Kurz se zaměřuje na rozvoj dovedností studentů cíleně pozorovat výuku přírodopisu a biologie a všímat si významných jevů. Studenti tak rozšiřují svou zkušenost s edukační realitou a rozvíjí své profesní vidění učitele přírodopisu a biologie. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím studenti navrhují a realizují dílčí výukové aktivity pro výuku přírodopisu a biologie a reflektují své zkušenosti z výuky.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
The course focuses on developing students' skills to purposefully observe science and biology lessons and notice significant phenomena. In doing so, students broaden their experience of educational realities and develop their professional vision as biology teachers. In collaboration with the supervising teacher and faculty mentor, students design and implement sub-lesson activities for teaching biology and reflect on their teaching experiences.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Cíl předmětu
Studující:
hospituje a podloženě odborně popisuje výuku přírodopisu a biologie,
ve spolupráci se zkušeným vyučujícím navrhuje a relizuje dílčí výstupy ve výuce přírodopisu a biologie.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Deskriptory
Přímá výuka se skládá z:
reflektivních seminářů s fakultním vyučujícím,
hospitace výuky přírodopisu a biologie
reflexe v mikroskupině s provázejícím učitelem
Nepřímá výuka se skládá z:
přípravy mikrovýstupů a jejich vyhodnocení
zpracování zadaných úkolů
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Literatura
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.ra
Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Grada Publishing.
Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.
Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Sylabus
specifika ŠVP a podmínek výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole
reflektivní nástroje pro sledování výuky přírodopisu a biologie
hospitace výuky přírodopisu a biologie
anotace výukových situací ve výuce přírodopisu a biologie
příprava a realizace aktivit pro výuku přírodopisu a biologie
zhodnocení průběhu realizace výukových aktivit
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
účast a písemná reflexe 12 VH náslechů výuky přírodopisu a biologie
příprava, realizace a zhodnocení min. 4 mikrovýstupů ve výuce přírodopisu a biologie
prezentace mikrovýstupů na semináři
vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání
aktivní účast na všech seminářích
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Studijní opory
MS Teams
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Výsledky učení
Studující:
popíše specifické podmínky realiazace výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole,
charakterizuje pojetí ŠVP pro výuku přírodopisu/biologie na vybrané škole,
vybírá a aktivně využívá reflektivní nástroje pro sledování průběhu výuky přírodopisu/biologie,
hospituje výuku přírodopisu/biologie a zpracovává strukturovaný anotační záznam vystihující významné jevy ve výuce,
porovnává průběh výuky přírodopisu/biologie v různých situacích a identifikuje podstatné vnější faktory,
s podporou provázejícího učitele navrhuje a realizuje dílčí aktivity ve výuce přírodopisu a biologie
reflektuje své zkušenosti z výuky přírodopisu/biologie.