PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z německého jazyka na SŠ s reflexí - OPNG4G033A
Anglický název: Continuous practice of the German language at secondary school with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 32 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je jednak ověření teoretických poznatků a dovedností z oborové didaktiky v prostředí gymnázií a středních odborných škol, a jednak rozvíjení klíčových kompetencí posluchačů (kompetence diagnostické a sebereflektivní, organizační a řídící, psychodidaktické a komunikační). Souvislá praxe rozvíjí osvojené dovednosti a prohlubuje zkušenosti získané na základních školách v rámci předchozí souvislé praxi na ZŠ. Studenti praktikují pod vedením zkušených fakultních učitelů, hospitují na jejich hodinách, realizují vlastní výstupy, analyzují je. Průběžně reflektují pozitiva a negativa vlastních výstupů a učí se hledat alternativní přístupy k učebním činnostem ve vyučování cizím jazykům. Některé výstupy jsou nahrávány a následně analyzovány. Na závěr praxe studenti předkládají zprávy ve formě portfolií, v nichž shromažďují k praxi relevantní podklady, popisují průběh, formulují závěry z praxe a společně pak reflektují proběhlou praxi. Vzhledem ke zvýšené hodinové dotaci mohou studenti prodloužit své působení na škole v režimu tzv. doplňujícího učitele, který pod vedením fakultního učitele vyučuje a plní další úkoly spojené s běžnou výchovně vzdělávací činností učitele německého jazyka.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.08.2019)
Cíl předmětu

Studující:

  • stanovuje cíle vyučovací jednotky, vhodně vybírá a využívá výukové materiály,
  • reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.,
  • na základě zkušeností z výuky na ZŠ vhodně adaptuje vyučovací hodiny pro potřeby konkrétní SŠ.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 1
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.10.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Absolvování praxe probíhá v souladu s podmínkami určenými směrnicí. K zápočtu je nutno předložit portfolio s potvrzením o absolvování praxe na příslušné škole. Bližší informace obdrží studenti na prvním semináři.

Zakončení předmětu: zápočet

-       100% účast studenta na souvislé praxi (absenci je nutné nahradit po domluvě)

-       doporučující hodnocení studenta fakultním učitelem;

-       odevzdání portfolia studenta – (seznam aktivit a hodin slouží k doložení rozsahu, záznamy vybraných hospitací, přehled příprav hodin vlastní vyučovací činnosti, sebereflexe, vlastní poznatky – PŘÍNOSNÉ PRO MĚ, hodnocení učitelem, případně další přílohy – zpětná vazba od žáků, vybrané zdroje, přílohy (např. pracovní listy) apod.) – vzor portfolia libovolně upravujte dle svých potřeb;

-        účast na reflexi v termínu –  1 průběžná reflexe + 1 závěrečná reflexe jsou povinné;

-       splnění dalších úkolů zadaných vyučujícím praxe nebo fakultním učitelem;

-       zpracování a předložení všech požadovaných materiálů (přípravy, záznamy z hospitací, seznam prostudované odborné literatury a pedagogické dokumentace, záznamy z jednání předmětové komise, záznamy z dalších aktivit a akcí, do kterých se student zapojil) – pokud je relevantní.

Portfolio je nutné odevzdat do 10.1.2025.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (25.08.2024)
Literatura

BAUSCH, K. u. Koll. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag, 1995.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Akademia,  2006.
CHODĚRA, R. a kol. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita 1999.
NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des Fremdsprachenunterrichts. Langenscheidt, 1993.
ŠVERMOVÁ, D. Pedagogické praxe na katedře germanistiky. Manuál. 2020.
ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - Ausgewählte Themen I.  E-Book 2020.
BUČKOVÁ, T., ŠVERMOVÁ, D. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - Ausgewählte Themen II. E-Book 2021.
Pedagogické dokumenty, výukové materiály a školské předpisy:

  • Studium příslušných učebnicových souborů a doplňkových výukových materiálů (články Neunera a Krumma: Zur Lehrwerkanalyse)
  • Studium kurikulárních dokumentů (SERR, RVP, ŠVP)
  • Seznámení se s režimem školy, technickým vybavením a použitím IT technologií
  • Seznámení se se specifickým zaměřením školy (u SOŠ s výukovým programem a profilem absolventa).
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.10.2022)
Sylabus

Student hospituje ve výuce německého jazyka na vybrané střední škole. Během hospitací zpracovává podrobný hospitační záznam, který samostatně písemně reflektuje a poté diskutuje v semináři s dalšími studenty. Tvoří přípravy a vede samostatně výuku německého jazyka. Každou  odhospitovanou i vyučovanou hodinu reflektuje s provázejícím učitelem a vedoucím praxe. Vykonává další činnosti spojené s výkonem práce učitele (asitence při dozorech, příprava projektů, asistence při přípravě materiálů, účast na poradách, zahraničních projektech apod.). Student dále rozšiřuje své didaktické portfolio.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • na základě zkušenosti popisuje specifika výuky německého jazyka na střední škole,
  • vysvětluje specifika výuky německého jazyka s ohledem na druh školy, kde vykonává praxi,
  • vytvoří plán vyučovací jednotky s konkrétními cíli dle specifik příslušné školy a třídy, vyučovací jednotku zrealizuje a vyhodnotí,
  • dokáže zhodnotit do jaké míry byly zvolené výukové strategie efektivní,
  • definuje specifické a měřitelné cíle jednotlivých vyučovacích hodin německého jazyka,
  • používá adekvátně didaktickou terminologii při přípravě a reflexi vyučovacích hodin,
  • s ohledem na jazykovou úroveň žáků vhodně transformuje učivo a vhodně volí terminologii z oblasti morfologie, syntaxe a lexikologie,
  • poskytuje žákům konkrétní zpětnou vazbu, využívá principů formativního hodnocení,
  • diskutuje úspěchy a neúspěchy realizovaných vyučovacích hodin, navrhuje doporučení pro modifikaci jednotlivých vyučovacích jednotek,
  • připravuje jazykově přiměřené, věcně správné a gramaticky bezchybné pracovní listy a úkoly pro žáky s ohledem na jejich jazykovou úroveň,
  • používá adekvátně v německém jazyce pokyny k motivaci a hodnocení žáků a k organizaci výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK