PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe v oboru biologie s reflexí - OPNB4B013A
Anglický název: Classroom Observation in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 28 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNB4B023A
Anotace -
Kurz se zaměřuje na rozvoj dovedností studentů cíleně pozorovat výuku přírodopisu a biologie a všímat si významných jevů. Studenti tak rozšiřují svou zkušenost s edukační realitou a rozvíjí své profesní vidění učitele přírodopisu a biologie. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím studenti navrhují a realizují dílčí výukové aktivity pro výuku přírodopisu a biologie a reflektují své zkušenosti z výuky.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • hospituje a podloženě odborně popisuje výuku přírodopisu a biologie,

  • ve spolupráci se zkušeným vyučujícím navrhuje a relizuje dílčí výstupy ve výuce přírodopisu a biologie.

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka se skládá z:

  • reflektivních seminářů s fakultním vyučujícím,

  • hospitace výuky přírodopisu a biologie

  • reflexe v mikroskupině s provázejícím učitelem

Nepřímá výuka se skládá z:

  • přípravy mikrovýstupů a jejich vyhodnocení

  • zpracování zadaných úkolů

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Literatura
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.

  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.

  • Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.

  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.ra 

  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

  • Kolář, Z., & Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Grada Publishing.

  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.

  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.

  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

  • Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Sylabus
  • specifika ŠVP a podmínek výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole

  • reflektivní nástroje pro sledování výuky přírodopisu a biologie

  • hospitace výuky přírodopisu a biologie

  • anotace výukových situací ve výuce přírodopisu a biologie

  • příprava a realizace aktivit pro výuku přírodopisu a biologie

  • zhodnocení průběhu realizace výukových aktivit

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • účast a písemná reflexe 12 VH náslechů výuky přírodopisu a biologie
  • příprava, realizace a zhodnocení min. 4 mikrovýstupů ve výuce přírodopisu a biologie

  • prezentace mikrovýstupů na semináři
  • vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání
  • aktivní účast na všech seminářích
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Studijní opory
MS Teams
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • popíše specifické podmínky realiazace výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole,

  • charakterizuje pojetí ŠVP pro výuku přírodopisu/biologie na vybrané škole,

  • vybírá a aktivně využívá reflektivní nástroje pro sledování průběhu výuky přírodopisu/biologie,

  • hospituje výuku přírodopisu/biologie a zpracovává strukturovaný anotační záznam vystihující významné jevy ve výuce,

  • porovnává průběh výuky přírodopisu/biologie v různých situacích a identifikuje podstatné vnější faktory,

  • s podporou provázejícího učitele navrhuje a realizuje dílčí aktivity ve výuce přírodopisu a biologie

  • reflektuje své zkušenosti z výuky přírodopisu/biologie.

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK