|
|
|
||
Studenti se v rámci předmětu seznámí se současnými teoretickými poznatky z oblasti narušené komunikační schopnosti ve školním věku a období dospívání na základě odborných zdrojů naší i zahraniční provenience. Pozornost je věnována foneticko-fonologickým obtížím, vývojové dysfázii ve školním věku, dále problematice koktavosti, breptavosti, myofunkčním poruchám, dětem s mozkovou obrnou a dysartrií, s poruchami hlasu. V rámci seminářů se studenti zaměří na získání praktických zkušeností v diagnostickém procesu a v přípravě terapeutických postupů. Budou reflektovány obtíže, které ve školním věku a v dospívání přináší v průběhu edukačního procesu jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. Studenti budou využívat studium zahraničních zdrojů, vytvoří seminární práce, prezentace.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 36 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích. Vypracování zadaných seminárních prací na základě studia zahraničních zdrojů, jejich prezentace. Splnění průběžných testů. Ústní zkouška. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: LECHTA, V. a kol.Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5. Doporučená literatura: DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80- KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5. NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1. Další aktuální odborné zdroje budou doporučovány v rámci seminářů. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Obsah: Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály. Breptavos t(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti. Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků. Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u dysartriků. Komunikace osob s mozkovou obrnou, možná narušení komunikační schopnosti. Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče. Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa. Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa. Dopad neurovývojové jazykové poruchy na vzdělávání dětí a žáků. Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit a popsat etiologické faktory a symptomatologii poruch fluence řeči, - uvést a popsat možnosti difenecniální diagnostiky balbuties a tumultus sermonis, uvést další narušení u nichž se setkáváme s poruchami fluence, - vymezit a popsat současné diagnostikyé a terpeutické přítupy v diagnostice a terapii poruch fluence řeči, - uvést a popsat příklady diagnostických nástrojů využívaných v disgnostice poruch fluence, - terminologicky vymezit mozkovou obrnu a narušení v oblasti komunikace osob s mozkovou obrnou, - uvést a popsat přístupy logopeda k dysartrii, dysfagii osob s mozkovou obrnou, - terminologicky vymezit tvrorbu hlasu - anatomii, fyziologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy v problematice hlasových poruch, - terminologicky vymezit myofunkční poruchy, jejich etiologii a symptomatologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice myofunkčních poruch. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|