PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z lingvistiky I - OPNA3A035B
Anglický název: Selected chapters from English linguistics I
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 24 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Prerekvizity : OPNA3A011A
Anotace -
Předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační, zčásti motivační i prohlubující funkci. Je zaměřen primárně na languové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou autentických textů, s využitím konfrontačního pohledu. Tematické celky 1. Nástin vývoje angličtiny pro její současný systém; roviny a jednotky popisu 2. Fonologie 3. Morfologie: slovní druhy 4. Morfologické kategorie 5. Lexikologie – slovotvorné procesy 6. Lexikální sémantika 7. Syntax – věta jednoduchá; valence 8. Syntax – souvětí 9. Komplexní analýza textu
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu Vybrané kapitoly z anglické lingvistiky I. je konsolidovat, prohloubit a rozvíjet vědomosti a analytické dovednosti studentů primárně v oblasti languových lingvistických disciplín.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory -

Samostudium literatury 5 hodin

Práce se studijními materiály 12 hodin

Plnění průběžných úkolů 12 hodin

Seminární práce 10 hodin

Příprava na zápočet 5 hodin

Poslední úprava: MALAM7CF (08.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu -

a) Aktivní práce v semináři (lze omluvit dve absence za semestr)

b) Podle počtu zapsaných posluchačů cca dvě prezentace na zvolená teoretická témata ze sylabu; osnovu prezentace je třeba zaslat elektronicky ke schválení nejpozději dva dny předem

c) Podle počtu zapsaných posluchačů cca dvě vzájemná studentská hodnocení prezentací za semestr

d) Podle počtu zapsaných studentů cca dvě prezentace dílčích praktických analýz ukázky

e) Podle počtu zapsaých studentů prezentace cca dvou výukových aktivit zaměřených na probraná témata a dvou stručných prezentací výrazných odlišností mezi češtinou a angličtinou v daném tématu

f) Písemný test. Student/ka může získat až 10b za odevzdanou písemnou podobu jedné z teoretických prezentací, až 10b za teoretický test a až 20b za prakticko-analytickou část testu založenou na autentické

ukázce. Pro úspěšné absolvování kurzu je stanoven minimální požadavek 28/40b. Součástí hodnocení ve všech složkách je i formulační úroveň.

Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literatura -

AARTS, B. and MCMAHON, A. (eds) The Handbook of English Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN: 978-1-4051-1382-3.

BIBER, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 1999. ISBN: 978-0-5822-3725-4.

CONRAD, S., BIBER, D. and LEECH, G. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Workbook. Harlow: Longman, 2002. ISBN: 978-0-5825-3942-6.

DUŠKOVÁ, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 4. vyd., 2012. ISBN: 978-80-200-2211-0.

MURPHY, M.L. Lexical Meaning. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN: 978-0-521-67764-6.

PLAG, I. Word-Formation in English. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. ISBN: 978-1-107-17209-8.

QUIRK, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985. ISBN: 978-0-5825-1734-9.

ROACH, P. Phonetics and Phonology. A Practical Course. Cambridge: Cambridge University Press, 4th ed., 2009. ISBN 978-0-521-71740-3.

YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press, 7th ed., 2020. ISBN 978-1-1085-8288-9.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Sylabus -

Sylabus 24/5

1/ Úvod. Nástin vývoje angličtiny pro pochopení její současné podoby; roviny a jednotky popisu

2/ Fonologie

3/ Morfologie: slovní druhy

4/ Morfologické kategorie

5/ Lexikologie: slovotvorné procesy

6/ Lexikální sémantika

7/ Lexikografie

8/ Syntax - věta jednoduchá; valence

9/ Syntax - Souvětí podřadné a souřadné;

10/ Praktická analýza ukázky

11/ Praktická analýza ukázky

12/ Praktická analýza ukázky

    

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Výsledky učení -

1/ Studující prostudují a interpretují doporučenou sekundární literaturu; studující vysvětlí hlavní stádia vývoje angličtiny; uvedou vhodné příklady a relevantní argumenty

2- 9/ Studující prostudují relevantní sekundární zdroje a budou je interpretovat; studující sumarizují odborné zdroje; porovnají přístupy a uvedou významné podobnosti a rozdíly mezi nimi; vyloží vztahy mezi klíčovými termíny a koncepty; studující provedou stručnou teoretickou prezentaci daného tématu; studenti zhodnotí prezentace svých kolegů;

10-12/ Studující navrhnou a odprezentují vhodné výukové aktivity procvičující dané téma; studenti provedou podrobnou praktickou analýzu dané ukázky z hlediska příslušného tématu

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK