|
|
|
||
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru výchova ke zdraví a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu. Pracuje se specifiky didaktiky OSV. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu v rámci oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Studenti vysvětlí možnosti implementace pojetí osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost jako výukovou situaci ve vazbě operacionalizovaný cíl tak, aby prožitek aktivizoval proces učení v osobnostní a sociální výchově.. Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat) Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží přiřadit ke kurikulu osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů Aplikují princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení OSV. Na vlastní zkušenosti ze semináře porovnají rozdíly didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na seminář a seminář 78 minut, práce se studijními materiály (za celý semestr) 32 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin, seminární práce 30 hodin. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama. Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál. Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha. Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea. Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení. V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce. On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (02.01.2024)
|
|
||
Přehled výukových témat: 3. Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|