Revize Rámcových vzdělávacích plánů (RVP) přináší nejen výzvy, ale také příležitost zamyslet se nad hlubším smyslem vzdělávání. Tento seminář propojuje dva inovativní pedagogické přístupy – postkritickou pedagogiku a filozofii pro děti (Philosophy for Children, P4C) – a jejich praktické využití ve výuce. Inspiraci čerpá z eseje Hannah Arendtové Krize vzdělání, která otevírá diskusi o smyslu vzdělávání, vztahu tradice a inovace a odpovědnosti učitelů.
Seminář se zaměří na praktické dovednosti budoucích učitelů, včetně interpretace textů, filozofického tázání, argumentace a reflexe pedagogické praxe. Účastníci se naučí, jak uplatnit principy dialogu, kritického a tvořivého myšlení v kontextu současných vzdělávacích změn a jak podpořit žáky v jejich rozvoji.
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
Cíl předmětu
Seznámit studenty s teoretickými a praktickými základy postkritické pedagogiky a filozofie pro děti.
Diskutovat a interpretovat klíčové myšlenky eseje Krize vzdělání.
Rozvíjet filozofické dovednosti: interpretaci, argumentaci, kladení otázek a vedení dialogu.
Ukázat praktické možnosti aplikace těchto přístupů při tvorbě vzdělávacího procesu.
Reflexivně zhodnotit roli učitele v kontextu změn RVP
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
Sylabus
Úvod do problematiky: Revize RVP, význam smyslu vzdělávání a úvod do eseje Krize vzdělání (1. týden).
Postkritická pedagogika: Klíčové myšlenky, dialogický přístup a konstruktivní řešení (2.–3. týden).
Filozofie pro děti (P4C): Principy, metody, společenství bádání a příklady využití (4.–5. týden).
Práce s texty: Hloubková interpretace a filozofické diskuse nad Krizí vzdělání (6.–8. týden).
Filozofické dialogy: Praktická cvičení na otázky smyslu vzdělávání a jeho aplikace (9.–12. týden).
Průběžná reflexe: Vyhodnocování rozvoje filozofických dovedností a sdílení zkušeností (průběžně).
Závěrečné shrnutí a hodnocení: Reflexe celého semináře a ověření zvládnutých dovedností (13.–15. týden).
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
Výsledky učení
Absolventi semináře získají hlubší porozumění postkritické pedagogice a filozofii pro děti, rozvinou své filozofické dovednosti a osvojí si praktické nástroje, které mohou aplikovat ve své budoucí učitelské praxi.
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)