PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Individuální a skupinová podpora žáků s překážkami v učení - OPMN0N371C
Anglický název: Individual and group support for pupils with learning disabilities
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 50 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Anotace -
Předmět je zaměřen na praxi studentů, jejímž obsahem je individuální nebo skupinová podpora dětí s překážkami v učení (dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo znevýhodněním a další), která bude realizována formou nehonorovaného doučování. Studenti budou pravidelně pracovat s žákem či žáky, hledat individualizované strategie pedagogické práce a pomáhat mu/jim překonávat překážky v učení.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
Cíl předmětu

Porozumění praktickým aspektům podpory dětí s překážkami v učení. Studenti budou schopni analyzovat specifické potřeby dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním.

Vytváření individualizovaných strategií pedagogické práce. Studenti se naučí identifikovat individuální potřeby žáků a vyvíjet strategie pro efektivní pedagogickou podporu.

Realizace doučování. Studenti budou schopni samostatně a efektivně realizovat doučování pro děti s různými vzdělávacími potřebami.

Pravidelná praxe s žáky. Studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti v pravidelné práci s žáky, kde budou uplatňovat teoretické poznatky v praxi.

Reflexe pedagogické práce. Studenti se naučí aktivně reflektovat svou práci a spolupracovat s pedagogickým pracovníkem ve škole na zdokonalování svých pedagogických dovedností.

Překonávání překážek v učení. Studenti budou schopni navrhovat a aplikovat strategie, které pomáhají dětem překonávat překážky v učení.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž:

4 kredity, 0/2

Přímá výuka: 20 hodin

Asistence žákům a příprava na ni: 50

Samostudium, konzultace: 46 hodin

Přímá reflexe: 4 hodiny

JAK DOUČOVAT

1) Student osloví svou vybranou školu nebo rodinu, kde by chtěl doučovat žáka. K tomuto může využít mnou vytvořený dopis, který nalezne v Moodle ke stažení (kde je popsáno a o kterou aktivitu se jedná). V případě, že se mu nedaří najít si svého žáka, osloví vyučující (Monika Kadrnožková), která mu s nalezením pomůže.

2) Student osloví jinou organizaci. Lze si vybrat na stránkách: https://dobrovolnickecentrum.cuni.cz/DO-29.html. Registrace v dobrovolnickém centru pro doučování na UK zde. V případě dotazů pište na: tereza.virtova@ruk.cuni.cz

Opět je možné požádat vyučujícího o pomoc s komunikací ve vybraném zařízení.

Moodle podpora je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10398
Heslo: podporazaku

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • Účast na úvodním setkání.
  • Podpora může probíhat osobně či distančně (v konkrétní situaci, která toto vyžaduje), dle potřeb dítěte.
  • Během semestru student poskytuje bezplatně doučování v rozsahu minimálně 20 vyučovacích hodin, nejlépe pravidelně.
  • Student reflektuje svou práci v Moodle a účastní se závěrečného reflektivního setkání.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
Literatura

Katalog podpůrných opatření

Pokorná V. – Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení - Rozvoj vnímání a poznávání, Portál 2007

Jucovičová D., Žáčková H. – Reedukace specifických poruch učení u dětí , Portál 2008

Jucovičová D., Žáčková H. – Metody reedukace specifických poruch učení - Dyslexie, Nakladatelství D + H, 2005

Hendrik Simon – Dyskalkulie – Jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami, Portál 2006

Pokorná V. - Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál 2010

Brož Miroslav, Knitlová Petra, Toušek Ladislav: Kdo drží černého Petra? Sociální vyloučení v Plzni, Liberci a Ústí nad Labem,
https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/88/file/1364590154-cerny-petr.pdf

Hůle Daniel: Reprodukce nevzdělanosti jako základ sociální nespravedlnosti,
https://socialniprace.cz/reprodukce-nevzdelanosti-jako-zaklad-socialni-nespravedlnosti/

Fišer Ondřej: Strategie romské integrace v jihomoravském kraji 2021-25, https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=418993&TypeID=7

Prokop Daniel: České školství je průměrná muzika za málo peněz. Problém je hlavně v nerovných podmínkách, https://archiv.ihned.cz/c7-66581800-njtqd-f05483490ae9949?fbclid=IwAR00LpW-

Prokop Daniel: Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti, vyšlo v nakladatelství Host, 2020 https://www.hostbrno.cz/slepeskvrny/?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRjBSo9PWc8_FtX9X-rnC_UBofxKEE_JkF-8rBrSn43swHkPnpSHFokaAgcLEALw_wcB

Toušek, Laco: Sociální vyloučení a prostorová segregace, http://www.antropoweb.cz/cs/socialni-vylouceni-a-prostorova-segregace

Nikolai, T. (ed.): Příběhy ze špatné čtvrti, https://www.clovekvtisni.cz/pribehy-ze-spatne-ctvrti-1069pub

NPI ve spolupráci s Čvt: Jak podpořit a motivovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-pedagog/1988-jak-podporit-a-motivovat-zaky-ze-socialne-znevyhodneneho-prostredi

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Společná prezentace a reflexe proběhlých doučování.

Plnění průběžných úkolů.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus

Úvodní setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe

Individuální nebo skupinová praxe s dětmi s překážkami v učení formou doučování ve třídě (min. 20 hodin).

Samostudium: příprava úkolů při žáky a jejich hodnocení, studium podpůrné odborné literatury.

Závěrečné reflektivní setkání (prezentace a reflexe).

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Výsledky učení

Studenti vysvětlí principy edukace založené na důkazech a jejich přínos pro různé skupiny žáků. Využijí poznatky o pozornosti a paměti při efektivní organizaci výuky. Rozliší vhodné formy výuky podle potřeb žáků. Aplikují zásady účinného vysvětlování, respektující komunikaci a práci s chybou. Poskytují efektivní zpětnou vazbu žákům. Zapojují do výuky všechny žáky. Zvládnou vést respektující a efektivní výukový dialog, zvýšují  participaci žáků a využívají  metakognitivní strategie pro překonání překážek v učení.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK