PředmětyPředměty(verze: 835)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Datové a informační prostředí školy - OPNI2I112B
Anglický název: Data and Information School Systems
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2 KZ [hodiny/týden]
Počet míst: 12 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Neslučitelnost : OPNI2I113B
Je neslučitelnost pro: OPNI2I113B
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2017)

Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretické i praktické základy informačních systémů s důrazem na informační systémy škol. Předmět se zaměřuje na využívání a transformaci administrativních a pedagogických dat z pohledu žáků, pracovníků školy, administrátorů, zákonných zástupců i dalších uživatelů. V rámci předmětu se upozorňuje na exporty a importy dat a předávání dat kontrolním orgánům. Pozornost je věnována konkrétním ukázkám informačních systémů pro evidenci a zpracovávání administrativních, ekonomických a pedagogických dat. Předmět přispívá k utváření profesních kompetencí učitele v oblasti přístupu k datovým a informačním prostředím školy, ke kritériím jejich výběru, zavádění do prostředí školy a bezpečnosti dat.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2017)

  • DOSTÁL, J. Školní informační systémy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2011.
  • KLIMEŠ, C. Projektování informačních systémů 1. Ostrava: Ostravská univerzita. 2003.
  • KOVACICH, G. L. Průvodce bezpečnostního pracovníka informačních systémů. Praha : Unis Publishing, 2000.
  • NEUMAJER, O. Školní informační systémy. In: Informační a komunikační technologie ve škole pro vedení škol
  • a ICT metodiky. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010.
  • KRÁL, J. Informační systémy (specifikace, realizace, provoz). Veletiny: SCIENCE, 1998.
  • MOLNÁR, Z. Efektivnost informačních systémů. Praha: GRADA. 2002.
  • VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc : ANAG, 2006.
  • Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení). Sbírka zákonů ČR. 2005.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2017)

Datový/Informační systém/prostředí školy

  • administrativní systém školy
  • pedagogický informační systém
  • ...

Školní informační systémy pro předávání a generování dat

  • Legistativní podmínky ŠIS (povinnosti dané zákonem, předávání dat správním orgánům)
  • Základní požadavky na ŠIS (obsahová a funkční stránka systémů)
  • Využívání informačních systémů v praxi (základní administrativa z pozice učitele, třídního učitele, žáka, zákonného zástupce a administrátora)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK