Předmět Náslechová praxe s reflexí umožňuje studentům získat zkušenost s oblastí praxe vyučování Výchovy k občanství a Základů společenských věd na ZŠ a SŠ. V přípravných seminářích se studenti seznamují s organizací praxe a získávají představu o podobách, možnostech, nárocích a obtížích výuky studovaného oboru. Na školách studenti absolvují náslechy vyučovacích hodin výchovy k občanství, pozorování zapisují do záznamových listů a písemně reflektují. Součástí praxe představují také mikrovýstupy studujících. Reflexi výuky i vlastního mikrovýstupu podle zadání písemně zpracovávají do portfolia, diskutují je s vedoucím učitelem praxe a závěry uvádějí do záznamového archu v portfoliu. V reflektivních seminářích studenti porovnávají důležité jevy výuky, didaktické postupy vyučujícího a vzájemně komunikují zjištěné obtíže při vyučování jednotlivých témat. Pozornost bude věnována též vnímání rozdílných požadavků na výuky v odlišných podmínkách, např. rozdílu mezi výukou na základní škole a střední škole.
Poslední úprava: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
The course Observation practice – Civics and Social Science allows students to gain experience in the field of teaching Civics Education and Social Sciences (mainly Civics with Social Sciences). Via Observation practice students get better insight into forms, possibilities, demands and difficulties of teaching Civics and Social Sciences. This practice provides students with the opportunity to get to know the environment of specific schools, familiarize themselves with the local curriculum, observe, reflect and discuss teaching Civics and Social Sciences, experience the role of teacher and reflect on their teaching.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2021)
Cíl předmětu
Absolventi předmětu Náslechová praxe s reflexí získávají jasnější povědomí o průběhu výuky studovaného oboru, umí lépe sledovat jevy pro oborovou didaktiku, kvalitněji reflektovat a komunikovat svá pozorování a hlouběji promýšlet témata, jež se vynořila během praxe. Studenti jsou citliví vůči odlišným podmínkám výuky a potřebám žáků.
Poslední úprava: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (09.10.2023)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení
40 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
40 minut
Samostudium literatury (za semestr)
4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr)
4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
4 hodiny
Příprava na zápočet
4 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (09.10.2023)
Literatura
Povinná literatura
Bendl, Stanislav a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-517-1.
Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4.
DOPORUČENÁ LITERATURA
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3. HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed.) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN isbn80-7290-092-7. Píšová, Michaela, (ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8. Spilková, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o., 2015. ISBN 978-80-260-9405-0. TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 78-80-7368-880-6.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2021)
Sylabus
Obsah předmětu tvoří témata 1. Pojetí předmětu náslechová praxe s reflexí a systém praxí v navazujím studiu, význam odborné komunikace 2. Koncepce klinické školy a podoby spolupráce s fakultními učiteli 3. Specifika oborové didaktiky OV a ZSV a rozdílná pojetí výuky OV a ZSV na odlišných typech typy škol 4. Uvedení do problematiky hospitace a evaluace výuky a rozvoj schopnosti odborně komunikovat 5. Možnosti didaktického rozboru videozáznamu výuky 6. Seznámení s vybranými výukovými metodami a postupy významnými pro OV a ZSV 7. Seznámení s učebnicemi a učebními materiály 8. Příklady dobré a špatné praxe 9. Inovativní didaktické postupy (s ohledem na možnosti distanční výuky) 10. Evaluce proběhnuvší praxe 11. Profesní a osobnostní růst učitele a příprava na souvislou praxi 12. Profesní portfolio.
Poslední úprava: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (09.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Realizace požadovaných náslechů podle odevzdaného rozvrhu.
Realizace mikrovýstupu.
Zpracování portfolia a reflexe náslechové praxe během rozhovoru s garantem praxe k udělení zápočtu.
Účast na seminářích (maximálně 1 absence).
Poslední úprava: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)