|
|
|
||
Navazující magisterské studium psychologie na PedF UK je postaveno na kompatibilitě vzdělání absolventů s evropskými požadavky (EDP; European Diploma in Psychology) a jeho mezinárodní otevřenosti umožňující mobilitu studentů v rámci EU, ale také žádat v těchto zemích o uznání diplomu. Velký důraz je přitom kladen na stáže v zařízeních praxe. Proto je ve studijním plánu navazujícího studijního programu dán velký prostor stážím na odborných pracovištích, některé stáže plní student v rámci povinných kurzů, jiné v rámci povinně volitelnách. Po dobu dvou let studia by měl student získat absolvovat několik typů stáží, v celkovém rozsahu 764 hodin (28 kreditů).
Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe, aplikace teoretických poznatků do rozvoje profesních dovedností. Studenti budou seznamováni s prostředím poradenských a klinických zařízení, legislativou a standarními činnostmi daného zařízení, odbornými problémy, které pracoviště pomáhá řešit, jednotlivými oblastmi poradenského/klinického působení daného pracoviště (diagnostika, screening, intervence, terapie), dále etikými aspekty práce psychologa s klientem a jeho ochranou.
Tento povinně volitelný kurz se zaměřuje na problematiku výkonu profese klinického psychologa, stáže se uskutečních na atestovaných klinických zařízeních státních i nestátních dle příslušné legislativy ve zdravotnictví.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
V kurzu Encyklopedické stáže specializované I a II se studenti orientují na specializovanou zkušenost z doporučeného či studentem navrženého a schváleného odborného pracoviště, které zaručuje kvalitní práci především s obsahem práce klinického psychologa. Tato stáž by měla být zaměřena na specializované okruhy problémů a měla by studentovi zajistit hlubší vhled do dané problematiky.
Bude se jednat o prohloubení v oblasti psychologické diagnostiky a terapie s cílem rozvoje dovedností v těchto oblastech.
Konkrétní aktivity jsou uvedeny v části Sylabus. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. BAŠTECKÁ, B. ; GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. HORT,V. ; HRDLIČKA, M. ; KOCOURKOVÁ, J. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. KRATOCHVÍL, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002. LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000. LINDSAY,G. ; KOENE, C. ; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. ŘÍČAN,P. ; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. SVOBODA, M.(ED.) ; KREJČÍŘOVÁ, D. ; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 1999. ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004. Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize Praha: Psychiatrické centrum: Zprávy č. 102,1992.
Studenti využívají pro vyhledávání elektronických bibliografických údajů v elektronické databázci PsycInfo - pro oblast odborých poradenských problémů, diagnostické přístupy, intervence aj., mohou také probádat podobná zařízení v zahraniční literatuře.
Etické kodexy pro práci ve zdravotnictví Etický kodex nelékařských zdravotnických profesí http://www.nspm.cz/osetrovatelstvi/strategie_ospece/eticky_kodex.htm Etický kodex Asociace klinických psychologů http://www.akpcr.cz/ Etický kodex Českomoravské psychologické společnosti Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Kurz je zajišťován těmito výkovými metodami:
1) Vstupní reflektivní seminář: výklad a prezentace, stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže, dotazy, doplnění, reflexe studenty.
2) Konkretizace pracovišť - konzultace s katedrovým garantem kurzu, případně pověřeným pracovníkem katedry, který zajišťuje kontakt s konkrétním pracovníkem, jedná-li se o tzv. pracoviště spolupracující s katedrou psychologie na zajištění stáží.
3) Podpora nástupy na stáž - vypracování smlouvy, získání podpisů ke smlouvě zajišťující praxi - v součinnosti s garantem kurzu nebo pověřeným pracovníkem katedry.
4) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta na pracoviště, založení deníku stáže, evidence veškerých činností nepřímých i přímých, zpracování odborných úkolů, které byly pro ten který typ stanoveny, získání potvrzení z pracoviště a od školitele, reflexe průběhu stáže - vše založeno do Portfolia
5) Konzultace s garantem kurzu - v případě problémů, nutnosti zpřesnění, příp. ukončení stáže předčasně.
6) Výstupy ze stáže: finalizace konkrétních výstupů, odevzdání podkladů garantovi kurzu, zapracování jeho připomínek či oprava do předaných materiálů, doplnění Portfolia
7) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání atestů
Realizace stáže je podpořena elektronickým kurzem v Moodle, http://moodle.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=381, přístupový klíč sdělí garant kurzu. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Úkol č. 1: Úkol do Portfolia z každého navštíveného pracoviště • Student zpracuje do portfolia údaje o každém pracovišti, na kterém stážoval - typ zařízení, event. jeho rámec, náplň práce klinického psychologa, zaměření, specifika, klientela, kompetence, kooperace s dalšími pracovišti… Dále založí do portfolia záznamy každodenní činnosti - účasti při práci přímé s klienty i práci nepřímé (studium spisové dokumentace, seznamování s metodami, technikami, testy, podílu práce, kterou vykonal - např. vyhodnocení…) Student by měl u této stáže pracovat i s návrhy na použití jednotlivých postupů, technik u dané problematiky, s návrhem výstupů (závěrů) jednotlivých vyšetření a popř. i prognózou - vše následně diskutuje s klinickým psychologem, u kterého stáž vykonává. Každý záznam bude potvrzen klinickým psychologem, u kterého se stáž konala. • Pro každou stáž je nutné zpracovat také reflexi průběhu stáže na daném pracovišti (student zhodnotí průběh stáže, včetně konkrétního přínosu pro jeho další rozvoj, zhodnotí získané poznatky ve vztahu k teorii a provede celkovou reflexi praxe).
• Úkol č. 2: Kazuistika cílená na typický odborný problém řešený klinickým psychologem vybraného pracoviště Studenti zpracují kazuistiku na základě přímé asistence při komplexním klinickém-psychologickém vyšetření či průběhu psychoterapie klienta daného pracoviště při dodržení základních etických pravidel - ohledně identifikace klienta. Zacílena bude na problém z tzv. standardních činností pracoviště klinického psychologa (psychosomatické obtíže, neurologická problematika, poruchy vývoje, neurotické obtíže…). V kazuistice bude zpracována jak rodinná anamnéza, tak anamnéza osobní - na základě:
Dále pak student uvede údaje:
Dále popíše plán dalšího postupu, možnosti, event. návaznost péče v dané problematice, kriticky zhodnotí postupy na daném pracovišti, srovná s literaturou i event. jinými možnými postupy, v závěru je možné formulovat také jakési doporučení z hlediska studenta). (Budou přiloženy výstupy ilustrující kazuistiku - např. diagnostických nástrojů, kresebné výtvory aj) Kazuistika by měla být strukturovaná, rozsah min. 8 normostran (14 400 znaků) Úkoly č. 1 a č. 2 jsou pro každou kombinaci stáží - tedy lůžkové x ambulantní, klientela dětská x dospělá - celkem tedy 2 varianty vypracovaných úkolů podle uskutečněných stáží. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
PŘÍMÉ AKTIVITY 120 HODIN, NEPŘÍMÉ 42 HODIN Student vybírá pro Specializované klinické stáže I: 1 pracoviště, pro úroveň II: další 1 pracoviště - v jejich výběru není limitován, pouze je nutné splnit požadované hodiny a kredity
1 ZÁKLADNÍ INFORMACE O SPECIALIZOVANÉ KLINICKÉ STÁŽI (6 KREDITŮ) V přímých aktivitách student pobývá na pracovišti, účastní se náslechů při různých činnostech klinického psychologa, případně pod jeho vedením pracuje s testovým materiálem, s klienty, individuálními i skupinovými formami. Může se také jednat o účast na klinických programech (vzdělávacích, metodických, terapeutických aj.). Nepřímé aktivity zahrnují přípravu na pobyt na pracovišti, studium (např. legislativa, standardní činnosti), rozbor spisové dokumentace, vedení deníku ze stáží či zpracování požadovaných podkladů aj.
2 ZAŘÍZENÍ PRAXE, KDE SE USKUTEČŇUJÍ SPECIALIZOVANÉ KLINICKÉ STÁŽE
Tedy např. lůžkové zařízení pro dospělou populaci a ambulantní pro dětskou nebo obráceně, v kombinacích (pozn. nutno dodržet, případné drobné odchylky řešit s garantem stáží, dr. Procházkovou)
3 STÁŽE VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ (STÁTNÍHO I NESTÁTNÍHO TYPU - VŽDY ALE JAKO SMLUVNÍ ZAŘÍZENÍ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY) 1 PRACOVIŠTĚ = 3 KREDITY
3.1 Doba realizace praxe a časová dotace praxe • Časová dotace na stáže by měla činit 2x : 60 hodin v přímých činnostech, 2x 21 hodin v nepřímých činnostech v daném typu zařízení • Praxi je vhodné rozložit minimálně na 2 bloky - podle možností klinického psychologa daného zařízení. • Praxe by měla probíhat ve dvou zařízeních - lůžkové a ambulantní - event. týdenní a denní stacionář. I když jsou v zařízeních vykonávány zpravidla obdobné standardní činnosti, přesto je každé pracoviště svým způsobem specifické. Specializace může být v zaměření např. na oblast závislostí (ambulantní i lůžkovou), nebo specifickou - např. onkologická problematika u dětí a u dospělých.
3.2 Obsahová náplň praxe klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení Aktivity studentů během praxe by měly odpovídat především standardním činnostem klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení - samozřejmě s přihlédnutím k aktuální situaci s klienty - podle specifik pracoviště. 1. V první fázi se student seznámí s pracovištěm klinického psychologa - zřizovatel, klientela, provoz a zaměření pracoviště, standardní činnosti, pracovníci, spolupráce s dalšími pracovišti, institucemi,… 2. V rámci psychologické klinické diagnostiky: specifika diagnostických technik a metod praxe klinického psychologa (specifika dětské a dospělé klientely pracoviště), nejčastěji užívané diagnostické postupy 3. V rámci psychologické klinické intervence a terapie: diagnostika vývojových poruch a stanovování diagnózy podle MKN 10, seznámení s kódováním výkonů, následná péče psychologa - další vyšetření, sledování, terapie… 4. Další odborné činnosti dle aktuální nabídky pracoviště: účast na hlášení na příslušném oddělení, školení, přednášky, kurzy atd. . 3.3 Spolupracující klinická pracoviště pro praxi studentů Studenti si mohou zajistit stáž ve zdravotnickém zařízení státního i nestátního typu - podmínkou je stáž u klinického psychologa. Psycholog, u kterého bude student stážovat, musí mít specializační zkoušku pro práci ve zdravotnictví - tedy statut klinického psychologa. Další specializační zkouška z funkční specializace v systematické psychoterapii není nutnou podmínkou u stáží, kde je kladen důraz na diagnostickou složku práce. Stáže musí absolvovat jak na pracovišti zaměřeném na dětskou populaci (děti a mládež), tak na populaci dospělou. Kontakty na pracoviště, která již přislíbila kooperaci, si studenti mohou převzít u garantky stáží.
3.4 Vytipovaná pracoviště (v obecné podobě) Studenti pro specializaci klinická (zdravotnická) psychologie musí absolvovat stáže pouze ve zdravotnických zařízeních - ať již státních nebo nestátních (privátních) - tj. zařízeních s tímto statutem. Instituce (subjekt) musí mít smluvní vztah/y se zdravotní pojišťovnou. Nestátní zdravotnické zařízení podle zákona č.160/1992, RESP. AKREDITOVANÉ PRACOVIŠTĚ PODLE ZÁKONA 96/2004 Sb., O ZPŮSOBILOSTI K VÝKONU NELÉKAŘSKÝCH POVOLÁNÍ.
Státní zdravotnické zařízení - smluvní partner zdravotních pojišťoven:
Nestátní zdravotnické zařízení:
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Vstupním požadavkem je absolvování kurzu Psycholopatologie.
Před zahájením stáží je nutné navštívit reflektivní seminář - termíny budou zveřejněny přes studijní garantku.
Student musí konzultovat pracoviště, která chce navštívit, ještě předtím, než osloví zástupce daného zařízení.
Nkterá pracoviště, spolupracující s katedrou psychologie při zajišťování stáží, nekontaktuje sám, nýbrž ohlašuje garantovi stáže, který vede pořadí zájemců o stáž na daném pracovišti. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Kurz je otevírán v ZS, student by si jej měl zapsat ve 2. semestru podle svého studijního plánu.
Doporučujeme studentům, aby první semestr svého studia věnovali pozornost přípravě na stáže, včetně rozvahy pobytu na konkrétních pracovištích, volby specializované stáže (poradenská vs. klinická stáž), případně i dojednání stáží.
Dále doporučujeme zápis do jednotlivých kurzů, pokud budou mít studenti poměrně jasnou představu, že do konce semestru dané povinnosti splní. V každé semestru si mohou zvolit např. jen jednu stáž, případně si mohou zapsat i více stáží; úrovně I a II na sebe přitom nenavazují (což znamená, že je možné např. začít encyklopedickými stážemi II až ve 3. semestru) - mají jen formální význam z hlediska zápisů kurzů v daných semestrech.
Mechanismus absolvování stáží na pracovištích psychologické praxe 1. Student se zapíše do kurzu daného okruhu stáže. 2. Studen navštíví vstupní reflektivní seminář konkrétní stáže, kde získá všechny potřebné informace spojené s daným kurzem, aby se mohl na stáž přihlásit, realizovat ji, splnit všechny podmínky pro atest a připravit se na reflektivní seminář. 3. Student si připraví portfolio, do kterého bude zakládat všechny požadované materiály, bude se přitom opírat o písemné materiály, které budou připraveny pro snadnější pobyt na pracovišti pro plnění úkolů v nich, včetně všech požadovaných dokumentů a průběhu reflexe jednotlivých pobytů na pracovišti. 4. Student (případně školitel z daného pracoviště psychologické praxe), bude moci průběžně upřesňovat průběh stáže či řešit aktuální vzniklé problémy s garanty kurzů stáží, případně s dalšími pověřenými pracovníky katedry. 5. Student v závěru semestru navštíví Reflektivní seminář, kde představí zpracované úkoly a provede reflexi stáží. I zde se bude opírat o připravené materiály, včetně toho, jak má při reflexi postupovat. Získává stanovené kredity. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|