PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika nelingvistických disciplín II - OPNG3G032A
Anglický název: Methodology of non-linguistic disciplines II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování reálií německy mluvících zemí. Osvojí si základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsahem předmětu jsou témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií. Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury. Studenti zpracovávají projekt zaměřený na reálie německy mluvících zemí.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • orientuje se v problematice výuky reálií německy mluvících zemí a vysvětluje jejich význam pro výuku německého jazyka,
  • aplikuje své znalosti z předmětů věnovaných reáliím německy mluvících zemí do oblasti didaktiky,
  • analyzuje význam těchto složek předmětu a vyhodnocuje jejich přínos k prohlubování sociokulturních a interkulturní kompetencí.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literatura

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BRIESEMEISTER, D. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde : Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

GÖTZE, L. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme. In: Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2 , s. 3-9. ISSN 0011-9741.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt, 1992. ISBN 3-7815-0694-0.

NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidiscilinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002, s. 38-42. ISBN 80-7290-076-5.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky na ukončení předmětu:

  • aktivní účast na semináři (80% docházka)
  • průběžné plnění úkolů
  • vedení interkulturního deníku

Požadavky ke zkoušce:

  • studenti zpracují a obhajují projekt zaměřený na reálie německy mluvících zemí 
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Sylabus

Témata:

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru 

Historie reálií v cizojazyčném vyučování 

Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků 

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií 

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování 

Využití ICT ve výuce reálií 

Projekty k reáliím německy mluvících zemí 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • definuje pojem reálie z pohledu základních přístupů k reáliím,
  • analyzuje učební materiály z pohledu zastoupení reálií německy mluvících zemí,
  • popíše historický vývoj reálií obecně a reálií na německy mluvícím území a uvede příklady významných dokumentů, které rozvoj pojetí reálií definovaly a zachycovaly,
  • definuje pojmy stereotypy a předsudky a popíše možnosti jejich odbourávání ve výuce němčiny jako cizího jazyka,
  • vytvoří přípravy na vyučovací hodiny zaměřené na výuku reálií německy mluvících zemí adekvátně se zohledněním získamých didaktických a metodických znalostí a dovedností na základě principů činnostně orientovaného vyučování,
  • pozoruje současný stav projevů interkulturních jevů v okolí prostřednictvím interkulturního deníku a vyhodnocuje zjištěné projevy pro využití ve výuce NJ,
  • didaktizuje interkulturní obsahy i prostřednictvím nových médií a vyhledává materiály vhodné pro výuku reálií dostupné na internetu,
  • vytvoří projekty zaměřené na výuku reálií německy mluvících zemí.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK