PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika hudební výchovy pro ZŠ II - OPNH2H106A
Anglický název: Didactics of Music Education for the Primary Schools II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Prerekvizity : OPNH2H101A
Je prerekvizitou pro: OPNH2H111A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Jedná se o integrativní předmět, ve kterém studenti využijí a zúročí znalosti a dovednosti, které získali v jednotlivých didaktikách během studia. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova, veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktickou realizaci ve školní praxi s využitím nejnovějších poznatků a trendů, včetně zapojení současných médií.
Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámení studentů s principy práce v předmětu hudební výchova na ZŠ. Studenti si prakticky osvojí konkrétní metodické postupy realizace ve všech oblastech hudebně výchovných činností (vokálních, receptivních, instrumentálních a hudebně pohybových) s využitím současných možností instrumentáře a dostupných médií.  Důraz je kladen na realizaci v praxi, postupy jsou praxí ověřeny – je ovšem vytvářen dostatečný prostor pro rozvíjení pedagogické kreativity studentů. Metodické postupy a didaktické situace plně respektují psychologické a sociální předpoklady hudební výchovy na 2. stupni ZŠ nebo v příslušných ročnících víceletých gymnázií.

Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Deskriptory
Po dobu distančního vzdělávání probíhá výuka na platformě GoogleClassroom.
Poslední úprava: Řepová Karolína, Mgr. (29.01.2021)
Literatura

Herden, Jarolav. My pozor dáme a nejen posloucháme. Sciencia Praha, 1997.

Herden, Jaroslav - Prchal Jan. Úpravy pro školní soubory. Univerzita Karlova Praha, 2001.

Herden, Jaroslav. Hudba pro děti. Univerzita Karlova Praha, 1992.

Herden, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme – metodika. Sciencia Praha, 1998.

Herden, Jaroslav. Úprava lidových písní pro školní sbory. Univerzita Karlova Praha, 2007.

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Nebojte se klasiky. Bärenreiter Praha, 2007.

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Populární hudba ve škole – zpíváme a hrajeme. Muzikservis Praha, 1999.

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, I.–III. Editio Supraphon Praha. 1969, 1972.

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, IV. Muzikservis Praha, 1996.

Hurník, Ilja. Umění poslouchat hudbu. Supraphon – 1972, 2004 (ttps://www.supraphonline.cz/album/3385-hurnik-umeni-poslouchat-hudbu).

Hurník, Lukáš. Tajemství hudby – Odtajněno! Grada Praha, 2000.

Jurkovič, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998.

Jurkovič, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999.

Prchal, Jan. Populární hudba ve škole. Reneta Music, Liberec, 2007.

Prchal, Jan. Slyšte, slyšte, poslouchejte. Reneta Music, Liberec, 2007.

Sedlák, František a kol. Didaktika HV 2. SPN Praha, 1984.

Synek, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

Váňová, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Pedagogická fakulta Praha 2020.

Poslední úprava: Řepová Karolína, Mgr. (29.01.2021)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na seminářích.

Plnění dílčích úkolů z jednotlivých seminářů.

Vypracování (+realizace) vlastní přípravy na hodinu, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Poslední úprava: Řepová Karolína, Mgr. (29.01.2021)
Sylabus

Osobnost učitele HV a předpoklady pro úspěšně a efektivně vedenou výuku

HV a její místo v současné koncepci (HV a její nezastupitelné místo ve školním vzdělávacím programu - ŠVP), Standardy pro HV

HV na2. st. ZŠ a její složky – činnostní pojetí předmětu (pěvecké, instrumentální, pohybové a receptivní)

Organizace výuky HV, (vybavení odborné pracovny, příprava modelových situací s akcentem na činnostní pojetí předmětu)

Stavba hodiny a její příprava

Využití hudebních nástrojů ve výuce s akcentem na snadno ovladatelné nástroje, současné trendy, propojení s ostatními činnostmi

Využití současných médií pro přípravu učitele i přímou realizaci ve výuce (audiovizuální technika, prezentace, práce s notačním programem, práce se střihovým software, využití internetu…)

Hudebně didaktické hry a kvízy, problematika hodnocení a klasifikace

Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK