|
|
|
||
Cílem předmětu je získat kompetence v oblasti komunikační a slohové výchovy, získat vědomosti o didaktickém pojetí vztahů mezi funkcí komunikátu, slohovými postupy a útvary a funkčními styly, o rozvoji řečových dovedností. //
Studenti se zejména naučí modelovat vhodné didaktické strategie a zapojovat do výuky nové didaktické technologie; zapojovat do výuky výsledky pomezních lingvistických disciplín (zejména kognitivně orientovaná didaktika českého jazyka). Důraz bude položen na rozvoj gramotností. //
Nově je zařazeno velké téma evaluace a autoevaluace v českém jazyce, jež ke podpořeno i samostatným kurzem v moodle (Didaktika českého jazyka III: Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12142 //
Kurz je zaměřen na komunikační a slohovou výchovu (včetně její formativní stránky), a to s akcentem na následující oblasti: //
1 Písemné slohové kompetence, produktivní i receptivní //
//
2 Ústní slohové kompetence, produktivní i receptivní
//
3 Pragmatické aspekty komunikace
//
4 Jazyková gramotnost, její rozvoj, kognitivní psychodidaktika
//
5 Evaluace a autoevaluace ve výuce českého jazyka //
1) Úvodní hodina – organizační záležitosti, cíle a obsah slohové složky předmětu, způsob zakončení, zadání literatury //
Nástin vývoje slohové a komunikační výchovy - počátky výuky slohu - cíle - současná koncepce komunikační a slohové výchovy - komunikační a slohová výchova v RVP ZV, v RVP G (jako „jazyk a jazyková komunikace“) a v pojetí SOŠ - vstupní seznámení s otázkami evaluace a autoevaluace ve výuce českého jazyka
//
Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III //
2) Komunikační a slohová výchova v edukačních materiálech - analýza vybraných učebnic a dalších edukačních materiálů Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III //
// 3) Komunikační a slohová výchova na ZŠ a SŠ jako složka předmětu český jazyk a literatura a možnosti integrace - metody a formy práce ve výuce - program RWCT Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III //
// 4) Písemné slohové kompetence, produktivní i receptivní Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III
// 5) Ústní slohové kompetence, produktivní i receptivní Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III
// 6) Formativní stránka komunikační a slohové výchovy - motivace a tvořivost žáků - výběr textů a témat Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III
// 7) Pragmatické aspekty komunikace Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III
// 8) Hodnocení a klasifikace v komunikační a slohové výchově
// (téma bude obsaženo průběžně v tématech 1–7) - formativní hodnocení - testování - práce s chybou Prezentace studentů: vybraná výuková situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky: 2. Příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ III a její prezentace v semináři (fokusové skupiny). 3. Odevzdají úkol do moodle (viz požadavky níže). Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118-125. Pacovská, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 2012. 242 s. Acta Universitatis Carolinae. Philologica. Monographia, 166. ISBN 978-80-246-2152-4 RYBOLOVÁ, Jitka. Stylové rysy vybraných psaných projevů adolescentů. Český jazyk a literatura, 2011-2012, 62(3), s. 117-121. ISSN 0009-0786. SCHNEIDEROVÁ, Soňa et al. Analýza mediálního textu jako předpoklad pro mediální výchovu v českém jazyce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 114 s. ISBN 978-80-7603-239-2. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 2. vyd. 2005. ŠTĚPÁNÍK, S. O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 2019, roč. 11, č. 1, s. 13–25. Zahraniční: Učebnice českého jazyka: Časopisy Český jazyk a literatura, Pedagogická orientace, Komenský, Didaktické studie... Literatura obsažená v kurzu v moodle: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele): Kurz: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele) (cuni.cz) (student zvolí tři tituly dle svého výběru)
NEZBYTNÁ JE ZNALOST NEJNOVĚJŠÍCH OBOROVÝCH STYLISTIK A PRAGMATIK ČEŠTINY, O NĚŽ STUDENT OPÍRÁ DIDAKTICKÉ APLIKACE. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání úkolu do moodle (Kurz: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele) (cuni.cz)) Ústní zkouška prověří teoretickou znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky podle výukových situací pro SSZ - komunikační a slohová výchova (ot. č. Otázky: 8, 36, 46, 47, 48, 49, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71). Praktická část vychází z výukových situací pro SZK - dostupné na webu katedry (sekce Pro studenty - Státnice). Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|