|
|
|
||
Předmět je zaměřen na praxi studentů, jejímž obsahem je individuální nebo skupinová podpora dětí s překážkami v učení (dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo znevýhodněním a další), která bude realizována formou nehonorovaného doučování. Studenti budou pravidelně pracovat s žákem či žáky, hledat individualizované strategie pedagogické práce a pomáhat mu/jim překonávat překážky v učení.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
Porozumění praktickým aspektům podpory dětí s překážkami v učení. Studenti budou schopni analyzovat specifické potřeby dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním. Vytváření individualizovaných strategií pedagogické práce. Studenti se naučí identifikovat individuální potřeby žáků a vyvíjet strategie pro efektivní pedagogickou podporu. Realizace doučování. Studenti budou schopni samostatně a efektivně realizovat doučování pro děti s různými vzdělávacími potřebami. Pravidelná praxe s žáky. Studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti v pravidelné práci s žáky, kde budou uplatňovat teoretické poznatky v praxi. Reflexe pedagogické práce. Studenti se naučí aktivně reflektovat svou práci a spolupracovat s pedagogickým pracovníkem ve škole na zdokonalování svých pedagogických dovedností. Překonávání překážek v učení. Studenti budou schopni navrhovat a aplikovat strategie, které pomáhají dětem překonávat překážky v učení. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 4 kredity, 0/2 Přímá výuka: 20 hodin Asistence žákům a příprava na ni: 50 Samostudium, konzultace: 46 hodin Přímá reflexe: 4 hodiny JAK DOUČOVAT 1) Student osloví svou vybranou školu nebo rodinu, kde by chtěl doučovat žáka. K tomuto může využít mnou vytvořený dopis, který nalezne v Moodle ke stažení (kde je popsáno a o kterou aktivitu se jedná). V případě, že se mu nedaří najít si svého žáka, osloví vyučující (Monika Kadrnožková), která mu s nalezením pomůže. 2) Student osloví jinou organizaci. Lze si vybrat na stránkách: https://dobrovolnickecentrum.cuni.cz/DO-29.html. Registrace v dobrovolnickém centru pro doučování na UK zde. V případě dotazů pište na: tereza.virtova@ruk.cuni.cz Opět je možné požádat vyučujícího o pomoc s komunikací ve vybraném zařízení. Moodle podpora je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10398 Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
Katalog podpůrných opatření Pokorná V. – Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení - Rozvoj vnímání a poznávání, Portál 2007 Brož Miroslav, Knitlová Petra, Toušek Ladislav: Kdo drží černého Petra? Sociální vyloučení v Plzni, Liberci a Ústí nad Labem, Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Společná prezentace a reflexe proběhlých doučování. Plnění průběžných úkolů. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Úvodní setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe Individuální nebo skupinová praxe s dětmi s překážkami v učení formou doučování ve třídě (min. 20 hodin). Samostudium: příprava úkolů při žáky a jejich hodnocení, studium podpůrné odborné literatury. Závěrečné reflektivní setkání (prezentace a reflexe). Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studenti vysvětlí principy edukace založené na důkazech a jejich přínos pro různé skupiny žáků. Využijí poznatky o pozornosti a paměti při efektivní organizaci výuky. Rozliší vhodné formy výuky podle potřeb žáků. Aplikují zásady účinného vysvětlování, respektující komunikaci a práci s chybou. Poskytují efektivní zpětnou vazbu žákům. Zapojují do výuky všechny žáky. Zvládnou vést respektující a efektivní výukový dialog, zvýšují participaci žáků a využívají metakognitivní strategie pro překonání překážek v učení. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|