Kurz představuje jazyk jako jedinečný produkt kognitivních procesů lidské mysli, odlišný od jiných typů komunikace. Předmět přináší poznatky o tom, jak lidé prostřednictvím jazyka organizují své myšlenky a kategorizují své zkušenosti, čímž je nepostradatelný i pro výukovou praxi.
Témata
Téma 1: Úvod, postavení psycholingvistiky, cíle výzkumu, klíčové koncepty v psycholingvistice Téma 2: Lidská vs. zvířecí komunikace; povaha jazyka; neverbální komunikace; znaková řeč; Téma 3: Osvojování si jazyka (mateřštiny) u dětí; ztráta jazyka; Téma 4: Recepce; Téma 5: Produkce; reprezentace významu; teorie schémat. Téma 6: Řečové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní) Téma 7: Bilingvismus; Téma 8: Mozek a jazyk; řečové vady a poruchy; paměť; zpracování informací; mentální lexikon
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
This course introduces language as a unique product of cognitive processes of human mind, differing from any other type of communication. It shows how language is used to organize human thought and to categorize experience, which is also why it is indispensable even for teaching.
Topics:
1. Introduction; position of psycholinguistics, research objectives, key concepts; 2. Animal and human communication; properties of human language; non-verbal communication; sign language 3: First language acquisition; language loss 4. Comprehension 5: Production; meaning representation; theory of schemata; 6: Language skills (speaking, writing, reading, listening) 7: Bilingualism 8: Brain and language; language disorders; memory; information processing
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu Psycholinguistics je seznámit posluchače s klíčovými tématy psycholingvistiky a příbuzných disciplín, zvláště se vztahem mezi mozkem, myslí a jazykem a objasnit jim zejména, jak se rodí mateřština a jak se lidé v různých kontextech navzájem dorozumívají a jaké faktory do toho vstupují
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
The objective of Psycholinguistics is to familiarise students with some of the central topics of Psycholinguistics and related disciplines, particularly with the relationship between the brain, the mind and the language, and to explain especially how the native language is acquired, and how people in different contexts communicate with one another and which factors are at play
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
Deskriptory -
Samostudium literatury 5 hodin
Práce se studijními materiály 5 hodin
Plnění průběžných úkolů 10 hodin
Seminární práce 9 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Self-study of literature 5 hours
Work with study materials 5 hours
Assignments 10 hours
Seminar paper 9 hours
Preparation for the credit test 15 hours
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
● Aktivní účast v semináři (max. dvě omluvené absence)
●Jedna ze advou alternativ:
- provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu inspirovaného publikovanou psycholingvistickou studii a prezentace výsledků na semináři
-provedení rešerše a srovnání dvou recentních psycholingvistických studií, které se zabývají podobnými tématy a prezentace výsledků v semináři
● Odevzdání písemné podoby rešerše nebo provedeného psycholingvistického experimentu (v rozsahu minimálně dvou stran) splňující standardní požadavky věcné a formulační nejpozději v prvním týdnu zkouškového období
●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy). Součástí hodnocení je i celková jazyková a formulační úroveň.
Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
● Active participation in seminars (max. two missed classes)
● One of two alternatives:
- Conducting a small-scale psycholinguistic research/ experiment, inspired by an existing psycholinguistic study and presenting the findings in seminars
- Comparing and reviewing two recent psycholinguistic studies dealing with similar topics and presenting the results in seminars
● Submitting hard copy version of the review or the small-scale psycholinguistic experiment conducted (at least two pages), meeting all the formal and content standards, by the end of the first week of the exam period
● Theoretical test verifying the student´s familiarity with essential concepts in Psycholinguistics taking the form of a Multiple-choice test (30 minutes, min. requirement for a pass: 11/15pts). The student has three attempts to pass the test. Their proficiency and formulation skills are included in the assessment criteria.
Note: Students can ask for explanation of topics in office hours during the teaching period (not during the exam period). Familiarity with relevant secondary sources is taked for granted.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literatura -
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvitiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvitiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Sylabus -
SYLABUS 24
1/ Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; teorie vzniku jazyka
2/ Komunikace: zvířecí a lidská; Komunikace verbální a neverbální
3/ Znaková řeč; vlastnosti jazyka
4/ Osvojování si jazyka, principy, stádia; kritické období; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka
5/ Porozumění řeči; Produkce řeči
6/Jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení)
7/ Bilingvismus a příbuzná témata
8/Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči;
9/Jazyk a kultura
10/-12/ Prezentace rešerší nebo dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (06.09.2024)
SYLLABUS 24
1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin;
2/ Animal and human communication; Verbal and non-verbal communication;
3/ Sign language; properties of human language
4/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language
5/ Language comprehension; Language production
6/ Language skills (speaking, writing, reading,listening)
7/ Bilingualism and related topics
8/ Language, mind and brain; language centres; language disorders;
9/ Language and culture
10/ - 12/Student presentations of small-scale psycholinguistic experiments or reviews of psycholinguistic studies
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (06.09.2024)
Výsledky učení -
1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení psycholingvistiky mezi lingvistickými disciplínami a vysvětlí hlavní pojmy; Studující popíše hlavní teorie vzniku jazyka
2/ Animal and human communication; Verbal and non-verbal communication: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná komunikací lidí a zvířat a zjistí podobnosti a rozdíly; Studující popíše prostředky neverbální komunikace a porovná podobnosti a rozdíly s verbální komunikací
3/ Sign language; properties of human language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše znakovou řeč a porovná ji s verbální komunikací a zjistí podobnosti a rozdíly; Studující popíše specifika znakové řeči; Studující vyjmenuje hlavní rysy jazyka a uvede vhodné příklady
4/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a popíše jednotlivá klíčová stádia vývoje mateřštiny; porovná osvojování si mateřštiny a cizího jazyka zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi
5/ Language comprehension; Language production: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše procesy porozumění a produkce, jejich hlavní fáze a porovná je navzájem; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná procesy porozumění a produkce v mateřštině a v cizím jazyce
6/ Language skills (speaking, writing, reading, listening): Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje různé řečové dovednosti, popíše jejich specifika a porovná je navzájem; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná proces řečové dovednosti v mateřštině a v cizím jazyce
7/ Bilingualism and related topics: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí bilingvismus a příbuzné jevy na různé typy podle vhodných kritérií; uvede vhodné příklady
8/ Language, mind and brain; language centres; language disorders: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různá jazyková centra mozku; vyjmenuje a vysvětlí různé poruchy řeči, porovná je a zjistí podobnosti a rozdíly
9/ Language and culture: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různé druhy kultur a uvede vhodné příklady; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná kultury cílových zemí a kulturu/y své mateřštiny a zjistí podobnosti a rozdíly
10/ - 12/Student presentations of small-scale psycholinguistic experiments or reviews of psycholinguistic studies: Studující provede psycholingvistický experiment, popíše jeho výsledky a uvede odborné argumenty; nebo Studující porovná dvě psycholingvistické studie na obdobné téma, uvede podobnosti a rozdíly a předloží odborné argumenty;
Semináře 1-12: Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin; Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the position of psycholinguistics among linguistic disciplines and can explain key concepts; students can describe prominent theories of language origin
2/ Animal and human communication; Verbal and non-verbal communication: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can give the similarities and differences between animal and human communication; students can describe the means of verbal and non-verbal communication, can compare verbal and non-verbal communication and can give the similarities and differences between them
3/ Sign language; properties of human language: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the sign language; they can compare sign language and verbal communication and give the similarities and differences between them; students can characterise unique features of the sign language; students can enlist the main features of a human language and provide suitable examples
4/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can list the individual stages of L1 acquisition and compare the similarities and differences between L1 and L2 language acquisition
5/ Language comprehension; language production: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the processes of comprehension and production, their main phases and can compare these processes; Students can relate this topic to their study programme and can compare the processes of production and comprehension in L1 and L2
6/ Language skills (speaking, writing, reading, listening): Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can produce various language skills, describe their particular features and they can also compare the individual skills with one another
7/ Bilingualism and related topics: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can classify bilingualism and related topics using relevant criteria; they can produce suitable examples
8/ Language, mind and brain; language centres; language disorders: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe diverse language centres in the brain; they can enlist and explain various language impairments and disorders and can give the similarities and differences between them
9/ Language and culture: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe diverse types of cultures and can provide convenient examples; students can relate this topic to their study programme, i.e., can compare and contrast the cultures of the target countries with the culture/s of their native language and can give the similarities and differences between them
10/ - 12/Student presentations of small-scale psycholinguistic experiments or reviews of psycholinguistic studies: Students can perform a psycholinguistic experiment, they can describe its results and can produce suitable arguments; or students can compare two psycholinguistic studies dealing with a similar topic, can identify similarities and differences between them and they can produce relevant arguments;
Seminars 1-12/ Students can actively and relevantly engage in seminar discussions
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)