PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika dospělého věku a seniorů - OPNO1S116A
Anglický název: Special Education of Adults and Seniors
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNO1S109A
Anotace -
Po úspěšném absolvování předmětu se student/-ka orientuje ve specificích dospívání a dospělosti v kontextu pomáhajících profesí. Student/-ka se orientuje v přístupech a metodách podpory dospělého člověka se zdravotním postižením z hlediska systému a praxe. Dokáže vysvětlit právní rámec a trendy v dané oblasti v perspektivě EU.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující rozvíjí své kompetence ve vybraných oblastech oblasti vzdělávání a podpory osob se zdravotním postižením v období rané dospělosti a dospělosti.  

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
Literatura

Šiška, J., Beadle-Brown, J. et al. (2021). The Development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. 1st ed. Karolinum Press.

KVĚTOŇOVÁ, L. (ed.) Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. S. 34-58. ISBN 978-80-7315-141-6.

LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál 2003. ISBN 807178-801-5.

LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178961-5.

MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, Portál 2005. ISBN 80-7367-002-X.

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL. B.: Česká psychopedie. Praha, Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.

VAGNEROVÁ, M., CSÉNY, J., MAREK, J. Bezdomovectví jako alternativa existencemladých lidí: Praha: Karolinum, 2013. ISBN 9788024624181.

materiály vložené v systému MOODLE

Fisher, S., Škoda, J. (2014). Sociální patologie. Grada.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Orientace v zadaných tématech prokázaná testem. Dílčí seminární úkoly budou plněny dle zadání a vyhodnocování v prostředí Moodle.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Obsah:

1.      Vliv zrakového postižení na osobnost jedince. Poslání center na podporu studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na vysoké škole.

2.      Speciálně pedagogické poradenství pro osoby se zrakovým postižením – poradenství pro občany starší 15 let.

3.      Celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých v kontextu zdravotního postižení – vymezení, trendy, formální a neformální vzdělávání dospělých.

4.     Tranzice ze školy do dospělosti. Pracovní uplatnění jedinců se zdravotním postižením – individuální a společenský význam. Úloha a opatření státu v podpoře jedinců se zdravotním postižením ve světě práce, právní rámec ČR. Podporované zaměstnávání jako princip a metoda.

5.     Fenomén dospělosti. Biologické, právní a psychosociální a pojetí dospělosti v kontextu zdravotního postižení. Sociální role a sociální status dospělého.

6.     Aktuální témata a otázky implementace Úmluvy o právech osob s postižením OSN v ČR a v EU v kontextu dospělosti. Strategické dokumenty týkající se dospělých osob s postižením v ČR a v EU.

7.     Formální a neformální podpora jedinců se zdravotním postižením v období dospělosti a stárnutí. Východiska, principy, poslání a klasifikace sociálních služeb v právním rámci ČR.

8.     Kvalita v sociálních službách. Bezpečí, riziko v sociálních službách, plánování zaměřené na člověka

9.     Podpora sebeurčení jedinců se zdravotním postižením, svéprávnost vers. odpovědnost, omezení svéprávnosti – význam, proces a formy podpory v právní úpravě ČR a v kontextu práce s lidmi s mentálním postižením.

10.   Vybrané sociálně patologické jevy a možnosti jejich řešení.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Průběžné plnění zadaných úkolů - plnění úkolů v systému MOODLE. Aktivní účast na seminářích. Povinná účast 80 %.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Studijní opory

Předmět je podpořen systémem MOODLE.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizuje význam a specifika celoživotního učení v kontextu osob se zdravotním postižením, 
  • interpretuje význam a stragie podpory člověka se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání v zaměstnávání,
  • vysvětlí postavení člověka se zdravotním postižením z hlediska lidských práv a svéprávnosti, 
  • aplikuje východiska a kritéria kvality v oblasti sociálních služeb.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK