Cílem předmětu je jednak ověření teoretických poznatků a dovedností z oborové didaktiky v prostředí gymnázií a středních odborných škol, a jednak rozvíjení klíčových kompetencí posluchačů (kompetence diagnostické a sebereflektivní, organizační a řídící, psychodidaktické a komunikační). Souvislá praxe rozvíjí osvojené dovednosti a prohlubuje zkušenosti získané na základních školách v rámci předchozí souvislé praxi na ZŠ. Studenti praktikují pod vedením zkušených fakultních učitelů, hospitují na jejich hodinách, realizují vlastní výstupy, analyzují je. Průběžně reflektují pozitiva a negativa vlastních výstupů a učí se hledat alternativní přístupy k učebním činnostem ve vyučování cizím jazykům. Některé výstupy jsou nahrávány a následně analyzovány. Na závěr praxe studenti předkládají zprávy ve formě portfolií, v nichž shromažďují k praxi relevantní podklady, popisují průběh, formulují závěry z praxe a společně pak reflektují proběhlou praxi. Vzhledem k vysoké hodinové dotaci mohou studenti prodloužit své působení na škole v režimu tzv. doplňujícího učitele, který pod vedením fakultního učitele vyučuje a plní další úkoly spojené s běžnou výchovně vzdělávací činností učitele německého jazyka.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.08.2019)
The aim of the subject is to verify theoretical knowledge and skills from subject didactics in the environment of grammar schools and secondary vocational schools, and to develop the key competences of the students (diagnostic and self-reflective, organizational and management, psychodidactic and communication competences). Continuous practice develops the acquired skills and deepens the experience gained in elementary schools as part of the previous continuous practice at elementary school. Students practice under the guidance of experienced faculty teachers, attend their classes, implement their own outputs, and analyze them. They continuously reflect on the positives and negatives of their own outputs and learn to look for alternative approaches to learning activities in teaching foreign languages. Some outputs are recorded and then analyzed. At the end of the internship, students submit reports in the form of portfolios in which they collect relevant materials for the internship, describe the process, formulate conclusions from the internship, and then reflect on the internship together. Due to the high hourly subsidy, students can extend their stay at the school in the regime of a so-called supplementary teacher, who teaches under the guidance of a faculty teacher and performs other tasks connected with the normal educational activity of a German language teacher.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu
Studující:
stanovuje cíle vyučovací jednotky, vhodně vybírá a využívá výukové materiály,
reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.,
na základě zkušeností z výuky na ZŠ vhodně adaptuje vyučovací hodiny pro potřeby konkrétní SŠ.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
240,0
Přidělené kredity
8
Zakončení
Z
Přímá výuka
Seminář:
1
Praxe:
60
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
140 minut
Samostudium literatury (za semestr)
8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.10.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Absolvování praxe probíhá v souladu s podmínkami určenými směrnicí. K zápočtu je nutno předložit portfolio s potvrzením o absolvování praxe na příslušné škole. Bližší informace obdrží studenti na prvním semináři.
Zakončení předmětu: zápočet
- 100% účast studenta na souvislé praxi (absenci je nutné nahradit po domluvě)
- odevzdání portfolia studenta – (seznam aktivit a hodin slouží k doložení rozsahu, záznamy vybraných hospitací, přehled příprav hodin vlastní vyučovací činnosti, sebereflexe, vlastní poznatky – PŘÍNOSNÉ PRO MĚ, hodnocení učitelem, případně další přílohy – zpětná vazba od žáků, vybrané zdroje, přílohy (např. pracovní listy) apod.) – vzor portfolia libovolně upravujte dle svých potřeb;
- účast na reflexi v termínu – 1 průběžná reflexe + 1 závěrečná reflexe jsou povinné;
- splnění dalších úkolů zadaných vyučujícím praxe nebo fakultním učitelem;
- zpracování a předložení všech požadovaných materiálů (přípravy, záznamy z hospitací, seznam prostudované odborné literatury a pedagogické dokumentace, záznamy z jednání předmětové komise, záznamy z dalších aktivit a akcí, do kterých se student zapojil) – pokud je relevantní.
Portfolio je nutné odevzdat do 10.1.2025.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (25.08.2024)
Literatura
BAUSCH, K. u. Koll. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag, 1995. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Akademia, 2006. CHODĚRA, R. a kol. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita 1999. NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des Fremdsprachenunterrichts. Langenscheidt, 1993. ŠVERMOVÁ, D. Pedagogické praxe na katedře germanistiky. Manuál. 2020. ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - Ausgewählte Themen I. E-Book 2020. BUČKOVÁ, T., ŠVERMOVÁ, D. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - Ausgewählte Themen II. E-Book 2021. Pedagogické dokumenty, výukové materiály a školské předpisy:
Studium příslušných učebnicových souborů a doplňkových výukových materiálů (články Neunera a Krumma: Zur Lehrwerkanalyse)
Studium kurikulárních dokumentů (SERR, RVP, ŠVP)
Seznámení se s režimem školy, technickým vybavením a použitím IT technologií
Seznámení se se specifickým zaměřením školy (u SOŠ s výukovým programem a profilem absolventa).
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.10.2022)
Sylabus
Student hospituje ve výuce německého jazyka na vybrané střední škole. Během hospitací zpracovává podrobný hospitační záznam, který samostatně písemně reflektuje a poté diskutuje v semináři s dalšími studenty. Tvoří přípravy a vede samostatně výuku německého jazyka. Každou odhospitovanou i vyučovanou hodinu reflektuje s provázejícím učitelem a vedoucím praxe. Vykonává další činnosti spojené s výkonem práce učitele (asitence při dozorech, příprava projektů, asistence při přípravě materiálů, účast na poradách, zahraničních projektech apod.). Student dále rozšiřuje své didaktické portfolio.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Výsledky učení
Studující:
popisuje specifika výuky německého jazyka na střední škole na základě své zkušenosti,
vysvětluje specifika výuky německého jazyka s ohledem na druh školy, na které vykonává praxi,
vytvoří plán vyučovací jednotky s konkrétními cíli dle specifik příslušné školy a třídy, vyučovací jednotku zrealizuje a vyhodnotí,
zhodnotí, do jaké míry byly zvolené výukové strategie efektivní,
definuje specifické a měřitelné cíle jednotlivých vyučovacích hodin německého jazyka,
používá adekvátně didaktickou terminologii při přípravě a reflexi vyučovacích hodin,
s ohledem na jazykovou úroveň žáků transformuje vhodně učivo a volí adekvátně terminologii z oblasti morfologie, syntaxe a lexikologie,
poskytuje žákům konkrétní zpětnou vazbu, využívá principů formativního hodnocení,
diskutuje úspěchy a neúspěchy realizovaných vyučovacích hodin, navrhuje doporučení pro modifikaci jednotlivých vyučovacích jednotek,
připravuje jazykově přiměřené, věcně správné a gramaticky bezchybné pracovní listy a úkoly pro žáky s ohledem na jejich jazykovou úroveň,
používá jazykově správně v německém jazyce pokyny k motivaci a hodnocení žáků a k organizaci výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)