PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zoologie a výuka zoologie - OPNB2B135B
Anglický název: Zoology and Teaching Zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Biologie všedního dne.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout BIONIKA - INSPIRACE PŘÍRODOU.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout ČLOVĚK A RYBY - příklad průřezového tématu.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout DETERMINACE TAXONů ŽIVOČICHů - PŘÍKLAD URČOVÁNÍ HLAVNÍCH SKUPIN HMYZU.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout FORENZNÍ ENTOMOLOGIE JAKO PŘÍKLAD PRAKTICKÉHO VYUŽITÍ ZOOLOGIE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout CHKo Blaník jako didaktický prostor.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout JEDOVATÉ A NEBEZPEČNÉ ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ JAKO PRůŘEZOVÉ TÉMA.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Metody sběru hmyzu.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Nevítaní hosté.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Počernický rybnik.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout PŘÍKLAD PROJEKTOVÉ VÝUKY - maternální péče u ploštice kněze mateřského.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout PŘÍKLADY ZPůSOBů VÝUKY ZOOLOGIE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Strucny_obrazovy_klic_nahled2 opravený autorem 12.10.2019.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Tvary-přírody - Příklad využití filmu ve výuce.avi prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout VYUŽITÍ ŠKOLNÍHO AKVÁRIA VE VÝUCE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout ZOOLOGICKÉ EXKURZE VE VÝUCE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
Kurs je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí zoologie i s přesahem do souvisejících disciplín a názorových oblastí. Studenti/studentky budou seznámeni s aktuálními trendy a novinkami v zoologii, které souvisí s novými názory na evoluci, taxonomii, nomenklaturu ale i využití a ekologii druhů a nové interakce mezi člověkem a živočichy. Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v zoologii i seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata ze zoologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu zoologie, o metodách a formách výuky zoologie (outddoorové a indoorové aktivity), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku zoologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce zoologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku zoologie. Studenti/studentky se seznámí s aktivizujícími přístupy k výuce biologie a s možnými strategiemi zvyšujícími zájem žáků o tento předmět.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Podrobnější seznámení s metodami výuky zoologie, novinkami v zoologii (nový pohled na taxonomii některých skupin), využitím chovů (zejména akvária) ve školní výuce,   prací s odbornou literaturou (problematika determinace druhů), modelovými druhy ve výuce, rybami jako modelovou skupinou ve výuce zoologie a ekologie, významem a využitím zoologických zahrad, ekocenter a dalších zařízení pro exkurzní činnost. Zmíněna budou příkladová průřezová témata (např. bionika – inspirace přírodou, jedovatí a člověku nebezpeční živočichové)

 

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

K samostudiu se použijí powerpointové prezentace, doporučená literatura a studijní opory

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.

Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.

Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.

Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.

Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
přednášky, powerpointové prezentace, diskuse, studijní opory
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu.

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

1/ Bionika - inspirace přírodou

2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu

3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou  

4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie

5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu

6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského

7/ Příklady způsobů výuky zoologie  

8/Využití školního akvária ve výuce

9/ Zoologické exkurze ve výuce

10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce

11/ Význam a typy zoologických exkurzí

12/ Modelové druhy živočichů na prezentace různých jevů

13/ Jedovatí a nebezpeční živočichové – příklad průřezového tématu

14/ Živočichové v životě člověka, ryby a člověk

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu.

Studijní opory
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK