možnosti diagnostiky adaptivního chování u jedniců s poruchou vývoje intelektu

Studující popíše možnosti diagnostiky sociálního znevýhodnění a na základě kazustiky popíše vhodná podpůrná opatření pro mladší a starší žáky se sociálním znevýhodněním

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK