V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Předmět má stejné cíle jako předmět Didaktika matematiky 1 a je jeho přímým pokračováním. Cílem předmětu je seznámit studenty s některými teoretickými poznatky, které jsou v základu didaktiky matematiky. Konkrétně se jedná o pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, různé druhy porozumění v matematice a vyučování založené na principu aktivního poznávání matematiky žákem. Tyto teoretické poznatky jsou rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Studující Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006. https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/ HOLÁ, E., NOVÁK, M., PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, P. a VONDROVÁ, N. Přímá a nepřímá úměrnost. Praha: ČŠI, 2015. RENDL, M., VONDROVÁ, N., HŘÍBKOVÁ, L., JIROTKOVÁ, D., KLOBOUČKOVÁ, J., KVASZ, L., PÁCHOVÁ, A., PAVELKOVÁ, I., SMETÁČKOVÁ, I., TAUCHMANOVÁ, E., ŽALSKÁ, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. 358 s. VANÍČEK, J. Změní počítače školskou matematiku? In Rosecký, J. (ed.) Počítač ve škole 2016 - sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: GVM, 2016. Dostupné z http://www.pocitacveskole.cz/sbornik/2016. HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011, 180 stran. VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha: PedF UK, 2009, 212 s. Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle. Písemný test s rozpravou. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Závislosti a funkce Geometrie (syntetická i analytická, míra v geometrii) Argumentace, zdůvodňování, logika, důkazy Statistika a práce s daty (podle času). Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Kurz v Moodle - link bude zaslán přihlášeným studentům. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Obsahová složka (závislosti a funkce, geometrie, využití prostředků ICT ve výuce matematiky, argumentace a zdůvodňování) Ve všech výše uvedených oblastech studující - identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky - popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka - analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny - zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů - identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti - popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti - charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. funkce, obsahu útvaru), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují - koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky - popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky - popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení - různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Studující - rozlišuje teoretický geometrický prostor a prostor reprezentací, rozezná, v kterém z nich se žák při řešení úlohy pohybuje - rozlišuje konvenci a matematický fakt (zejména v geometrii) - didakticky popíše postup řešení konstrukční úlohy - popíše specifika geometrie "na papíře" a geometrie "na obrazovce počítače"; identifikuje jejich podobnosti a rozdíly - popíše přínosy a rizika vybraných prostředků ICT (zejména programu GeoGebra) pro kvalitu matematických poznatků a ilustruje je na příkladech - koncipuje výuku vybraných pojmů a postupů pomocí GeoGebry, navrhne učební úlohy pro žáky tak, aby se maximalizovaly přínosy a předcházelo se rizikům - identifikuje a popíše případy interference běžného jazyka do matematické logiky - charakterizuje různou úroveň argumentace a dokazování v matematice a různé role důkazu ve školské matematice a ilustruje vše na příkladech Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|