Předmět přináší vhled do teoretického zázemí pohybových aktivit u různých druhů zdravotních oslabení. Má motivační charakter pro hlubší studium dané problematiky, rozvíjí vztah k pohybovým aktivitám a sportu. Poskytuje základ pro výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových činností podporujících zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
This subject will provide insights into the theoretical background of movement activities in various types of health impairments. This class has a motivational character for a deeper study of the given issue, develops a relationship to physical activities and sports. It provides the basis for educational, lecturing and consulting activities in the matter of life-long implementation of health-promoting physical activities.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získat přehled a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit u různých druhů oslabení v širších souvislostech filozofických, společenských i z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
The aim of this class is to provide students with an overview and an introduction to the theoretical background of human movement and physical activities in various types of impairment in a broader philosophical, social and lifestyle context of a person as an individual.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Deskriptory -
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 19 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Tvorba seminární práce 25 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 25 hodin.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
The subject provides studens wit 5 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 135 hours. Expected preparation time for 1 exercise 25 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 19 hours, work with study materials (for the whole semester) 15 hours, performance of ongoing tasks (for the whole semester) 17 hours. Creating a seminar paper 25 hours. Preparation for classified credit 25 hours.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Předmět je ukončený klasifikovaným zápočtem. Student je očekáván pro absolvování předmětu splnit alespoň 70 % docházky, aktivně se zapojovat při výuce do společných diskusí, zkusit libovolnou novou pohybovou aktivitu a sepsat reflexi v podobě seminární práce. Klasifikace bude udělována na základě výsledků zápočtového testu.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
The course is completed with a graded credit. To complete the course, the student is expected to meet at least 70% attendance, actively participate in joint discussions during class, try any new physical activity and write a reflection in the form of a seminar paper. The classification will be awarded based on the results of the credit test.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura -
Bartůňková S. (2014). Reakce a adaptace na zátěž. In PASTUCHA, D. a kol. Tělovýchovné lékařství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada.
Csémy, L. (2005). Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Praha : Psychiatrické centrum.
Havlínová, M. (2006). Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál.
Hošková, B. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum.
Jansa, P. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha : UK, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
Levitová, A. & Hošková, B. (2015). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing,
Machová, J. & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010). Aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
Bartůňková S. (2014). Response and adaptation to load. In PASTUCHA, D. et al. Physical education medicine. Selected chapters. Prague: Grada.
Csémy, L. (2005). Lifestyle and health of Czech schoolchildren: from the results of the international comparative study of the World Health Organization The Health Behavior in School-aged Children (HBSC). Prague: Psychiatric Center.
Havlínová, M. (2006). School health support program: handle of the Healthy School project. Prague: Portal.
Hošková, B. (2012). Vademecum: health physical education (types of impairment). Prague: Karolinum.
Jansa, P. (2005). Sport and exercise activities in the life of the Czech population. Prague: UK, Faculty of Physical Education and Sport.
Levitová, A. & Hošková, B. (2015). Health-compensatory exercise. Prague: Grada Publishing,
Machová, J. & Kubátová, D. (2015). Health education. Prague: Grada.
Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010). Active way of life: Motivating people to physical activities. Prague: Portal.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus -
1) Sportovně pohybové aktivity ve vztahu ke zdraví a kvalitě života. 2) Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality. 3) Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, základní typy poruch pohybového systému. 4) Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností v životě člověka. 5) Motivace dětí k pohybové aktivitě a sportovním činnostem. 6) Zdravotní aspekty pohybových aktivit v jednotlivých věkových údobích. 7) Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem. 8) Rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.) u osob s nižší pohybovou aktivitou. 9) Zásady přípravy kondičních programů. 10) Problémy hypokinetického způsobu života, význam pohybových aktivit pro zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
1) Sports physical activities in relation to the health and our quality of life. 2) The role of the prevention and compensation. Physical movement and the meaning of its quality. 3) Basic terms from pathology, causes of movement system disorders, basic types of movement system disorders. 4) The importance of timely and consistent development of movement skills in a person's (students) life. 5) Motivating children, sudens and pupils to physical activity and sports activities. 6) Health aspects of movement activities in the individual age periods. 7) Components of a suitable movement regime with a preventive effect on human health. 8) Risks of disease development (circulatory, metabolic, etc.) in people with lower physical activity. 9) Principles of preparing intevrening fitness programs. 10) Problems of a hypokinetic way of life, the importance of physical activity for health.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Výsledky učení -
Studující vysvětlí teoretické základy pohybových aktivit a jejich aplikaci v kontextu různých zdravotních oslabení. Studující rozvinou motivaci pro hlubší studium a praktické aplikace v oblasti pohybových aktivit a sportu. Studující aplikují získané znalosti při plánování a realizaci pohybových činností zaměřených na podporu zdraví a výchovu ke zdraví. Studující budou schopni poskytovat výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových aktivit. Studující reflektují vliv pohybových aktivit na zdraví a vypracují návrhy pro jejich efektivní začlenění do každodenního života.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Students will explain the theoretical foundations of physical activities and their application to different health impairments. Students will develop motivation for further study and practical application in the field of physical activities and sports. Students will apply acquired knowledge in planning and implementing physical activities aimed at promoting health. Students will be able to provide educational, instructional, and advisory support regarding lifelong engagement in physical activities. Students will reflect on the impact of physical activities on health and develop proposals for their effective integration into daily life.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)