PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe 1 s reflexí - OPNI4I013A
Anglický název: Teaching (pedagogical) Practice
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Daniel Tocháček
Je prerekvizitou pro: OPNI4I023A
Anotace -
Oborová praxe probíhá na vybraných základních/středních školách. Studenti a studentky navštěvují vzorové hodiny svých vedoucích (fakultních) učitelů a absolvují vlastní výstupy. Studenti a studentky se učí vytvářet přípravy na hodinu, navrhovat, realizovat, řešit a vyhodnocovat pedagogické situace ve výuce ICT předmětů. Pozornost je věnována především realizační fázi a rovněž reflektivní fázi. Během praxe se zapojují nejen do vyučování, ale i do dalších akcí a programů školy, aby získali zkušenosti s řešením reálných problémů ve školním prostředí a poznali profesi učitele v různých situacích a podmínkách. Studující mají během pedagogické praxe na starosti supervizoři (mentor - fakultní učitel, tutor - oborový didaktik). V předmětu Oborová praxe 1 náslechová s reflexí je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření na IT a využití IT ve výuce ostatních vyučovacích předmětů a v práci žáků na základních a středních školách. V předmětu je zaměřena pozornost i na poznávání didaktických dovedností ve své specializaci, na možnosti poznávání a rozvoje různých stránek osobnosti žáků, seznamují se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, způsobem řízení. Studenti mají pochopit, jak výše uvedené oblasti ovlivňují výchovně vzdělávací práci školy a její výsledky. Součástí praxe jsou: • exkurze do školských zařízení nebo výrobních zařízení souvisejících se zaměřením studenta. • náslechy u zkušených učitelů, které podporují rozvoj schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele • aktivity umožňující rozvíjet schopnost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce • rozbor hospitační činnosti, analýza pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, pedagogicko-psychologická a didaktická analýza • aktivity umožňující vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (12.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Příprava na zápočet 2 hodin
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro získání zápočtu je třeba odevzdat níže uvedené vyplněné a potvrzené materiály. Bez jejich odevzdání není možné zápočet udělit! 

Minimální počet realizovaných náslechových hodin, popř. ekvivalentních aktivit (přičemž jednou hodinou se myslí 1 výuková jednotka v rozsahu 45 min.) = 12

Dokumenty, prosím, připojte jako řešení tohoto úkolu v libovolném vhodném formátu, který umožní garantovi praxe jejich prostudování a efektivní vyhodnocení. Preferovaná je libovolná vhodná elektronická varianta dokumentů ve standardních dokumentových a obrázkových formátech pro lokální uložení (doc/docx/odt/pdf; jpg/png/gif), nebo v podobě cloudového sdíleného souboru (skrze aplikace Google nebo Office 365/One Drive či přes hypertextový odkaz).

Termín odevzdání: 12.1.2025, 23:59 hod.


K zápočtu je třeba odevzdat:  

   a) Evidence docházky - vyplňuje studující v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe

   b) Potvrzení praxe - vyplňuje v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe - jde o variantní dokument, který není třeba odevzdávat, je-li dodán dokument a) Evidence docházky

   c) Pozorovací/hospitační arch - vyplňuje studující v průběhu praxe - povinně je třeba odevzdat hospitační archy z minimálně 1/2 realizovaných náslechových hodin popř. ekvivalentních aktivit, tj. 6 hospitačních archů
- možno použít formulář Střediska pedagogické praxe nebo připojený xlsx soubor nebo vlastní dokument (vč. "ručně psaného")



   d) Potvrzení o absolvování on-line kurzu Proškolení studentů před pedagogickými praxemi v LMS Moodle - generuje se přímo v Moodle kurzu

   +) Elektronický formulář "Oborová praxe 1 náslechová s reflexí ZS 2024/25 - podrobnosti praxe"
Po výběru školy a sjednání praxe na dané škole nahlašte, prosím, co možná nejdříve garantovi praxe detaily Vaší praxe, a to prostřednictvím on-line formuláře dostupného v tomto kurzu GC v úkolu nazvaném "Nahlášení detailů praxe".

Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (12.09.2024)
Literatura

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. UK v Praze, Pedagogická fakulta : Praha, 2008.
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998. Sv. 70.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009.
JANÍK, T. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí u budoucích učitelů. Brno : Paido, 2009. 
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN isbn978-80-7367-546-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe [online]. ÚPRP: UK Praha, 2014 [cit. 2018-01-27]. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-pedagogicka_praxe.pdf

ŠVP a učebnice oborového předmětu pro základní a střední školy.

Rámcové vzdělávací programy (RVP) - http://www.nuv.cz/t/rvp

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (12.09.2024)
Studijní opory

Odkaz na studijní opory:

Google Classroom kurz s názvem "Oborová praxe 1 náslechová s reflexí ZS 2024/2025" - URL pro ZS 2024/2025: https://classroom.google.com/c/NzIwMTgzMTc3NTI3?cjc=myxejrq

Údaje potřebné pro vstup do kurzu budou zde v SIS k dispozici do 1. týdne semestru, vyučující je sdělí studujícím na prvním výukovém setkání a v případě potřeby je možné je získat při osobní konzultaci na PedF UK v konzultačních hodinách vyučujícího nebo o ně mohou řádně do kurzu zapsaní studenti požádat vyučujícího e-mailem.

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (03.10.2024)
Výsledky učení

Po úspěšném absolvování tohoto předmětu bude student schopen:

  • Systematicky pozorovat a analyzovat výukové procesy v různých typech škol a tříd.
  • Identifikovat různé učební styly žáků a učitelské strategie.
  • Vyhodnotit efektivitu různých výukových metod a forem organizace výuky.
  • Rozpoznávat a analyzovat různé typy interakcí ve třídě (učitel-žák, žák-žák).
  • Aplikovat teoretické znalosti z pedagogiky na praktické situace ve škole.
  • Kriticky reflektovat vlastní pozorování a formulovat relevantní otázky k dalšímu zkoumání.
  • Sestavit podrobnou zprávu o provedené náslechové výuce, včetně analýzy silných a slabých stránek.
  • Komunikovat s učiteli a žáky o jejich zkušenostech s výukou a učením.
  • Rozvíjet své vlastní pedagogické myšlení a identitu.
  • Identifikovat etické aspekty pedagogické práce a dodržovat etický kodex.

Specifické dovednosti pro náslechovou výuku:

  • Vytváření záznamů: Vedení podrobných poznámek, nahrávání audio nebo video záznamů.
  • Analýza dat: Kvantitativní a kvalitativní analýza získaných dat.
  • Prezentace výsledků: Jasná a srozumitelná prezentace zjištění z náslechové výuky.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK