PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Poznávání přírody s didaktikou I - OPMN0B148A
Anglický název: Nature knowledge and its didactics and practice I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 90 / 93 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKMN0B148A
Anotace -
Seznámení se základy geologie, botaniky, zoologie, didaktické metody a organizační formy vyučování v prvouce a přírodovědě, přírodovědné vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu, environmentální výchova a vzdělávání ve výuce na prvním stupni ZŠ. Součástí jsou i fyzikálně-chemické pokusy v prvouce a přírodovědě a příprava na badatelsky orientované vyučování. Případná on-line výuka proběhne na MS-Teams, zadání seminární práce - návrh vycházky do přírody
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

1) Seznámí se v předmětu se  základy geologie, botaniky, zoologie a environmentální výchovy - součást přírdovědného vzdělávání  ve výuce na prvním stupni ZŠ.

2) Implementuje přírodovědné poznatky do didaktických metod a organizačních forem výuky v prvouce a přírodovědě.

3) Přípraví se na badatelsky orientované vyučování v prvouce a přírodovědě.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

MS-Teams: proběhne případná on-line výuka, zadání seminární práce - návrh vycházky do přírody včetně pracovního listu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aI5GIgMVEQBj2T0D18DnMv7rnbXVwF3_4-rB1kbXAlWs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=51bd9db3-2a72-4554-8a8f-48381508e06c&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Studijní zátěž:  Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity).

36 hodin - přímá výuka

25 hodin - samostudium literatury a práci se studijními materiály

10 hodin -  seminární práce a příprava na poznávání organismů

6 hodin - příprava na semináře

Celkem ve výši 75 - 90 hodin zátěže. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
Literatura

Skýbová, J.: Environmentální vzdělávání a výchova na prvním stupni základních škol. Pedagogické centrum, Praha, 2004.

Skýbová, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy. UK-pedagogická fakulta, Praha 2007.

Skýbová, J.: Základy přírodních věd - botanika pro učitelství I.stupně, UK-pedagogická fakulta, Praha 2007.

Teodoridis, V; Skýbová, J.: Základy geologie, ekologie a problematiky životního prostředí pro učitelství I.stupně, UK-pedagogická fakulta, Praha 2010.

Skýbová, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. ISBN 978-80-7603-286-6.

Skýbová, J. Environmentální výchovné projekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-Pedagogická fakulta Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-376-4

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro prvouku a přírodovědu.

Aktuální literatura a internetové zdroje

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (26.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

1) Seminární práce na zadané téma - přírodovědná vycházka pro žáky 1. stupně ZŠ včetně PL s využitím odpřednášené problematiky.

2) Písemná zkouška z odpřednášené problematiky

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Přednášky:    

1) Přírodovědné vzdělávání v RVP ZV
2) Základy botaniky, didaktické využití se výuce prvouky a přírodovědy.
3) Základy zoologie, didaktické využití se výuce prvouky a přírodovědy.

4) Základy geologie, didaktické využití se výuce prvouky a přírodovědy.

5) Základy fyzikálně-chemické části prvouky a přírodovědy

6) Didaktické metody, organizační formy vyučování a vyučovací prostředky ve výuce prvouky a přírodovědy.

Cvičení:

 Práce s přírodninami ve výuce prvouky a přírodovědy

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
Studijní opory

Odkaz na studijní opory v Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5825#section-5

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aI5GIgMVEQBj2T0D18DnMv7rnbXVwF3_4-rB1kbXAlWs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=51bd9db3-2a72-4554-8a8f-48381508e06c&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
Výsledky učení

Přednášky

Studující:

·       Charakterizuje přírodovědné vzdělávání v  RVP ZV pro 1. stupeň ZŠ, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět.

·       Uvede cílové zaměření předmětu prvouka a přírodověda pro žáky 1. stupně ZŠ.

·       Vyjmenuje tematické okruhy a uvede jejich obsah

·       Chápe cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí.

·       Popíše a charakterizuje stavbu rostlinného těla - vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) a  generativní rostlinné orgány (květ, semeno a plod), význam pro rostlinu a využití rostlinných orgánů člověkem.

·       Vysvětlí základní principy fyziologických funkcí (fotosyntéza, dýchání, růst a vývoj rostlin, rozmnožování…).

·       Charakterizuje hlavní skupiny rostlin a hub, uvede a rozpozná vybrané zástupce.

·       Uvede náměty pro praktické využití rostlin ve výuce, příklady pozorování, pokusů a dalších praktických aktivit s rostlinami, případně možnosti exkurzí.

·       Vysvětlí a zdůvodní význam a výskyt rostlin v ekosystémech.

·       Uvede zařazení učiva botaniky v RVP ZV a v učebnicích prvouky a přírodovědy.

·       Popíše a charakterizuje stavbu modelových zástupců jednotlivých skupin živočichů.

·       Charakterizuje hlavní skupiny živočichů, uvede a rozpozná vybrané zástupce.

·       Uvede náměty pro praktické využití vybraných živočichů ve výuce, příklady pozorování, pokusů a dalších praktických aktivit s vybranými živočichy, případně možnosti exkurzí.

·       Vysvětlí a zdůvodní význam a výskyt živočichů v ekosystémech.

·       Uvede zařazení učiva zoologie v RVP ZV a v učebnicích prvouky a přírodovědy.

·       Popíše a charakterizuje vznik Vesmíru a planety Země a stavbu Země

·       Uvede vybrané vlastnosti minerálů,  navrhne a vysvětlí jednoduché pokusy

·       Vysvětlí vznik minerálů a hornin, charakterizuje vybrané zástupce, uvede příklady využití.

·       Vysvětlí podstatu vnitřních a vnějších geologických jevů a jejich vliv na utváření zemského povrchu.

·       Popíše složení a vznik půd, uvede půdní typy a druhy, vysvětlí vlivy člověka na půdu. Připraví jednoduché pokusy s půdou.

·       Uvede zařazení učiva geologie v RVP ZV a v učebnicích prvouky a přírodovědy.

·       Popíše možnosti využití experimentů a pokusů ve výuce prvouky a přírodovědy.

·       Stanový jednoduchý a přehledný postup při tvorbě vlastního experimentu.

·       Vytvoří strukturu pracovního listu pro žákovský pokus.

·       Uvede příklady jednoduchých pokusů v prvouce a přírodovědě.

·       Uvede a charakterizuje organizační formy výuky v prvouce a přírodovědě, včetně příkladů.

·       Uvede a charakterizuje didaktické metody ve výuce prvouky a přírodovědy, včetně příkladů.

·       Vysvětlí podstatu projektového vyučování a  badatelsky orientovaného vyučování a možnosti jeho využití ve výuce prvouky a přírodovědy.

·       Připraví projekt environmentálního vzdělávání a výchovy např. formou vycházky.

Cvičení

Studující:

·       Připraví a formou individuální nebo tandemové modelové mikrovýuky realizuje práci s vybranou přírodninou (přírodninami) ve výuce prvouky a přírodovědy, včetně mezipředmětových vazeb.

·       Reflektuje vlastní modelovou výuku i výuku ostatních studentů.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK