|
|
|
||
Předmět připravuje studentky a studenty na práci v inkluzivní třídě primární školy, a to zejména na práci s žáky s odlišným mateřským jazykem, žáky mimořádně rozumově nadanými a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dále rozvíjí obecně didaktické kompetence studentů individualizovat a diferencovat výuku tak, aby dokázali vytvářet bezpečné, motivující a podpůrné prostředí pro učení všech žáků ve třídě a umožnili jim tak maximálně využít svůj potenciál.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, které jim umnožní volit adekvátní podporu žáků s různými překážkami v učení, především se zaměřuje na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem, žáky mimořádně rozumově nadaných a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem je také rozvoj dovedností studentek a studentů individualizovat a diferencovat výuku tak, aby dokázali vytvářet bezpečné, motivující a podpůrné prostředí pro učení všech žáků ve třídě a umožnili jim tak maximálně využít svůj potenciál. Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 24 hodin Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4. Dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-1st/metodika-szn-1st.pdfHAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 978-80-247-3857-4. PORTEŠOVÁ, Š. DVACET PRINCIPŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ TVOŘIVÝCH, TALENTOVANÝCH A NADANÝCH ŽÁKŮ. časopis Svět nadání. Číslo 2 , ročník VII., 2018, www.nadanedeti.cz KOLEKTIV AUTORŮ: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. ČŠI Tematická zpráva Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. 2021/2022 dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanych_ZS_SS/html5/index.html?p https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-videa
Doporučená literatura: HAVIGEROVÁ, J. M. Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada, 2013, ISBN 978-80-247-5200-6. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-80-247-1998-6. MACHŮ, Eva. Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty aneb Učitelova koncepce nadání v analýze metafor. Studia paedagogica (Brno) [online]. 2019, 24(3), 77 [cit. 2022-09-06]. ISSN 1803-7437. Dostupné z: doi:10.5817/SP2019-3-3 MACHŮ, E., KOČVAROVÁ, I. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013, ISBN 978-80-7454-316-6. MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 172 stran. ISBN 978-80-247-5089-7. PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011, 213 s. ISBN 978-80-7367-990-3. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018, 158 stran ; 24 cm. ISBN 978-80-271-0512-0. https://www.talentovani.cz/o-nas JARKOVSKÁ, L, LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J., SOURALOVÁ, A.. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026207924. KONEČNÁ, V. Sebepojetí a sebehodnocení rozumově nadaných dětí. Brno: Masarykova univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5325-0. www.nadanedeti.cz Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Přednášky, semináře - dílčí prezentace vyučujících, diskuse, samostudium, písemné a ústní dílčí úkoly, pretest, znalostní test Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
V rámci problematiky vzdělávání nadaných žáků jsou obsahem kurzu témata: 1. Teorie nadání, základní pojmy, nadaní v legislativě a kurikulárních dokumentech. 2. Charakteristiky nadaných žáků a jejich výchovně vzdělávací potřeby a možné problémy. Mýty o nadaných. Pedagogická diagnostika. 3. Cíle podpory nadaných. Podpůrná opatření pro nadané žáky. Akcelerace a obohacování jako základní strategie vzdělávání nadaných, jejich formy, výhody a rizika. Spolupráce s rodinou, PPP a podpůrnými organizacemi při péči a nadané žáky. 4. Metody, formy práce a hodnocení vhodné pro nadané žáky. Nadný žák v kolektivu třídy. Didaktické materiály pro nadané žáky. V rámci problematiky vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem jsou obsahem kurzu témata: 1. Úvod do problematiky migrace 2. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých školách 3. Legislativní rámec vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem v českých školách 4. Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem 5. Podpora začleňování žáka s odlišným mateřským jazykem 6. Výuka češtiny jako druhého jazyka 7. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu či vyrovnávacího plánu a hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem V rámci problematiky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním jsou obsahem témata: 1. Žák se sociálním znevýhodněním ve školní třídě 2. Podpora žáka se sociálním znevýhodněním ve školní třídě Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Pretest v Moodle - nutné splnit do 7.10.2024 Tři dílčí úkoly z každého tématu (nadaní, žáci s OMJ, sociálně-znevýhodnění) v Moodle. Zápočtový test (znalostní test) ve zkouškovém období v prostředí Moodle - 12 uzavřených otázek s volbou odpovědi. 90% - 100%: výborně, 70- 89% velmi dobře, 60 - 69% dobře. Testové otázky vycházejí z teorie prezentované na přednáškách, seminářích, v rámci Moodle podpory a přítomné v povinné literatuře k předmětu. Očekává se znalost teorie a schopnost ji aplikovat v prakticých situacích. Budou vypsány 2 termíny a jeden termín opravný. Žádný další termín vypsán nebude. Účast na seminářích (povolena jedna absence na semináři).
Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15250, heslo: Inkluze2023 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Výsledky učení pro celý předmět INKLUZIVNÍ PRIMÁRNÍ PEDAGOGIKA:
Dílčí výsledky učení v tématu Nadaní žáci:
Dílčí výsledky učení v tématu Žáci s odlišným mateřským jazykem:
Dílčí výsledky učení v tématu Žáci se sociálním znevýhodněním:
Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|