PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální didaktika chemie II - OPNE4E032A
Anglický název: Special Chemistry Didactics II
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Anotace
Specifika didaktiky organické chemie, bioorganické chemie a biochemie z hlediska výuky chemie na ZŠ a SŠ. Didaktická transformace témat: uhlovodíky – fyzikální a chemické vlastnosti, halogenderiváty uhlovodíků – prezentace tématu struktura a reaktivita, kyslíkaté deriváty uhlovodíků, dusíkaté deriváty uhlovodíků, ICT ve výuce organické chemie, molekulární modely, substituční efekt na aromatickém skeletu, experimenty ve výuce organické chemie (syntéza organických sloučenin, kontrola průběhu reakce, identifikace produktů), charakteristika sacharidů – prezentace struktury, fyzikální chemické a biologické vlastnosti, jednoduché experimenty, bílkoviny, beta-oxidace a její prezentace, chemická podstata procesu a jeho demonstrace, biotechnologické procesy a jejich využití v oblasti ŽP, bioorganické modely a význam organické chemie pro společnost (výroba barviv, léčiv, plastů).
Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu je vyžadována min. 80% účast na cvičeních.

Výstupem je zpracování portfolia scénářů pro výuku vybraných témat a ústní zkouška zaměřená na ukázku využití vlastního – otázky z problematiky témat přednášek s využitím zpracovaného portfolia.

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Literatura

PACHMANN, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986.

PACÁK, J. Jak porozumět organické chemii. Praha: Karolinum, 2007.

KOLÁŘ, K., KODÍČEK, M., POSPÍŠIL, J. Chemie II (organická a biochemie) pro gymnázia. Praha: SPN, 2005.

JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha: Karolinum, 2009.

BÍLEK, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.

Další vybrané učebnice ZŠ a SŠ

Seminární materiály

 

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Sylabus
  1. Základní principy efektivní výuky (chemie)
  2. Otázky revize rámcových vzdělávacích programů, analýza vybraných ŠVP středních škol s akcentem na obor chemie
  3. Didaktická transformace témat: fyzikální vlastnosti sloučenin, skupenství vody, vliv typů vazeb na skupenství sloučenin a faktory ovlivňující rychlost reakce 
  4. Didaktická transformace témat: Názvosloví solí, iontů, hydrátů solíSložení a struktura atomuRadioaktivita Elektronový obal Pravidla o zaplňování elektronového obalu 
  5. Didaktická transformace témat: Prvky skupiny uhlíku, boru, p-prvky, kovy alkalických zemin, funkční a substituční deriváty karboxylových kyselin, organické deriváty síry, fosforu a křemíku
  6. Didaktická transformace tématu: sacharidy – prezentace struktury, fyzikální chemické a biologické vlastnosti, jednoduché experimenty.
  7. Didaktická transformace tématu: bílkoviny, beta-oxidace a její prezentace, chemická podstata procesu a jeho demonstrace.
  8. Didaktická transformace tématu: biotechnologické procesy a jejich využití v oblasti ŽP.
Poslední úprava: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (26.10.2024)
Studijní opory

Opory k tomuto kurzu jsou dostupné pod tímto odkazem.

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK