PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktivizujicí metody výuky biologie - OPNB4B034B
Anglický název: Activating Methods of Biology Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zaměřuje na možnosti využívání aktivizujících metod ve výuce přírodopisu a biologie. V rámci kurzu jsou studenti seznámeni s vybranými aktivizujícími metodami, které jsou demonstrovány na praktických příkladech uplatnění metod ve výuce přírodopisu a biologie. Pozornost je věnována praktickému vyzkoušení vybraných metod a jejich začlenění do kontextu cílů výuky a možností její realizace.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • navrhují vlastní výukové aktivity pro výuku přírodopisu a biologie s využitím aktivizačních metod
  • identifikují klíčové aspekty pro úspěšnou realizaci aktivizačních metod ve výuce přírodopisu a biologie
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Výuka probíhá ve formě praktických cvičení a samostatného řešení zadaných úkolů.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

Grecmanová, H., & Urbánková, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex.

Kotrba, T., & Lacina, L. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Barrister and Principal.

Pavlasová, L. a kol. (2015). Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Petr, J. (2014). Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Teplá, M. a kol. (2015). Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás - biologie (1. díl). P3K.

Teplá, M. a kol. (2015). Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás - biologie (2. díl). P3K.

Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování. Portál.

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Grada.

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
  1. Aktivizační metody, jejich využití a limity ve výuce přírodopisu a biologie
  2. Výběr aktivizačních metod ve výuce přírodopisu a biologie s ohledem na cíle vzdělávání
  3. Výukové aktivity pro integrovanou výuku přírodovědných předmětů
  4. Aktivizace žáků ve výuce přírodopisu a biologie s využitím ICT
  5. Principy realizace vybraných aktivizačních metod (např. badatelsky orientované vyučování, metody kritického myšlení, praktická výuka) ve výuce přírodopisu a biologie
  6. Individualizace výuky přírodopisu a biologie s využitím aktivizačních metod
  7. Využití materiálů a programů vzdělávacích institucí zaměřených na témata přírodopisu a biologie pro aktivizaci žáků
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou ukončení předmětu je:

1) aktivní účast na výuce,

2) zpracování zadaných úkolů,

3) modelová realizace výukových aktivit v průběhu cvičení.

Klasifikace vychází z hodnocení odevzdaných řešení úkolů.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Studijní opory

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13826

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizuje aktivizační metody a vysvětlí jejich význam ve výuce,
  • zhodnotí limity využívání aktivizačních metod s ohledem na cíle výuky přírodopisu a biologie
  • vybírá vhodné aktivizační metody pro dosahování stanovených cílů výuky přírodopisu a biologie
  • navrhuje výukové aktivity využívající aktivní učení žáků pro integraci vzdělávacího obsahu různých přírodovědných oborů
  • vytvoří přehled dostupných digitálních nástrojů pro podporu aktivního učení žáků ve výuce přírodopisu a biologie
  • navrhne výukový celek pro výuku přírodopisu a biologie s využitím aktivizačních metod a modelově ho realizuje
  • identifikuje podstatné aspekty pro úspěšnou realizaci aktivit ve výuce přírodopisu a biologie s využitím vybraných aktivizačních metod
  • vytvoří modifikaci aktivity pro výuku přírodopisu a biologie pro žáky s různými vzdělávacími potřebami
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK