V kurzu se systematicky pracuje s učebnicí a rozvíjejí se řečové dovednosti studentů, a to v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a psaní s rostoucím důrazem na správnost, plynulost a komplexnost jazykového projevu.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Students' speaking, reading, listening and writing skills are systematically worked on and developed throughout the course, with increasing emphasis on accuracy, fluency and complexity of language expression.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je rozvoj cizojazyčné komunikační kompetence studentů z předpokládané vstupní úrovně B2+ dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky k úrovni C1.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
The aim of the course is to develop students' foreign language communicative competence from the expected B2+ level according to the Common European Framework of Reference for Languages to level C1.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd edition). ISBN 978-0-19-431287-5.
Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.
McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Advanced. Cambridge: CUP, 2008. ISBN 978-0-521-70780-0.
McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Phrasal Verbs in Use. Advanced. Cambridge: CUP, 2007. ISBN-13: 978-0521684187.
SEELY, J. Oxford A-Z of Grammar and Punctuation. Oxford: OUP, 2013 (2nd revised edition). ISBN 9780199564675.
SWAN, M.; BAKER, D. Grammar Scan. Oxford: OUP, 2008. ISBN 978-0-19-442274-1.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (24.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -
závěrečná zkouška se skládá z psané a ústní části:
písemný test: poslech a čtení s porozuměním, psaný projev, gramatika a slovní zásoba (minimální úspěšnost je 70%)
ústní část lze absolvovat po úspěšném splnění písemného testu
ústní část má 2 části:
1) samostatný projev na jedno z témat souvisejících s probranými tématy (1,5 minuty)
2) diskuze ve dvojicích (3 minuty)
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
the exam consists of 2 parts:
written test: listening and reading comprehension, writing, grammar and vocabulary (pass=70%)
oral part:
1) individual talk on one topic related to the content of the course (1,5 min.)
2) interactive discussion in pairs (3 minutes)
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (24.09.2022)
Sylabus -
Hlavní témata:
gramatika - articles and determiners; verb patterns; describibg past habits; future in the past
slovní zásoba - consumption and recycling; possessions; adjectives describibg objects; British museums; mind and body; genetic engineering; word formation; cosmetic surgery; cloning
další - British vs American English; describing a piece of art; talking about a controversial topic; addition and contrast
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Main topics:
grammar - articles and determiners; verb patterns; describibg past habits; future in the past
vocabulary - consumption and recycling; possessions; adjectives describibg objects; British museums; mind and body; genetic engineering; word formation; cosmetic surgery; cloning
everyday English - British vs American English; describing a piece of art; talking about a controversial topic; addition and contrast
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Výsledky učení -
Na úrovni C1 studující
v oblasti poslechu:
dokážou porozumět delším projevům a složitým argumentům na různá témata, pokud má s danou oblastí zkušenosti. Rozumí jak formálním, tak neformálním projevům a vnímá i skrytý význam
chápe detaily, implicitní informace a jemné nuance významu i v náročných poslechových textech, jako jsou přednášky, debaty či složité rozhovory
v oblasti mluvení:
mluví plynule a spontánně bez potřeby dlouhého přemýšlení; vyjadřuje se jasně, strukturovaně a umí prezentovat složité myšlenky
aktivně se zapojuje do diskusí, vyjadřuje své názory na abstraktní a složitá témata a dokáže reagovat na názory ostatních a obhajovat svůj postoj
dokáže vysvětlit složitá témata jasně a detailně a své projevy strukturuje logicky a srozumitelně
v oblasti psaní:
dokáže psát jasně a podrobně o složitých tématech; jeho/její texty jsou dobře strukturované s logickou návazností
dokáže psát různé typy textů, jako jsou formální dopisy, eseje, zprávy nebo osobní korespondence, přičemž styl přizpůsobuje situaci a publiku
v oblasti čtení:
dokáže číst a rozumět náročným textům různých žánrů, včetně odborných a literárních textů; chápe i implicitní význam
dokáže analyzovat a kriticky zhodnotit různé pohledy na dané téma, rozpozná souvislosti a rozumí složitým argumentům
v oblasti slovní zásoby
má širokou slovní zásobu, která mu/jí umožňuje vyjadřovat se přesně, včetně abstraktních a složitých témat
používá složitější výrazy a idiomy a vybírá vhodná slova podle kontextu; i když občas hledá přesné výrazy, jeho/její plynulost tím není narušena
v oblasti gramatiky:
ovládá gramaticky složité větné struktury, včetně podmínkových vět, časových souvislostí a složitých souvětí
mluví a píše s minimálním množstvím gramatických chyb, a to i při použití složitějších gramatických konstrukcí; pokud se chyby vyskytnou, jsou drobné a nebrání porozumění
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
for C1 level
In the area of listening the students:
can understand extended speech and lectures, as well as follow complex arguments on familiar topics; they are able to understand both formal and informal language, even when meaning is implicit
can grasp detailed information, implicit meaning, and subtle nuances in more challenging listening material, such as academic lectures, debates, or complex conversations
In the area of speaking the students:
can speak fluently and spontaneously, without much obvious searching for words; can express themselves clearly, using well-structured and detailed arguments
is able to actively participate in discussions on abstract and complex topics, expressing opinions and defending their views; they can effectively engage with others’ opinions and challenge opposing arguments
can explain complex subjects clearly and in detail, structuring their presentations logically and coherently
In the area of writing the students:
can write clear, well-structured, and detailed texts on complex subjects; their writing is logically organized and easy to follow
produce different types of writing, such as reports, essays, formal letters, and personal correspondence, adjusting their style to fit the context and audience
can express their arguments convincingly, structuring their writing logically and supporting it with relevant examples and evidence
In the area of reading the students:
can understand a wide range of demanding, longer texts, including complex articles and reports; they can interpret implicit meanings and follow complex structures
is capable of critically analyzing and synthesizing different perspectives, understanding complex arguments, and recognizing relationships between ideas
In the area of vocabulary the students:
has a wide vocabulary that allows them to express themselves clearly and precisely, even on abstract and complex topics
uses advanced expressions, idiomatic phrases, and selects appropriate vocabulary based on the context; they may occasionally search for the exact word but can compensate without disrupting fluency
In the area of grammar the students:
can use a range of complex grammatical structures, such as conditional sentences, tense relationships, and advanced sentence constructions
makes very few grammatical errors, even when using more complex structures; mistakes, if they occur, are minor and do not impede understanding
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)