PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe z německého jazyka s reflexí - OPNG4G013A
Anglický název: German listening practice with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je prohloubit oborově specifickou praktickou přípravu studentů. Náslechová praxe je proto zařazena do prvního semestru navazujícího magisterského studia, a studenti tak mají možnost se před vlastní souvislou praxí seznámit s konkrétním edukačním prostředím na základní či střední škole, případně další instituci, která nabízí jazykové vzdělání. Předmět spočívá v realizaci 12 hodin náslechů ve výuce německého jazyka ve škole, kdy žáci pomocí observačních formulářů a zadaných úkolů sledují průběh vyučovacích hodin a v následné reflexi v rozsahu šesti hodin, která probíhá již ve standardním studijním prostředí pod vedením vyučujícího. Na reflexi se předpokládá i účast vybraných pozvaných odborníků z praxe – učitelů, u nichž praxe probíhala. Pro splnění výstupu z náslechové praxe studenti sestavují portfolia dokládající realizované činnosti v rámci předmětu. Součástí náslechové praxe je také realizace samostatných minivýstupů studentů, může se jednat o tandemovou výuku, asistentskou činnost učiteli apod.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Cíl předmětu

Studující

- sleduje jednotlivé pedagogicko-psychologické a oborově-didaktické aspekty vyučovací hodiny německého jazyka, které následně reflektuje a hodnotí,

- reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.,

- rozumí principům výuky cizích jazyků, na jejich základě vytváří vlastní didaktické materiály a realizuje části výukových jednotek.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 52,0
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 40 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Absolvování praxe probíhá v souladu s podmínkami určenými směrnicí. K zápočtu je nutno předložit portfolio s potvrzením o absolvování praxe na příslušné škole. Bližší informace obdrží studenti na prvním semináři.

Zakončení předmětu: zápočet

-       100% účast studenta na náslechové praxi (absenci je nutné nahradit po domluvě)

-       odevzdání portfolia studenta – (záznamový a podpisový arch dokládající počet navštívených hodin, seznam aktivit a hodin slouží k doložení rozsahu, záznamy vybraných hospitací, sebereflexe, vlastní poznatky;

-       účast na povinných reflexi v termínu –  průběžné reflexe + 1 závěrečná reflexe jsou povinné;

-       splnění dalších úkolů zadaných vyučujícím praxe nebo fakultním učitelem;

-       realizace 4 mikrovýstupů;

-       zpracování a předložení všech požadovaných materiálů (např. záznamy z hospitací, seznam prostudované odborné literatury a pedagogické dokumentace, záznamy z jednání předmětové komise, záznamy z dalších aktivit a akcí, do kterých se student zapojil) – pokud je relevantní.

Portfolio je nutné odevzdat do 10.1.2025.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.08.2024)
Literatura

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.08.2019)
Výsledky učení

Studující:

Na základě zkušenosti popisuje specifika výuky německého jazyka na navštívených školách.

Vytváří poznámky do záznamového archu z navštívených hodin. O těchto poznámkách diskutuje, reflektuje vybrané sledované jevy, navrhuje případné modifikace.

Dokáže zhodnotit do jaké míry byly zvolené výukové strategie v rámci sledované hodiny efektivní.

Vytváří specifické a měřitelné cíle jednotlivých vyučovacích hodin německého jazyka.

Správně používá didaktickou terminologii při reflexi vyučovacích hodin.

Realizuje mikrovýstupy v rámci hodin německého jazyka, hodnotí efektivitu využítých forem a metod výuky.

S ohledem na jazykovou úroveň žáků vhodně transformuje učivo a vhodně volí terminologii z oblasti morfologie, syntaxe a lexikologie.

Poskytuje žákům konkrétní zpětnou vazbu, využívá principů formativního hodnocení.

Připravuje jazykově přiměřené, věcně správné a gramaticky bezchybné pracovní listy a úkoly pro žáky s ohledem na jejih jazykovou úroveň v rámci realizovaných mikrovýstupů.

Správně používá v německém jazyce pokyny k motivaci a hodnocení žáků, dále k organizaci výuky.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK