Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (28.09.2019)
Obsahem předmětu jsou různá pojetí didaktiky chemie v paradigmatech současného vzdělávání. Dále jsou diskutovány kategorie: učitel chemie, cíle výuky chemie, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, učební plány a osnovy, tematický plán, metody a organizační formy výuky chemie včetně aktivizujících metod (problémové, projektové, badatelsky orientované), materiální didaktické prostředky a příprava učitele na vyučování. Zvláštní pozornost je věnována pojmotvornému procesu, procesu zpřístupňování učiva a prověřování a hodnocení vědomostí, dovedností a postojů žáků v chemii. Prezentovány jsou tradiční a alternativní projekty vyučování chemii.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (02.02.2022)
Přímá výuka činí 36 hodin. Plnění dílčích úkolů včetně četby odborné literatury je v rozcahu cca 70 hodin. Předpokládaný rozsah přípravy na zkoušku je 30 hodin.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (28.09.2019)
Pachmann, E., Hofmann, V. Obecná didaktika chemie. Praha : SPN, 1981.
Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. Praha : SPN, 1975.¨
Bílek, M. Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.
Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ
Seminární materiály
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.10.2022)
Předmět oboru didaktiky, velké otázky didaktiky přírodovědných oborů
Cíle výuky chemie, komparace RVP ZV, RVP G, RVP SOV (vybrané typy škol), komptence pro 21. století, přírodovědná gramotnost, OECD learning compass,
Obsah didaktiky chemie s akcentem na témata řešení v rámci didakticko-chemického výzkumu,
Pojetí výuky chemie: setrvačnost vs nové směry. Polemika prof. Alexe Johnstona, abstraktnost učiva chemie, kritická místa, kapacita provádět myšlenkové operace,
Experimentální složka výuky chemie: význam, současný stav a principy; badatelsky-orientované vyučování,
Badatelské aktivity a projekty, stanovování řídicích otázek, plánování a realizace takto pojaté výuky,