PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Logopedie II - Poruchy fluence řeči, neurogenní poruchy - OPNO3S203A
Anglický název: Speech therapy II - Speech fluency disorders, neurogenic disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNO3S104A
Je prerekvizitou pro: OPNO3S303A
Anotace -
Studenti se v rámci předmětu seznámí se současnými teoretickými poznatky z oblasti narušené komunikační schopnosti ve školním věku a období dospívání na základě odborných zdrojů naší i zahraniční provenience. Pozornost je věnována foneticko-fonologickým obtížím, vývojové dysfázii ve školním věku, dále problematice koktavosti, breptavosti, myofunkčním poruchám, dětem s mozkovou obrnou a dysartrií, s poruchami hlasu. V rámci seminářů se studenti zaměří na získání praktických zkušeností v diagnostickém procesu a v přípravě terapeutických postupů. Budou reflektovány obtíže, které ve školním věku a v dospívání přináší v průběhu edukačního procesu jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. Studenti budou využívat studium zahraničních zdrojů, vytvoří seminární práce, prezentace.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 36 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na seminářích. 

Vypracování zadaných seminárních prací na základě studia zahraničních zdrojů, jejich prezentace.

Splnění průběžných testů.

Ústní zkouška.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Literatura

Povinná literatura:

LECHTA, V. a kol.Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5.
LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-
643-8.

Doporučená literatura:

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-
7315-075-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2478-2.

NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÍTKOVÁ, M. ed. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přeprac. a rozšíř. vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9

Další aktuální odborné zdroje budou doporučovány v rámci seminářů.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Sylabus

Obsah:

Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály.

Breptavos t(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti.

Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků.

Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u dysartriků. Komunikace osob s mozkovou obrnou, možná narušení komunikační schopnosti.

Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče.

Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa.

Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa.

Dopad  neurovývojové jazykové poruchy na vzdělávání dětí a žáků.

Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
Výsledky učení

Studující dokáže:

- terminologicky vymezit a popsat etiologické faktory a symptomatologii poruch fluence řeči,

- uvést a popsat možnosti difenecniální diagnostiky balbuties a tumultus sermonis, uvést další narušení u nichž se setkáváme s poruchami fluence,

- vymezit a popsat současné diagnostikyé a terpeutické přítupy v diagnostice a terapii poruch fluence řeči,

- uvést a popsat příklady diagnostických nástrojů využívaných v disgnostice poruch fluence,

- terminologicky vymezit mozkovou obrnu a narušení v oblasti komunikace osob s mozkovou obrnou,

- uvést a popsat přístupy logopeda k dysartrii, dysfagii osob s mozkovou obrnou,

- terminologicky vymezit tvrorbu hlasu - anatomii, fyziologii,

- uvést a popsat terapeutické přístupy v problematice hlasových poruch,

- terminologicky vymezit myofunkční poruchy, jejich etiologii a symptomatologii,

- uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice myofunkčních poruch.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK