PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Postkritická pedagogika a filozofie pro děti v kontextu revize RVP - OPNO4O106C
Anglický název: Postcritical pedagogy and philosophy for children in the context of the revision of the RVP
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 25 (25)
letní:neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Anotace
Revize Rámcových vzdělávacích plánů (RVP) přináší nejen výzvy, ale také příležitost zamyslet se nad hlubším smyslem vzdělávání. Tento seminář propojuje dva inovativní pedagogické přístupy – postkritickou pedagogiku a filozofii pro děti (Philosophy for Children, P4C) – a jejich praktické využití ve výuce. Inspiraci čerpá z eseje Hannah Arendtové Krize vzdělání, která otevírá diskusi o smyslu vzdělávání, vztahu tradice a inovace a odpovědnosti učitelů. Seminář se zaměří na praktické dovednosti budoucích učitelů, včetně interpretace textů, filozofického tázání, argumentace a reflexe pedagogické praxe. Účastníci se naučí, jak uplatnit principy dialogu, kritického a tvořivého myšlení v kontextu současných vzdělávacích změn a jak podpořit žáky v jejich rozvoji.
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
Cíl předmětu
  • Seznámit studenty s teoretickými a praktickými základy postkritické pedagogiky a filozofie pro děti.
  • Diskutovat a interpretovat klíčové myšlenky eseje Krize vzdělání.
  • Rozvíjet filozofické dovednosti: interpretaci, argumentaci, kladení otázek a vedení dialogu.
  • Ukázat praktické možnosti aplikace těchto přístupů při tvorbě vzdělávacího procesu.
  • Reflexivně zhodnotit roli učitele v kontextu změn RVP
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
Sylabus
  1. Úvod do problematiky: Revize RVP, význam smyslu vzdělávání a úvod do eseje Krize vzdělání (1. týden).
  2. Postkritická pedagogika: Klíčové myšlenky, dialogický přístup a konstruktivní řešení (2.–3. týden).
  3. Filozofie pro děti (P4C): Principy, metody, společenství bádání a příklady využití (4.–5. týden).
  4. Práce s texty: Hloubková interpretace a filozofické diskuse nad Krizí vzdělání (6.–8. týden).
  5. Filozofické dialogy: Praktická cvičení na otázky smyslu vzdělávání a jeho aplikace (9.–12. týden).
  6. Průběžná reflexe: Vyhodnocování rozvoje filozofických dovedností a sdílení zkušeností (průběžně).
  7. Závěrečné shrnutí a hodnocení: Reflexe celého semináře a ověření zvládnutých dovedností (13.–15. týden).
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
Výsledky učení
Absolventi semináře získají hlubší porozumění postkritické pedagogice a filozofii pro děti, rozvinou své filozofické dovednosti a osvojí si praktické nástroje, které mohou aplikovat ve své budoucí učitelské praxi.
Poslední úprava: Stracený Josef, PhDr., CSc. (26.08.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK