PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II - OPMN0N151A
Anglický název: Didactics of Development of Initial Literacy with Practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 80 / 84 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OPMN0N143A
Je záměnnost pro: OKMN0N151A
Anotace -
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi. V rámci plnění tohoto předmětu si student/ka předběžně/částečně zpracuje tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky: Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje užití metody a) analyticko-syntetické, b) genetické, c) inovativní atd.) a Rozvoj počáteční písařské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje nácvik nového psacího tvaru zvoleného písmene z hlediska a) přípravy na psaní, b) hygienických návyků c) realizace vlastního psaní d) hodnocení písařského výkonu. Zahrnete všechny kroky a), b) , c) i d) atd.).
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Deskriptory

Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Moodle a Google classroom, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny obdrží studenti emailem.

1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky, videonahrávky, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse 

2) Praxe na základní škole v 1. ročníku

3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů s online komunikací, plnění úkolů v Google classroom 

Studijní zátěž:

přímá výuka:  46 hodin  (= počet hodin strávených na přednáškách, praxích a seminářích; v případě, že student/ka nedochází na (nepovinné) přednášky, je tato neúčast nahrazena samostudiem v příslušném počtu hodin.)
samostudium:  12 hodin  (+ případné navýšení z důvodu neúčasti na nepovinných přednáškách)
úkoly v moodle nebo Google učebně: 6 hodin

ročníková práce a portfoliové úkoly: 20 hodin

příprava na zkoušku a test písma: 15 hodin

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

100% účast na praxi, možnost nahradit

Test písma

Aktivní účast na výuce

Vedení reflektivního deníku z praxe

Ročníková práce 

2 portfoliové úkoly

Písemná nebo ústní zkouška 

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Literatura

Povinná literatura:

  1. Ronková, J., & Wildová, R. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti (e-book). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/

  2. Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488

  3. Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Inovace rozvoje písařské gramotnosti – Výuka písma Comenia Script. Didaktické studie, 6(1), 50–61.

  4. Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Doporučená literatura:

  1. Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 57(1–2), 10–21.

  2. Křivánek, Z., & Wildová, R. (1998). Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova.

  3. Zelinková, O. (n.d.). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností (10. přeprac. a rozš. vyd.). Portál.

  4. Wildová, R. (Ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova.

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Metody výuky
  • Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy se zaměřením na výroční zprávy České školní inspekce a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Důraz bude kladen na propojení teoretických východisek s praktickými požadavky současného vzdělávacího systému.

    Výběr a aplikace vhodných pomůcek a projektů podporujících čtenářskou pregramotnost a počáteční čtenářskou gramotnost s ohledem na dostupné pedagogické nástroje, didaktické materiály a současné výzkumné poznatky. Studenti se prakticky seznámí s možnostmi využití těchto pomůcek v edukačním procesu.

    Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní v kontextu současných přístupů ke vzdělávání. Studenti budou porovnávat různé metody výuky čtení (analyticko-syntetická, genetická, inovativní, metoda bez slabikáře, Sfumato aj.) a psaní (spojité a nespojité písmo) a jejich efektivitu v praxi.

    Praktická aplikace metod hodnocení čtení a psaní zahrnující diagnostiku čtenářského a písařského výkonu, identifikaci obtíží a návrhy intervencí. Studenti budou hodnotit vzorky žákovských výkonů a formulovat doporučení pro další rozvoj dovedností v oblasti počáteční gramotnosti.

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška proběhne písemnou nebo ústní formou z obsahu praxí, seminářů a přednášek s oporou doporučené literatury. Součástí zkoušky je úspěšné zvládnutí testu vzorového písma.

Hodnocené jsou  dosažené znalosti a dovednosti studujících a úroveň zpracování ročníkové práce.

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (23.01.2022)
Sylabus -

Úvod

Současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti

Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti

Pregramotnost

Příprava na čtení

Metody výuky čtení (Analyticko-syntetická metoda, Genetická metoda, Inovativní, metoda betz slabikáře, Sfumato atd.)

Hodnocení  čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží

Didaktika počáteční písařské gramotnosti

Příprava na psaní

Hygienické návyky při psaní

Metody výuky psaní (spojité písmo a nespojité písmo) 

Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží

Psaní leváků 

Společné postupy a současné trendy

Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti

Zahraniční trendy rozvoje čtení a psaní

Domácí a zahraniční výzkumy a projekty

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Studijní opory

Moodle: Kurz: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II (cuni.cz) - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5705

Kurz čtenářská a písařská gramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení žáků | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=619

Kurz čtenářská a písařská pregramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení dětí | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=618#section-0

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Výsledky učení

Po absolvování předmětu bude studující schopen:

Charakterizovat současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti a jeho vývoj v kontextu vzdělávacích systémů.

Vysvětlit pojem pregramotnosti a jeho význam pro rozvoj počáteční čtenářské a písařské gramotnosti.

Analyzovat různé metody výuky čtení, včetně analyticko-syntetické metody, genetické metody, inovativních přístupů, metody bez slabikáře a metody Sfumato, a posoudit jejich přínosy a omezení.

Navrhnout výukovou jednotku zaměřenou na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti s využitím konkrétní didaktické metody.

Aplikovat diagnostické a hodnoticí metody při posuzování čtenářského výkonu a identifikaci obtíží v počáteční fázi osvojování čtení.

Identifikovat základní znaky čtenářského výkonu a navrhnout strategie pro nápravu obtíží při osvojování čtení.

Popisovat proces přípravy na psaní a vysvětlit jeho význam pro úspěšné zvládnutí písařských dovedností.

Demonstrovat správné hygienické návyky při psaní a vysvětlit jejich vliv na písařský výkon.

Porovnat metody výuky psaní, zejména rozdíly mezi spojitým a nespojitým písmem, a zhodnotit jejich efektivitu ve výuce.

Použít diagnostické a hodnoticí nástroje při posuzování písařského výkonu žáků, interpretovat výsledky hodnocení a navrhnout možnosti nápravy obtíží.

Analyzovat specifické potřeby leváků při osvojování psaní a navrhnout vhodné didaktické postupy pro jejich podporu.

Aplikovat diagnostické postupy při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a interpretovat získaná data pro efektivní pedagogickou práci.

Srovnat zahraniční trendy v oblasti rozvoje čtení a psaní a vyhodnotit možnosti jejich implementace v českém vzdělávacím systému.

Vyhledat a analyzovat relevantní domácí a zahraniční výzkumy a projekty zaměřené na rozvoj počáteční gramotnosti a aplikovat jejich závěry v pedagogické praxi.

Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK