PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Invazní biologie - OPNB2B124B
Anglický název: Invasive Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
Kurs seznamuje se základními informacemi o příčinách a následcích invazí rostlin a živočichů, a to v souvislosti s antropogenním přenosem taxonů přes hranice původních biogeografických oblastí. V úvodu bude prezentována terminologie, vztahující se k introdukcím a invazím organismů, dále je představen invazní proces, transportní vektory, význam disturbance, vlastnosti invazních druhů, dynamika a impakt invaze, dopady na původní biotu (kompetenční vyloučení, ohrožení biodiverzity, vliv na ekologické procesy, přenos chorob aj.), , kontrola a management invazních druhů, zmíněny jsou mezinárodní úmluvy vztahující se k invazní biologii, Bílé, Šedé a Černé seznamy, uvedeny jsou modelové příklady významných invazních druhů rostlin a živočichů v rámci světa i ČR.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)

Cílem předmětu je seznámit studenty s aprobací biologie s vědním oborem  Invazní biologie, jeho obsahem, významem a praktickým využitím s důrazem na konkrétní příklady. Prohloubit znalosti o charakteristikách a vlastnostech invazních organismů, průběhu invazí (introdukce, aklimatizace, naturalizace), příčin a následků invazí, invazibility společenstev, vlivu invazních druhů na druhy autochtonní, boje s invazními druhy, eradikace invazních druhů, vzniku ferálních populací, příkladů významných invazních druhů ve světě,  příkladů invazních druhů v ČR a EU, legislativy 

 

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)

K samostudiu slouží prezentace v powerpointu, doporučená literatura a studijní opory  

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)

Hanel L., Andreska J. 2021: Základy invazní biologie pro pedagogy. Skriptum Pedf.UK Praha, e.verze

Andreska J., Hanel L. 2014: Nepůvodní druhy a s nimi související pojmosloví. Biologie, chemie, zeměpis. SPN, 1: 4-7. 

Dvořák, L., 2006: Suchozemští plži a jejich invaze. Veronica, roč. 20, č. 2, str. 13.

Gaisler, J., 2014: Šíření savců v České republice. Veronica, roč. 28, č. 2, str. 24-28.

Görner, T., 2014: Přístup státní ochrany přírody k omezení a likvidaci invazních druhů. Veronica, roč. 28, č. 2, str. 29-31.

Hanel L., Andreska J. 2013: Živočišní vetřelci v Austrálii. Biologie, chemie, zeměpis, 5: 211-214.

Hendrych, R., 1978: Původní nebo nepůvodní rostliny naší květeny? Živa, č. 1, str. 2-5.

Hendrych, R., 1978: Původní nebo nepůvodní rostliny naší květeny II. Živa, č. 2, str. 50-52.

Hlaváč, V., Toman, A., 2001: Vetřelci v naší přírodě. Ochrana přírody, roč. 56, č. 7, str. 198-202. Dostupné na: www.casopis.ochranyprirody.cz.

Chytrý, M., Pyšek, P., 2009: Kam se šíří zavlečené rostliny? 1: Rozdíly v invadovanosti velkých území. Živa, č. 1, str. 11-14.

Chytrý, M., Pyšek, P., 2009: Kam se šíří zavlečené rostliny? 3: Obecné příčiny invazibility společenstev. Živa, č. 3, str. 110-112.

Laštůvka, Z., ed., 1999: Klíněnka jírovcová (Cameraria ohridella). Veronica, Zvláštní příloha časopisu. 12 str.

Lusk S., Lusková V., Hanel L. 2008: Nepůvodní druhy v ichtyofauně České republiky – jejich vliv a význam . Biodiverzita ichtyofauny ČR (VII): 96-113.

Lusk S., Lusková V.,  Hanel L. 2011:  Černý seznam nepůvodních invazivních druhů ryb  České republiky.Biodiverzita ichtyofauny ČR. Biodiverzita ichtyofauny ČR, 8:79-97.

Lusk S., Lusková V., Hanel L. 2011 : Nepůvodní druhy ryb – můžeme je zastavit  nebo alespoň omezit?  7. ročník pracovní konference Říční krajina 7 se zaměřením na problematiku řek a okolní krajiny. Koalice pro řek o.p.s., Univerzita Palackého v Olomouci, Česká společnost pro krajinnou ekologii,  Olomouc, 103-109. 

Marková, Z., Hejda, M., 2011: Invaze nepůvodních druhů rostlin jako environmentální problém. Živa, č. 1, str. 10-14

Matějček , T. 2005: Zavlečené druhy – metla ostrovních ekosystémů. In: Živa, 78, č. 3, s. 140–141.

Matějček, T., 2009: Invazní druhy – aktuální environmentální problém. Geografické rozhledy, roč. 18, č. 3, s. 12–13.

Mlíkovský, J., Stýblo, P., 2006: Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. ČSOP, Praha, 496 s.

Příhoda, A., 1996: Bolševník velkolepý (Heracleum mantegazzianum) – nežádoucí rostlina. Ochrana přírody, roč. 51, č. 2, str. 55-56.

Pyšek, P., 1996: Biologické invaze I. Historické a geografické souvislosti. Živa, 1, str. 4-7.

Pyšek, P., 1996: Biologické invaze II. Druhy a společenstva. Živa, 3, str. 102-105.

Pyšek., P., Chytrý, M., Moravcová, L., Pergl, J., Perglová, I., Prach, K., Skálová, H., 2008: Návrh české terminologie vztahující se k rostlinným invazím. Zprávy České Botanické Společnosti, Praha, 43, Mater. 23, str. 219-222.

Pyšek, P., Sádlo, J., 2004: Zavlečené rostliny - Sklízíme, co jsme zaseli?. Vesmír, roč. 83, č. 1, str. 35-40. Dostupné na: http://www.vesmir.cz

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (30.09.2020)

Distanční výuka bude probíhat on-line. V Moodlu je k dispozici 12 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium.  Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží e-mailem studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být  vždy do další  lekce (tzn. do následující  středy) zaslány vyučujícímu na e-mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Na závěr výuky vypracuje každý student/ka informační list o vybraném invazním druhu (na základě literatury a internetu zpracuje podrobné informace o původním výskytu, biologii a ekologii, způsobu a důvodech zavlečení, působení v novém ekosystému, způsobech boje s ním aj.). Otázky a připomínky zasílejte přednostně ve středu (den výuky dle rozvrhu), ale můžete i kdykoli jindy na e-mail vyučujícího (viz výše).  

Odkaz na lekce v Moodlu: 

ttps://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7830#section-0

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.09.2020)

Pro úspěšné splnění předmětu bude nutné zpracovat informační list o vybraném invazním druhu (na základě literatury a internetu zpracuje podrobné informace o původním výskytu, biologii a ekologii, způsobu a důvodech zavlečení, působení v novém ekosystému, způsobech boje s ním aj.).  Informační list bude zaslán vyučujícímu na adresu: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)

1/ Úvod, definice oboru a historie, důvody zavlečení druhů, vlastnosti invazních druhů,  faktory ovlivňující šíření,  alochtonní a autochtonní druhy,  introdukce a boj s invazními druhy,

2/ Introdukce a vymírání druhů (archeofyty/archeozoa, neofyty/neozoa, postup zavlečení a invaze, následky po zavlečení druhů, vymírání organismů)

3/ Příklady vlivu nebezpečných invazních druhů

4/ Rostlinné invaze (historie šíření nepůvodních rostlin, charakteristika a příklady  invazních rostlin, důsledky invaze rostlinných druhů, možnosti prevence a likvidace,  modelové příklady invazních rostlin v ČR) 

5/ Ochrana bioty vs invazní druhy, introdukce, aklimatizace, naturalizace, translokace, 

6/ Příklady invazních druhů bezobratlých živočichů

7/ Příklady invazních druhů obratlovců

8/ Invazní živočichové v České republice

9/ Invazní živočichové v ČR a EU

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)

Pro úspěšné splnění klasifikovaného zápočtu bude nutné zpracovat esej na zadané téma v rozsahu 4-6 stran textu nebo prezentaci v powerpointu (minimálně 10 slidů). Témata sdělí vyučující na začátku semináře.

Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni.

Studijní opory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)

http://www.europe-aliens.org/speciesFactsheet.do?speciesId=51120# h

http://www.eppo.org/QUARANTINE/insects/Leptinotarsa_decemlineata/LPTNDE_ds. pdf

http://invazky.krnap.cz/kestazeni.html

https://life-moravka.msk.cz/doc/kridlatka_nahled_CJ_FIN2.pdf

Metodika pro učitele: https://globe-czech.cz/_files/news-files/2183440_lekce-invazni-druhy.pdf

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK