PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Analýza a pedagogická interpretace hudebního díla - OPNH4H011A
Anglický název: Analysis and pedagogical interpretation of the musical work
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace -
Předmět vede studenty k získání znalostí pro komplexní analýzu a analytickou interpretaci skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Studenti aplikují získané dovednosti do modelových didaktických situací s ohledem na interdisciplinární přesahy pedagogické interpretace. K aplikacím slouží seminární práce a modelový pedagogický výstup. Podoba seminární práce: projekt pro výuku na zvolené téma s interdisciplinárními přesahy. Východiskem je hudební dílo. Součástí projektu jsou ukázky z hudby, literatury, výtvarného umění. Komentáře obsahují zdůvodnění obsahu, popis a zdůvodnění forem práce, případnou reflexi z praxe, dále zařazení obsahu do souvislostí hudebně didaktických, hudebněteoretických, hudebněhistorických. Podoba pedagogického výstupu: pedagogická interpretace zvoleného obsahu pro vyučovací hodinu. Reflexe cílů, obsahu, metod a forem práce v diskusi.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Cíl předmětu -

Studující posuzuje hudební díla podle jejich uplatnění na druhém stupni základní školy a na střední škole a odpovídající dílo vybírá. Studující analyzuje hudební dílo s ohledem na jeho využití ve výuce. Vybírá ty prostředky a vlastnosti, které lze při výuce demonstrovat a s nimiž lze didakticky pracovat. Stanovený postup představuje při pedagogické interpretaci hudebního díla v simulované didaktické situaci v seminární výuce.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (07.09.2024)
Deskriptory -

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Literatura -

Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s.
Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s.
Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ. 
Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s.
Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8.
Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9.
Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.
Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0.
Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.
Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.

 

Berger, K. A Theory of Art. Oxford University Press, 1999. 304 pp. ISBN: 9780195128604.

Hutchings, A. A Companion to Mozart's Piano Concertos. Oxford University Press, 1999. 232 pp. ISBN: 9780198167082.

Cock, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0.

Russel, A. Music Analysis with the 5-Point Technique. Available on: https://www.edmprod.com/analyze-music/

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Požadavky ke zkoušce -

Rozprava s reflexí modelového pedagogického výstupu a s volbou výukových strategií na podkladě zkušeností získaných ve všech formách výuky.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Sylabus -

1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole
2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem
3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu
4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování
5. Percepce a apercepce, preference vnímatele
6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním
7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky
8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem
9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga
10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem
11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem
12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity
13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2021)
Výsledky učení -

Studující vyjmenuje základní typy výuky hudební výchovy.

Studující vyjmenuje klíčové vlastnosti činnostní hudební výchovy.

Studující vyjmenuje klíčové vlastnosti polyestetické hudební výchovy.

Studující vyjmenuje klíčové vlastnosti multidisciplinárního vzdělávání.

Studující vyjmenuje zásady výběru hudebního díla pro výuku.

Studující pojmenuje rysy hudebního díla vhodného pro využití ve výuce.

Studující vyjmenuje fáze výuky při práci s hudebním dílem.

Studující analyticky charakterizuje vybrané hudební dílo, vyjmenuje alespoň 3 souvislosti v rámci hudby a 3 mimohudební souvislosti, jejichž aplikaci dílo umožňuje.

Studující definuje didaktické cíle, jichž má při práci s vybraným hudebním dílem dosáhnout.

Představí didaktickou práci s dílem a představí činnosti, které z díla vycházejí, v simulované didaktické situaci. 

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK