|
|
|
||
Cílem předmětu je strukturovaně zpracovávat poznatky o dítěti do tří let, zorientovat se v klíčových fázích jeho vývoje a průběžně s tímto vyvozovat specifika výchovných přístupů a základy záměrného působení na rozvoj pohybový, rozumový, řečový a sociální. Zabývat se některými vývojovými diskrepancemi v chování těchto dětí a jejich zátěží a následky, jak pro rodinné soužití, tak pro následující vývojové fáze.
Tematické okruhy:
• Význam novorozeneckého a kojeneckého období.
• Rané dětství – specifika vývojová a výchovná
• Vytvoření podmínek pro adaptaci dítěte do tří let v kolektivu
• Stimulace motorických dovedností dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině
• Podpora rozvoje poznávacích procesů dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině
• Správný mluvní vzor, podpora sémantické složky řeči, rozvoj komunikace dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině
• Učení nápodobou, prostor pro volnou hru i pro experimentaci dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině
• Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti dvouletého dítěte
• Rodinná výchova a náhradní rodinná výchova
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Základní studijní literatura DYTTRICHOVÁ J., PAPOUŠEK K, PAUL K. a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8. HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta. Praha: Raabe, 2017 OPRAVILOVÁ, Eva. Výchova dítěte do 3let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130 ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
Doporučená studijní literatura Analýza podmínek a možností zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let dostupné na http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Analyza-podminek-a-moznosti-deti.pdf PETRŮ-KICKOVÁ, Pavla. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme: činnosti pro děti od 2 do 3 let. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1182-2. ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|