|
|
|
||
Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs se zaměřuje především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek.
Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8 MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8 MOŠNA, F.: Pojetí pravděpodobnosti a statistiky ve výuce. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-339-9 HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2 CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3 PLOCKI, A.; TLUSTÝ, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-330-1 ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika.Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4 ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2 http://statisticsonweb.tf.czu.cz www.czso.cz/csu/czso/vzorove_lekce_pro_ucitele www.skolaci.com/statistika-pro-8-rocnik-priklady/22366 Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
• statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky • zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky • didaktické aspekty statistických šetření, zdroje statistických dat, volba metod, historický exkurz • zpracování statistických dat v programu Excel • typy statistických dat, normalita a další vlastnosti, detekce odlehlých hodnot • didaktické přístupy k výuce pravděpodobnosti, pojetí pravděpodobnosti (statistická, propenzitní, logická, subjektivní), volba metod, historický exkurz • principy nezávislosti, podmíněná pravděpodobnost, Bayesův vzorec • učebnice statistiky a pravděpodobnosti, problém názvosloví, internetové zdroje pro výuku statistiky • základy inferenční statistiky, princip testování hypotéz, metoda falzifikace K. Poppera, výzkumný přístup • porovnávání skupin dat (dvouvýběrové testy, ANOVA) • souvislost skupin dat (korelace, regrese) • práce s kategoriálními daty, kontingenční tabulky Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8114 Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (12.10.2021)
|