PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Technika řeči II - OPMN0N322B
Anglický název: Speech Technique II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Mgr. Vendula Holčáková
Prerekvizity : OPMN0N319B
Anotace -
Cílem předmětu je procvičovat a upevňovat znalosti a dovednosti z kurzu I., kromě dechu a hlasu se bude zaměřovat na artikulaci a modulaci hlasu.
Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je procvičovat a  upevňovat  znalosti a dovednosti z kurzu I., další otvírání hlasu, včetně jeho přirozené výšky, seznámení se základy metodiky hlasové výchovy a její uplatnění.

Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže: 50 hodin

Kontaktní výuka: 18 hodin

Samostudium literatury a pramenů: 20 hodin

Úvaha, sebereflexe: 12 hodin

Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v hodinách, úvaha na dané téma, sebereflexe.
Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
Literatura

Povinná a doporučená literatura:

COBLENZER, Horst a MUHAR, Franz. Dech a hlas: návod k dobré mluvěStudijní texty. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2001. ISBN 80-85883-82-1.

HŮRKOVÁ - NOVOTNÁ, J., MAKOVIČKOVÁ, H. Základy jevištní mluvy. 1. Praha: SPN, 1983. ISBN není.

KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál 1996. ISBN 80-7178-115-0.SVOBODOVÁ, R. Základy techniky řeči pro (budoucí) učitele. Praha: PedF UK, 1998. ISBN  80-86039-45-5.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6. 

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. ISBN 978-80-7068-305-7.

ŠPAČKOVÁ, Alena. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6.

VÁLKOVÁ, Libuše. Hlas individuality. Vyd. 2. V Praze: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7331-087-5.

 

Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
Sylabus -

Obsah předmětu:

Navazuje na učivo předmětu technika řeči I. Náplň tvoří upevňování a prohlubování učiva z I. sem., kultivace mluvené řeči na základě technických prvků a dovedností probíraných v I. semestru, metodika základů techniky řeči, vliv stresu na hlasový projev, přirozená výška mluvního tónu při řeči, nácvik hygienicky tvořeného forte, zvláštnosti dětského hlasu a mutace, hlasová hygiena učitele, hlasové začátky, hlasové rejstříky, hlas jako součást osobnosti učitele.

1.       hlasová hygiena, učitel, dítě zvláštnosti dětského hlasu a mutace, učitel jako mluvní vzor

2.       metodika základů techniky řeči

3.       tvorba vlastní metodiky a její prezentace a hodnocení

4.       sdělnost mluveného projev

5.       přirozená výška mluvního tónu při řeči

6.       přirozená výška mluvního tónu při řeči

7.       přirozená výška mluvního tónu při řeči

8.       vliv stresu na hlasový projev

9.       nácvik hygienicky tvořeného forte

10.    hlasové začátky, hlasové rejstříky

11.    opakování učiva

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Výsledky učení

Student se stane aktivním účastníkem lekcí. 

Student navrhne aktivitu pro rozvoj techniky řeči u žáků i vyučujících. 

Student dokáže určit rozdíly mezi zdravým užíváním hlasu u hlasového profesionála a jeho nezdravé užití v běžné praxi a dokáže je pojmenovat a navrhnout změny. 

Student zvládne užívat verbální, paraverbální i neverbální  složky řeči v běžné i připravené promluvě.

Poslední úprava: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK