PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů I (didaktické zaměření) - OPNC2C118B
Anglický název: Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Neslučitelnost : OPNC2L119B
Je neslučitelnost pro: OPNC2L119B
Anotace -
Jazyková část: Jazyková část předmětu se zaměří na dlouhodobý problém, který nejen didaktika českého jazyka, ale didaktika mateřských jazyků obecně řeší: vztah mezi jazykovou a komunikačně-slohovou složkou předmětu. Literární část se zaměří na významné směry v chápání procesů čtení a rozvoje čtenářství, a to z hlediska práce učitele.
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Deskriptory

Jazyková část (dr. Doležalová)

Jazyková část se koná 23. 2. a 9. 3. 2021.

uka bude probíhat online, a to v reálném čase ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS.

Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavkem ke splnění předmětu je aktivní práce v semináři a plnění zadaných úkolů. V jazykové části je nutno přečíst povinnou odbornou literaturu - o ní se bude v semináři diskutovat a k ní se budou vztahovat zadané úkoly. Bližší informace budou sděleny na 1. semináři. 

Vzhledem k nízkému počtu hodin se vyžaduje stoprocentní účast. V odůvodněných případech lze po domluvě s vyučujícím absenci nahradit vypracováním seminární práce. 

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2021)
Literatura

Jazyková část:

povinná
Myhill, D. (2018). Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, s. 1-21.
Myhill, D. a Watson, A. (2014). The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), s. 41-62.
Myhill, D. (2005). Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), s. 77-96.
Wyse, D. (2001). Grammar. For writing? A critical review of empirical evidence. British Journal of Educational Studies, 49(4), s. 411-427.

doporučená
Locke, T. (Ed.). (2010). Beyond the grammar wars. Oxon: Routledge.

 

Literární část:

 

Vybrané články a úryvky ze soudobých anglicky psaných pramenů.

 

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Sylabus

 

Klíčovým tématem řešeným v lingvistické části je postavení a význam mluvnice v jazykovém vyučování a vztah mluvnice k rozvoji komunikačních dovedností žáků.

Základní otázky, jimiž se lingvistická část předmětu zabývá, tak jsou např.:

  • Jaká je role mluvnice a metajazyka ve vyučování mateřskému jazyku?
  • Jaký je vztah vyučování mluvnice a rozvoje komunikačních dovedností?
  • Má mluvnické vyučování a znalost metajazyka vliv na rozvoj komunikačních dovedností žáků? Případně jaký?
  • Jakou povahu by mluvnice ve vyučování měla mít a jak velkého by se jí mělo dostávat prostoru?
  • Jak mluvnickou znalost a porozumění mluvnici (ve spojení s komunikačními dovednostmi) hodnotit?

 

 

Sylabus literárnědidaktické části:

Klíčové jsou otázky toho, jak učitel a výuka zapojují soudobé poznatky o procesech čtení a učení do programu své výuky a do práce každého žáka s literárním textem.

Např.: Čím je pro žáka a pro společnost specifické čtení tištěné krásné literatury, co znamenají složky čtenářské gramotnosti pro žákovo čtení s radostí, jak souvisí čtení se zkušeností psaní.

 

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK