|
|
|
||
Cílem kurzu je osvojit si základní znalosti, přístupy a strategie ve vzdělávání a diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí škol zřízených podle §16 a odst. 9. Specifikovat osobnost žáka a jeho variabilitu vývoje ve školním věku. Student bude aplikovat teoretické poznatky z pedagogiky jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami do pedagogické praxe, osvojí si intervence a speciálně pedagogickou diagnostiku.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je porozumět vzdělávacímu systému žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti jsou seznámeni s platnou legislativou. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 48 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Průběžné plnění úkolů a závěrečná zkouška. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. BARTOŇOVÁ, M.Studentswithintellectual disability in inklusive educationsettings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6817-9. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9. SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. Aktéři školní inkluze. SchoolInclusionActors. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6688-5. Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8. Doporučená literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in EducationforStudentswithSpecialEducational. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0. NeedsfromthePerspectiveof Research. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2014. 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. PETTY, G. Teachingtoday: a practicalguide. (4. vyd.) Cheltenham: Nelson Thornes. 2009.ISBN 1408504154. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: WoltersKluwer Česká republika. 2012.SBN: 978-80-7357-679-0. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku. 2. Definice pojmů (inkluze, inkluzivní (společné) vzdělávání, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.) 3. Inkluzivní didaktika. 4. Strategie hodnocení v inkluzivní škole. 5. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů. 6. Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty. 7. Požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů v inkluzivním prostředí školy a školách. 8. Diagnostické domény u žáků se znevýhodněním (tělesné, sluchové, mentální postižení, narušená komunikační schopnost, specifické poruchy učení a chování). 9. Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace). Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující zvládne popsat vzdělávací systém žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Orientuje se v poradenství školního věku. Studující ovládá diagnostické domény jednotlivých cílových skupin speciální pedagogiky. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|