PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Německý jazyk a komunikace ve výuce - OPNG3G034B
Anglický název: German language and communication in education
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je rozvíjet u studentů dovednost komunikace s žáky a studenty v německém jazyce. Studenti si procvičují základní fráze v jednotlivých etapách vyučovací hodiny a v různých edukačních situací. Fráze jsou procvičovány v rámci mikrovýstupů, které jsou nahrávány videokamerou a následně analyzovány včetně rozboru chyb. Procvičovány budou fráze z následujících oblastí: Fáze pro začátek, průběh a konec hodiny. Fráze pro organizační pokyny - uspořádání třídy, časová organizace. Organizace žákovských činností. Fráze pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Fráze pro pozitivní motivaci žáků - pochvala, povzbuzení, napomenutí. Fráze pro zkoušení a testování žáků. Fráze pro zadání domácích úkolů. Fráze pro komunikaci žáků s učitelem.
Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (11.09.2022)
Cíl předmětu

Student se naučí vést hodinu v němčině a pohotově reagovat na nejrůznější podněty žáků.

Student se naučí vést dramapedagogické aktivity žáků v němčině.

Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 60
Odpovídající množství kreditů 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 14 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (25.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Studenti se aktivně účastní výuky a připravují a presentují domácí úkoly.
Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (11.09.2022)
Literatura

SCHART, Michael, LEGUTKE, Michael. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung München: Klett-Langenscheidt, 2012.  ISBN 978_31_260_6522_1.

ENDE, Karin, GROTJAHN, Rüdiger, KLEPPIN, Karin, MOHR, Imke. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Klett-Langenscheidt, 2012.  ISBN 978_31_260_6523_8.

KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 4 – Zielgruppenorientiertes Arbeiten: Lernen lernen – Konfliktmanagement – Alphabetisierung – Berufsorientierung – Umgang mit Fossilisierung u.a.  Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-131751-5.

KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2 – Didaktik. Methodik.  Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-111751-1.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.05.2020)
Sylabus

Kurs je rozčleněn do osmi tematických bloků.

11. 10. Zahájení a ukončení vyučovací hodiny
18. 10. Motivace žáků a pochvala, pokárání žáků
25. 10. Práce s učebnicí a rozvíjení klíčových komunikativních dovedností žáků
31. 10. Práce ve dvojicích a skupinové aktivity žáků
  5. 12. Hry ve výuce 1
12. 12. Hry ve výuce 2
19. 12. Média ve výuce

2025

  9. 1. Shrnutí obsahu kursu

Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (11.09.2024)
Výsledky učení

1. Student přivítá žáky v učebně.
2. Student zahájí hodinu.
3. Student ukončí hodinu.
4. Student dodává žákům odvahu k samostatnému mluvnímu projevu.
5. Student chválí žáky.
6. Student odbourává strach žáků z komunikace v němčině.
7. Student kárá nepozorné žáky.
8. Student dává pokyny k průběhu vyučovací hodiny.
9. Student dává pokyny související se čtením s porozuměním.
10. Student dává pokyny k poslechu.
11. Student dává pokyny související s psaným projevem žáků.
12. Student dává pokyny související s konversací.
13. Student dává pokyny související s testováním žáků.
14. Student dává pokyny související s prací žáků ve dvojicích.
15. Student dává pokyny související s prací žáků ve skupinách.
16. Student dává pokyny související s hraním krátkých scének.
17. Student vysvětluje pravidla vybrané výukové hry.
18. Student řídí průběh vybrané výukové hry.
19. Student vyhodnocuje výsledky vybrané výukové hry.
20. Student dává pokyny související s prací s interaktivní tabulí.
21. Student vyhlašuje výsledky výukového kvízu.

Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK