|
|
|
||
Cílem předmětu je procvičovat a upevňovat znalosti a dovednosti z kurzu I., kromě dechu a hlasu se bude zaměřovat na artikulaci a modulaci hlasu.
Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je procvičovat a upevňovat znalosti a dovednosti z kurzu I., další otvírání hlasu, včetně jeho přirozené výšky, seznámení se základy metodiky hlasové výchovy a její uplatnění. Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 50 hodin Kontaktní výuka: 18 hodin Samostudium literatury a pramenů: 20 hodin Úvaha, sebereflexe: 12 hodin Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast v hodinách, úvaha na dané téma, sebereflexe. Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Povinná a doporučená literatura: COBLENZER, Horst a MUHAR, Franz. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Studijní texty. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2001. ISBN 80-85883-82-1. HŮRKOVÁ - NOVOTNÁ, J., MAKOVIČKOVÁ, H. Základy jevištní mluvy. 1. Praha: SPN, 1983. ISBN není. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál 1996. ISBN 80-7178-115-0.SVOBODOVÁ, R. Základy techniky řeči pro (budoucí) učitele. Praha: PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-45-5. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. ISBN 978-80-7068-305-7. ŠPAČKOVÁ, Alena. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6. VÁLKOVÁ, Libuše. Hlas individuality. Vyd. 2. V Praze: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7331-087-5.
Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
|
|
||
Obsah předmětu: Navazuje na učivo předmětu technika řeči I. Náplň tvoří upevňování a prohlubování učiva z I. sem., kultivace mluvené řeči na základě technických prvků a dovedností probíraných v I. semestru, metodika základů techniky řeči, vliv stresu na hlasový projev, přirozená výška mluvního tónu při řeči, nácvik hygienicky tvořeného forte, zvláštnosti dětského hlasu a mutace, hlasová hygiena učitele, hlasové začátky, hlasové rejstříky, hlas jako součást osobnosti učitele. 1. hlasová hygiena, učitel, dítě zvláštnosti dětského hlasu a mutace, učitel jako mluvní vzor 2. metodika základů techniky řeči 3. tvorba vlastní metodiky a její prezentace a hodnocení 4. sdělnost mluveného projev 5. přirozená výška mluvního tónu při řeči 6. přirozená výška mluvního tónu při řeči 7. přirozená výška mluvního tónu při řeči 8. vliv stresu na hlasový projev 9. nácvik hygienicky tvořeného forte 10. hlasové začátky, hlasové rejstříky 11. opakování učiva Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Student se stane aktivním účastníkem lekcí. Student navrhne aktivitu pro rozvoj techniky řeči u žáků i vyučujících. Student dokáže určit rozdíly mezi zdravým užíváním hlasu u hlasového profesionála a jeho nezdravé užití v běžné praxi a dokáže je pojmenovat a navrhnout změny. Student zvládne užívat verbální, paraverbální i neverbální složky řeči v běžné i připravené promluvě. Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
|