Předmět vede studenty k získání znalostí pro komplexní analýzu a analytickou interpretaci skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Studenti aplikují získané dovednosti do modelových didaktických situací s ohledem na interdisciplinární přesahy pedagogické interpretace.
K aplikacím slouží seminární práce a modelový pedagogický výstup.
Podoba seminární práce: projekt pro výuku na zvolené téma s interdisciplinárními přesahy. Východiskem je hudební dílo. Součástí projektu jsou ukázky z hudby, literatury, výtvarného umění. Komentáře obsahují zdůvodnění obsahu, popis a zdůvodnění forem práce, případnou reflexi z praxe, dále zařazení obsahu do souvislostí hudebně didaktických, hudebněteoretických, hudebněhistorických.
Podoba pedagogického výstupu: pedagogická interpretace zvoleného obsahu pro vyučovací hodinu. Reflexe cílů, obsahu, metod a forem práce v diskusi.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Learning outcomes of the course unit The course leads students to acquire knowledge for complex analysis and analytical interpretation of compositions with accent on analysis of musical expressive means for understanding the communicated content as a basic prerequisite of pedagogical work. Students apply acquired skills to model didactic situations with regard to interdisciplinary overlaps of pedagogical interpretation.
Seminar work and model pedagogical output are used for applications.
Form of seminar work: a project for teaching on a chosen topic with interdisciplinary overlaps. The starting point is a musical work. The project includes examples from music, literature and fine arts. The comments contain a justification of the content, a description and justification of the forms of work, a possible reflection from practice, as well as the inclusion of the content in the context of music didactics, music theory, music history.
Form of pedagogical output: pedagogical interpretation of selected content for the lesson. Reflection of goals, content, methods and forms of work in the discussion.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Cíl předmětu -
Studující posuzuje hudební díla podle jejich uplatnění na druhém stupni základní školy a na střední škole a odpovídající dílo vybírá. Studující analyzuje hudební dílo s ohledem na jeho využití ve výuce. Vybírá ty prostředky a vlastnosti, které lze při výuce demonstrovat a s nimiž lze didakticky pracovat. Stanovený postup představuje při pedagogické interpretaci hudebního díla v simulované didaktické situaci v seminární výuce.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (07.09.2024)
The student evaluates musical works according to their application in the second stage of primary school and in secondary school and selects the appropriate work. The student analyzes a musical work with respect to its use in the classroom. The student selects those resources and features that can be demonstrated and worked with didactically in teaching. The established procedure is presented in the pedagogical interpretation of a musical work in a simulated didactic situation in a seminar lesson.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (07.09.2024)
Deskriptory -
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Expected preparation time for 1 hour of lecture: 10 minutes
Expected preparation time for 1 exercise: 30 minutes
Self-study of literature (per semester): 25 hours
Work with study materials (per semester): 15 hours
Fulfillment of continuous tasks (per semester): 10 hours
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Literatura -
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s. Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s. Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ. Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s. Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8. Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9. Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3. Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0. Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5. Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Berger, K. A Theory of Art. Oxford University Press, 1999. 304 pp. ISBN: 9780195128604.
Hutchings, A. A Companion to Mozart's Piano Concertos. Oxford University Press, 1999. 232 pp. ISBN: 9780198167082.
Cock, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s. Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s. Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ. Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s. Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8. Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9. Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3. Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0. Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5. Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.09.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Rozprava s reflexí modelového pedagogického výstupu a s volbou výukových strategií na podkladě zkušeností získaných ve všech formách výuky.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Discussion with a reflection of the model pedagogical output and with the choice of teaching strategies based on the experience gained in all forms of teaching.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Sylabus -
1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole 2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem 3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu 4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování 5. Percepce a apercepce, preference vnímatele 6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním 7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky 8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem 9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga 10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem 11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem 12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity 13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
1. Analytical and pedagogical interpretation of musical work - specifics at primary and secondary school 2. Characteristics of didactic situations when working with a work of art 3. Perception and apperception in school music education and outside school 4. Principles of musical work selection, taste and its formation 5. Perception and apperception, perception preferences 6. Characteristics of style for listening to the work and for didactic work with it 7. Hierarchy of didactic work with musical means of expression 8. Specifics of teaching unit focused on work with artwork 9. Music as a communication system from the perspective of a music teacher 10. Interdisciplinary overlaps in didactic work with music 11. Interdisciplinary overlaps in didactic work with music 12. Subjects for independent work of pupils and their limits 13. Musical work as an object of project teaching
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Výsledky učení -
Studující vyjmenuje základní typy výuky hudební výchovy.
Studující vyjmenuje klíčové vlastnosti činnostní hudební výchovy.
Studující vyjmenuje klíčové vlastnosti polyestetické hudební výchovy.
Studující vyjmenuje klíčové vlastnosti multidisciplinárního vzdělávání.
Studující vyjmenuje zásady výběru hudebního díla pro výuku.
Studující pojmenuje rysy hudebního díla vhodného pro využití ve výuce.
Studující vyjmenuje fáze výuky při práci s hudebním dílem.
Studující analyticky charakterizuje vybrané hudební dílo, vyjmenuje alespoň 3 souvislosti v rámci hudby a 3 mimohudební souvislosti, jejichž aplikaci dílo umožňuje.
Studující definuje didaktické cíle, jichž má při práci s vybraným hudebním dílem dosáhnout.
Představí didaktickou práci s dílem a představí činnosti, které z díla vycházejí, v simulované didaktické situaci.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
The student lists the basic types of music education instruction.
The student lists the key features of activity-based music education.
The student lists the key features of polyaesthetic music education.
The student lists the key features of multidisciplinary education.
The student lists the principles of selecting a piece of music for teaching.
The student names features of a musical work suitable for use in the classroom.
The student lists the phases of learning when working with a piece of music.
The student analytically characterizes a selected musical work, listing at least 3 contexts within music and 3 non-musical contexts whose application the work allows.
The student defines the didactic goals to be achieved when working with the selected piece of music.
The student presents didactic work with the work and introduces activities based on the work in a simulated didactic situation.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)