Poslední úprava: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (31.10.2020)
Cílem předmětu je hlouběji představit kulturně psychologickou teorii a její význam pro pochopení témat pedagogické psychologie. Orientace na studium přínosů bude probíhat ve třech krocích: jednak na koncepty zakladatelské generace (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dvojí mediace, nižší a vyšší psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje; jednak na empirické ověření a teoretické rozšíření zakladatelských konceptů (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. Brunera) jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod.; a konečně pedagogické a didaktické aplikace jako jsou práce del Ria, Schneuwlyho ad. Hlavní pozornost bude věnována propojení některého z kulturně psychologických konceptů s tématy disertačního výzkumu a ověření jejich využitelnosti.
Strukturace témat:
● Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu ke zkoumání psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a duševní život lidí - krize (individualistické a metafyzické) psychologie
● hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč
● význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní psychologie psychologii pedagogické
● rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex)
● didaktické využití ve vyučování a učení.
Absolvováním tohoto povinně volitelného předmětu mohou doktorandi, kteří nemají SZZ z pedagogiky, splnit svoji povinnost složit zkoušku z pedagogiky či pedagogické psychologie.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.03.2021)
The aim of this course is to provide an in-depth introduction to cultural psychological theory and to highlight its importance for understanding the main topics of educational psychology. The focus of the course will progress in three steps: in the first, students will learn about the theories of the founding generation (Vygotsky, Leontjev, Lurija, etc.) such as double mediation, lower and higher psychic functions, character, inner speech, and the zone of immediate development. In the second step, we will cover the empirical verification and theoretical extensions of the founding concepts (research by M. Cole, S. Scribner, J. Wertsch or J. Bruner) such as reconstructive interiorization, scaffolding, legitimate peripheral participation, etc. Finally, students will learn about pedagogical and didactic applications in the work of del Rio, Schneuwly and others. The most attention will be paid to making connections between cultural psychological concepts and the topics of students’ dissertation research, and the verification of their usability therein.
Structure of topics:
● The historical conditions of the birth of a cultural-historical (culturally instrumental) approach to the study of psychic phenomena; social revolutions, the influence of material conditions on the consciousness and mental life of people; crisis (individualistic and metaphysical) psychology
● The main conceptual apparatus of the founding generation: artifact - tool - sign - activity - speech
● The importance of double mediation - the role of the other as an interpreter of cultural work and the benefit of cultural psychology and pedagogical psychology
● Differences between placing an emphasis on activity analysis (Leontjev + Engestrom and CHAT) and on semiotic analysis (Schneuwly, Bronckart, Rochex)
● Didactic use in teaching and learning.
By completing this compulsory elective course, PhD. students who haven’t taken a final examination in pedagogy can fulfill their obligation to pass an examination in pedagogy or pedagogical psychology.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (31.10.2020)
Porozumět vztahu kultury a psychických funkcí/ struktur jako vztahu "genetickému"
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (31.10.2020)
Povinná literatura:
VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976.
VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976.
OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge: University Press, 1996.
LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976.
COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 (2. vyd.).
COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, 1981.
BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996.
ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Štech, S. et al: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.